gebruikslogboek banden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

Logboek nieuwe banden. Doel van dit Topic om eens te gaan zorgen voor 'kale data' waarmee producten wat gemakkelijker vergelijkbaar worden. Ik zou de moderators willen voorstellen om een 'tweakers achtige' rubriek in te richten waar we reviews en dit soort data kwijt kunnen. Heel veel forum vragen gaan immers over ervaringen, verbruikscijfers, slijtage gevoeligheid, etc.?

Ik heb als voorbeeld even mijn eigen nieuwe banden opgenomen. Door hier regelmatig data aan toe te voegen met km standen, Profieldiepte, slijtage bijzonderheden en brandstof verbruik wordt het een logboek waaruit conclusies over levensduur, etc. te halen zijn die anderen misschien weer kunnen helpen bij het maken van keuzes. Ik neem expres geen prijs of montage bedrijf op, want daar biedt internet voldoende vergelijkingsinformatie voor.

Merk: Continental
Type: Vancontact Camper 4 Season
Maat: 225/75/16 R16 CP 118R
Bijzonderheden: M+S en voorzien van het winterband symbool (ijskristal op berg)

Gemonteerd op: Citroën Jumper Heavy / Maxi (Pössl Roadcruiser uit 2012)
Beladen gewicht max. 3.500 kg (verdeling gewicht vooras/achteras ongeveer 50/50)
Datum montage: 20-10-2017
Km stand bij montage: 95.862 km
Profieldiepte bij montage: 8mm? (nog nameten)
Adviesspanning bij montage: 4 bar
Gemiddeld brandstof verbruik tussen km stand 86.000 en 95.862: 10,7 liter/100km (met vorige banden: Continental Vanco 4 Season 225/75/16 R 121/120 R)
Buscamper fan
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: gebruiks logboek banden



Bericht door c.dekker »

Niet helemaal u vraag /advies , maar over banden zie ik zelf niet zitten omdat je ze toch om de 6 ( advies ) jaar vervangt wat wel zo kan zijn dat de stabiliteit van het voertuig vraagt om een bepaalt type band / merk , u zal ook wel weten dat een continentaal stugger is als een Michelin band
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: gebruiks logboek banden



Bericht door Meine »

Ik heb zonder zoiets al administratie genoeg, ik zit er in ieder geval niet op te wachten.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruiks logboek banden



Bericht door gjvonk »

@meine: ik bedoel het zeker niet als verplichting, maar voor wie dat wil en/of interessant vindt en voor wie op zoek is naar meer 'objectieve' informatie.
@dekker: ik kan geen vergelijking maken tussen continental banden en michelin; ik heb daar de vakkennis en de ervaring niet voor. Ik kan alleen maar rapporteren over mijn ervaring met de vorige banden en deze. De keuze voor deze banden heb ik gemaakt omdat we perse banden wilden die ook als winterband goedgekeurd zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: gebruiks logboek banden



Bericht door seth_space »

Hoe objectief deze site is kan ik zo niet garanderen. Maar ik heb er met enige regelmaat gebruik van gemaakt.
https://www.autobandentest.com/
Banden-reviews van klanten voor klanten
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

Ik ken die site, maar ben er niet vaak genoeg geweest om een goed beeld te hebben of er ook genoeg reviews over camperbanden gaan. Hoe meer reviews, hoe objectiever een site wordt. Daarom heb ik alleen kale data opgegeven. Een km stand, een profieldiepte en brandstofverbruik volgens boordcomputer is objectief. De lezer kan vervolgens zelf de data vergelijken met de eigen situatie/ervaringen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door gjvonk op za 11 nov 2017, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou alleen exact gemeten verbruikscijfers opnemen, die van de boordcomputer klopt meestal maar weinig van, wat regelmatig wordt aangetoond: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... ar-1018120 Die maakt je blij met een dode mus!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

@De Jonkheer: of ik nu exact gemeten verbruiksgegevens vermeld of de boordcomputer verbruiken met elkaar vergelijk, maakt niet zowel uit. De fout die de boordcomputer maakt blijft n.l. dezelfde bij de vorige en deze banden. Het gaat er mij om, te onderzoeken of ik bij een gelijk gebruikspatroon en gelijkblijvende rijgewoonten in mijn brandstof verbruik iets terug kan vinden van het verschil tussen E label en C label. Exacte gebruikscijfers kunnen alleen onder laboratorium condities vergeleken worden. Zo zijn gegevens over km standen en profieldiepte slechts indicatief; ik kan n.l. niet bijhouden hoe de wegdekken er uit zien. Ook hier geldt weer: exact vergelijken kan alleen onder laboratorium condities. Echter: hoe meer mensen dit soort ervaringscijfers willen delen, hoe beter het indicatieve beeld wordt. Ik vergelijk dit met b.v. een site als tweakers: als daar 100 gebruikers over een periode van 3 maanden gemiddeld een 7,3 geven dan zegt mij dat veel meer dan 3 mensen die in diezelfde periode gemiddeld een 9,1 geven...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

Afgelopen maandag de 1e ervaringen op deels vastgereden sneeuw op de omhoog lopende uitrit uit de stalling en in een laag 'plaksneeuw' op de parkeerplaats. Geen enkel moment was er sprake van tractie verlies / doorslaan van een wiel, ook niet bij het manoeuvreren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door AadenAnke »

Als je zover gaat om dit allemaal te registeren dan moet je het dus ook zuiver houden! Dus ook de profieldiepte voor de wissel meten. De omloop afstand wordt minder! Zeg 4mm minder dan bij aanschaf is 2x4=8mm maal 3,14=25,12mm per omwenteling minder, dus is verbruik met nieuwe en oude banden vergelijken al niet mogelijk zonder correctiefactor toe te passen. Ik zie wel wat in de aanbieding is tegen dat er nieuwe banden moeten komen. Waarschijnlijk is tegen die tijd de bankrekening voldoende gegroeid om een nieuwe bus te kopen. Ik denk dat daar gewoon al nieuwe banden onder zitten dus de eerste 6a7 jaar nog geen omkijken naar.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door 't Busje »

Geert Jan, ik kan je in ieder geval zonder uitgebreid logboek melden dat er weinig verschil in slijtvastheid is tussen Continental Vanco CP en Michelin Agilis CP banden (215/70 R15 CP 109Q). Dat is echter een steekproef van 1 (één) en zegt dus statistisch gezien helemaal niets.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door Bob Diesel »

slijtvastheid :idea:
de 1 A rijd via peage en autopista tot op een vaste stek aan de costa
op de CC over glad asfalt zonder gaten

de ander B rijd de zelfde aftand binnen door over D-wegen?heuvel op en af ,
met veel op trekken afremmen rotonde,s hobbels en meer slecht wegdek

beide leggen de zelfde afstand af ,met banden v/h zelfde merk en uitvoering
heeft A na 3 jaar 1mm profielverlies x:D
dan heeft B waarschijlijk 4 mm verlies x:S

heeft A betere banden gekocht als B :?: :?:

ik koop m,n banden ,en zijn ze versleten komen er nieuwe op
soms iets eerder/om dat een rotzak ze lekt steek of dat ze iets vlugger slijten als een ander merk
of het ene merk levert nieuwe met 8 mm en een ander met 10mm profiel
maar als het nodig is dan moet het ,als zou het volgens een statistiek niet nodig zijn
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door Kroppie »

:cheers: :thumbup:
ach , en wat de een heeft met roest (ik) heeft de ander met verlichting en weer een ander met rubber, en zo hebben we allemaal wat .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door 't Busje »

Ik heb het alleen over mijn eigen ervaring met dezelfde camper, dezelfde voorwielen, links en rechts dezelfde banden, dezelfde belading, dezelfde rijstijl, dezelfde soort trajecten (relatief weinig snelweg, veel in de bergen), dezelfde seizoenen etc. Op de voorwielen gaan allebei (Continental en Michelin) circa 30.000 km mee. Op de achterwielen zitten na 53.000 km nog steeds de oorspronkelijke Continentals en die zijn nog lang niet versleten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie