Lang gezocht en een DUC gevonden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door bupozaanstad »

Is er nou echt niemand die kan vertellen hoe de stuurpomp gemonteerd zit of iemand die eventueel wat foto's onder zijn kap van een 2.5D met stuurbekrachtiging kan maken?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door leftlanebandit »

De stuurbekrachtigingspomp van een Fiat Ducato 280/290 zit aan de distributie zijde van de motor maar wordt aangedreven door een nok in het oliepomp huis.


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door Atoz »

@Henk
Ga eens naar gebruikerspaneel dan naar profiel en dan naar wijzig onderschrift.
En plaats eens in je onderschrift welk type jouw camper is, dat praat eenvoudiger.

Als je dan nog zin hebt, pas dan eens je avatar aan, dan zien we hem sneller.

Heeft het zin als ik jou morgen een foto van het motorgedeelte van onze fiat DUCATO 2.8D (zie onderschrift) bezorg?
Want zo heel veel weet ik ook niet van dat stukje camper af.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door macfocus »

Henk, ik heb die config staan, sterker ik zit erin op de camping terwijl ik dit tik. 'T is alleen donker en nat buiten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door bupozaanstad »

@ ON4BGC de 2.8 is een heel andere motor dan de 2.5D en ook de pomp zal anders zijn.

@ macfocus je hebt een prive bericht.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door bupozaanstad »

Ik ben aan het kijken welke gloeistiften / gloeibougies er in mijn Ducato horen en volgens het Fiat programma kom ik als ik op VIN nummer kijk uit op partnummer 71735461. Als ik op de welbekende onderdelen sites zoek op dit partnummer dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Bosch Duraterm bv heeft een totale lengte van 71 en een inbouwdiepte van 25mm, een ander type Bosch 75 bij 30mm en een NGK heeft weer een lengte van 75 en inbouwdiepte van 29mm.

Volgens de beschrijving die er bij staat voldoen ze allen aan het OEM nummer 71735461 maar ik vraag mij af wat de juiste inbouwdiepte is, de draad M 12 x 1,25 is van alle gelijk.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet aanschaffen want ik wil ze gaan vervangen voor de winter. 1 maal gloeien is aanslaan na 3 tot 4 seconden en 2 maal gloeien is direct aanslaan, in de onderhoudshistorie kom ik ze niet tegen en voor het geld hoef ik het niet te laten dus gewoon vervangen maar wat houden de inbouwdieptes in en wat is juist?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door Atoz »

Haal er 1 uit en meet ze op dan ben je toch zeker welke je moet aanschaffen.
Suc6!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door Vertrokken4 »

Zoals je het omschrijft zou het net zo goed het gloeirelais kunnen zijn dat te vroeg afslaat. Meeste oude gloeirelais hebben een soort twee fasen systeem, het eerste is sterk gloeien, in die fase brandt ook het lampje op je dashbord, als het lampje uitgaat begint dan de tweede fase. Je kunt ook eens proberen 5 of 10 seconden te wachten met starten nadat het lampje de eerste keer is uitgegaan, verschil??

Zoals je het nu doet, slaat die dan wel mooi op 4cilinders gelijkmatig aan?

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door Kroppie »

wat Guido zegt is het meest simpele , motor goed warmdraaien en er 1 uitdraaien opmeten en je weet het ,en dan alle 4 vervangen ben je er voor jaren vanaf, weet je ook voor de toekomst wat er in zit.
en warm eruit draaien dan gaat het meestal een stuk makkelijker dan met koude motor .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door Bas vd laar »

Hij gloeit langer voor dan je denkt.
Luister maar eens goed naar het relais, je hoort het klikken als het gloeien stopt, je voorgloeilampje is dan al lang uit.

Maar hij start waarschijnlijk wel lekkerder met 4 nieuwe stiften
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door bupozaanstad »

Ik kan er natuurlijk een uit draaien maar voor het zelfde geld weet iemand te vertellen welke lengte ik moet hebben :-B
Nieuwe wil ik er zonder meer in hebben net zo goed als olie verversen en nieuwe filters, olie, brandstof en luchtfilter. Gewoon klaarmaken zodat ik er de winter goed mee doorkom want het is ook de "daily ride" hier.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door Peter LMC »

Bas vd laar schreef:Hij gloeit langer voor dan je denkt.
Luister maar eens goed naar het relais, je hoort het klikken als het gloeien stopt, je voorgloeilampje is dan al lang uit.

Maar hij start waarschijnlijk wel lekkerder met 4 nieuwe stiften
Dit langer gloeien heet na gloeien.
Het is de bedoeling dat je wel gaat starten als het controle lampje uit is.
Als de motor aanslaat blijft het gloeisysteem een x aantal seconden nagloeien (bij draaiende motor) om het
dieselgeluid te beperken en de uitstoot te verminderen. (Denk aan blauwe rook bij koude motor bv)
Als er nu een gloeibougie slechts of stuk is dan wordt dit systeem verstoord en krijg je een slecht aanslaande motor.
Soms zie je dit doordat het gloeilampje blijft branden of knippert. (merk afhankelijk).
Veel info over gloeibougies vind je hier.
Lees bv even pagina 7.
http://beru.federalmogul.com/sites/defa ... 014_fm.pdf
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door macfocus »

Als je weet welke gloeibougies erin moeten, dan hoor ik het graag.
De mijn start niet helemaal lekker en ik vergas de hele buurt....

Over een oliefilter:
Verbaas je niet als een nieuwe (Mahle nr: OC 248) veel dikker is als wat je eronder vandaan haalt. Dat past gewoon.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Lang gezocht en een DUC gevonden



Bericht door bupozaanstad »

Volgens Eper en Vireo Auto (Fiat) partnummer 71735461 maar met dit partnummer krijg ik verschillende inbouw dieptes. Ga er dus maar 1 uitdraaien dan weet ik het zeker welke ik moet hebben.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie