Alko torsie-as piept bij veren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Alko torsie-as piept bij veren



Bericht door cjoosten »

De alko torsie as kraakt tijdens het inveren. Niet op de snelweg maar wel bijv bij hobbels / gaten en drempels.

De as is in juni nog gevuld met vet bij carsupport. Dus ik ga er van uit dat dat niet de oorzaak is. Wie weet waar dit aan kan liggen.
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door bertt »

Coen, is het de voorgaande jaren wel gebeurd?

Bert

Is het een as met ook nippels op het lager?
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door cjoosten »

Hoi Bertt

Ik heb de auto sinds april vorig jaar. Ik heb het vorig jaar en dit jaar laten doen. Volgens mij heeft de auto geen nippels op de lagers. Tenminste de eerste keer dat ik bij het seren erbij was is me dat niet opgevallen dat daar vet gespoten werd. het geluid is er overigens alleen als de auto achter veert.

De geschiedenis van de auto ken ik niet. Ik weet eigenlijk ook niet zeker of het geluid er vorig jaar al was of niet.
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door Going »

Misschien heeft de vorige eigenaar niet genoeg gesmeerd. Mogelijk een braam of droog in de sok. Dan beste om de as er uit te nemen en de holle as pijp goed schoon te maken. Controleer op braam. Dan goed binnenin vet aan brengen. Dan de schouder ook goed schoonmaken van alle vet ontdoen controleer op braam en weer veel vet opsmeren. Controleer de vetnippel op doorgaan van vet. Weer inschuiven en vastzetten met de center bout. Dan weer vetspuiten. Laten zakken en nog een paar slagen vet.
Letop dat de centerbout niet stuk draait bij los maken. Veel kruipolie gebruiken voor losschroeven. Neem daar je tijd
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door EasyBee »

Toch blijft het een vaag verhaal.
Boven dit topic staat dat de torsie as piept. Vervolgens begin je er mee dat hij kraakt.

Dan schrijf je : "De as is in juni nog gevuld met vet bij carsupport."
Waarop hierboven volgt : "Ik heb het vorig jaar en dit jaar laten doen. Volgens mij heeft de auto geen nippels op de lagers. Tenminste de eerste keer dat ik bij het smeren erbij was is me dat niet opgevallen dat daar vet gespoten werd."

Werd er nou wel of niet vet in gespoten via de smeernippels? Die smeernippels zitten af en toe niet aan de onderkant maar er boven op (heel onhandig om bij te komen en amper te zien. Je hebt eigenlijk haakse smeernippels nodig om er fatsoenlijk bij te kunnen).

Torsie assen van AL-KO met stalen torsiestaven moeten gesmeerd worden en hebben smeernippels.
Torsie assen van AL-KO met rubber torsiestaven hoeven niet gesmeerd te worden en hebben geen smeernippels.

Kruip er eens onder en zoek het typeplaatje op de as http://www.easonderdelen.nl/eti-nummer.html
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door isoplus »

Belangrijk bij een Alko-as is dat er vet gevuld wordt bij volledig uit-geveerde achterwielen(dus onbelast), niet elke monteur vindt dat fijn, immers hij moet de auto dan ergens anders af steunen.
Dat kost wat extra tijd en aandacht, doe je het echter niet, dan is niet zeker dat het vet goed overal terecht komt.
Zet je de camper weer op zijn achterwielen, dan is de hele uitgaande slag gesmeerd en zal de as niet piepen.
Er is ook nog wel eens discussie over het type vet, de as weet niets van vetsoorten maar het moet een taaie vetsoort zijn die tegen water bestand is.
Kijk anders even op de Alko site of in het bij de camper geleverde instructieboekje, daar hoort voor de Alko-as een separaat boekje bij te zijn.
tvdsande
Berichten: 2270
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door tvdsande »

Niet alle ALKO torsie assen hebben vetnippels(hoeven dan ook niet gesmeerd te worden)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door Peter LMC »

Klopt. Zegt EasyBee ook al.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door Going »

Nee, niet alle Alko

Maar ga er van uit dat de campers smeernippels heeft.
Lichte aanhangers zijn vaak smeervrij wegens rubber torsie. Zware Wagenassen zoals onder een camper hebben 99% van de assen stalen torsie staven en die zitten aan een draagarm van ongeveer 25 cm welke in de holle as schuift. Dat stuk moet worden gesmeerd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door cjoosten »

EasyBee schreef:Toch blijft het een vaag verhaal.
Boven dit topic staat dat de torsie as piept. Vervolgens begin je er mee dat hij kraakt.

Dan schrijf je : "De as is in juni nog gevuld met vet bij carsupport."
Waarop hierboven volgt : "Ik heb het vorig jaar en dit jaar laten doen. Volgens mij heeft de auto geen nippels op de lagers. Tenminste de eerste keer dat ik bij het smeren erbij was is me dat niet opgevallen dat daar vet gespoten werd."

Werd er nou wel of niet vet in gespoten via de smeernippels? Die smeernippels zitten af en toe niet aan de onderkant maar er boven op (heel onhandig om bij te komen en amper te zien. Je hebt eigenlijk haakse smeernippels nodig om er fatsoenlijk bij te kunnen).

Torsie assen van AL-KO met stalen torsiestaven moeten gesmeerd worden en hebben smeernippels.
Torsie assen van AL-KO met rubber torsiestaven hoeven niet gesmeerd te worden en hebben geen smeernippels.

Kruip er eens onder en zoek het typeplaatje op de as http://www.easonderdelen.nl/eti-nummer.html

Oke ik zal proberen het wat duidelijker te omschrijven.

Het is een echt kraken dat is het verkeerde woord. Het is lastig te omschrijven. Maar ik hoor heftige veerbewegingen. Geen metaalachtig geluid.

De as is vorig jaar april en dit jaar juni gesmeerd en heeft dus vetnippels. En dit vet kwam er ook uit. De assen zijn gesmeerd toen de wielen van de grond waren. Hopelijk is het nu wat duidelijker. maar probeer een geluid maar eens te omschrijven :bang: :bang:
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door EasyBee »

Overal staat dat smeren moet gebeuren als de wielen los van de grond zijn, dan is de zaak volledig onbelast en kan er veel meer vet op de juiste plek komen. Dus er zitten vetnippels, ook al heb je ze blijkbaar niet gezien.
Heb je al gereden terwijl er iemand achterin zat om beter te kunnen horen of het echt van onderen komt (onderstel) of uit de opbouw?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door isoplus »

Maak het niet zo ingewikkeld, in juni vorig jaar gesmeerd. Het ding is dus ruim aan de beurt voor een nieuwe laag vet, als je dat nu eerst eens verzorgd dan zijn geluiden wegens te weinig vet op de juiste plaats uitgesloten.
Als de as lawaai maakt juist bij langer uit- of inveren (hobbels) is het vet verzameld op de verkeerde plaats, dus...
Na de smeerbeurt ros je even over een paar flinke hobbels en dan weet je het.
Het vet wordt tijdens rijden weggedrukt naar plaatsen waar de speling het grootst is en waar weinig speling is verdwijnt het.
Als je een tekening van de as opzoekt en bekijkt wordt dat zomaar duidelijk :thumbup:
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door bertt »

Misschien een schokbreker?

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Alko torsie as piept bij veren



Bericht door EasyBee »

isoplus schreef:Maak het niet zo ingewikkeld, in juni vorig jaar gesmeerd. Het ding is dus ruim aan de beurt voor een nieuwe laag vet,
Er staat in het tweede bericht van cjoosten :"Ik heb het vorig jaar en dit jaar laten doen."
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie