D+ Fiat Ducato 244

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door Kroppie »

bij een auto van zo,n jong bouwjaar zal je geen D+ in de auto vinden , misschien in het ebl elektroblok, en anders een D+ simulator inbouwen.

https://www.jasicamp.nl/zoeken?zoekwoord=d%2Bsimulator



jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door marjasjaak »

Dank voor de snelle reactie.

Maar onze bus heeft een euro 5 diesel, waar de dynamo na een tijdje minder voltage kan afgeven.(heb het nog niet getest, de ducato staat geschorst in de schuur voor ombouw)
Omdat de boordcomputer bepaalt dat de accu vol zit.


Ik neem aan dat de simulator op de plus pool van startaccu wordt aangesloten en schakelt als het voltage boven een grens komt.
Dan zou het relais opkomen en afvallen tijdens rijden als de dynamo onder de 12 volt komt

Heeft iemand daar ervaring mee.

Groet Sjaak.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door travelscout »

Bij mijn weten kan een Fiat Ducato Euro 5, alleen een "intelligente dynamo" hebben, als het een
werkende start stop (SxS) voorziening heeft. Of dat werkelijk zo is betwijfel ik: wel SxS maar zonder remenergie terugwinning kan ook. Om remenergie elektrisch terug te winnen moet er een AGM-startaccu (geschikt om met hoge stromen geladen te worden) zijn gemonteerd.

De eenvoudigste oplossing om een willekeurige huishoudaccu toch goed vol te krijgen bestaat uit een flinke diode tussen de start- en huishoudaccu.
Daardoor zal de huishoudaccu nooit de niet-volle-startaccu kunnen (bij-)laden.
Bovendien is er dan uiteraard (v.w.b. het scheidingsrelais), geen D+ of gesimuleerde D+ meer nodig.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door Kroppie »

dan moet wel het spanningsverlies over die diode gecompenseerd worden anders komt de hhaccu ook dan nooit vol.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door travelscout »

Misschien... kan juist wel eens handig zijn.
lijkt me allemaal een beetje prematuur.
Maar ook verwarrend tov de topic titel.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door kampo »

Volgens mij is de kans groot dat die Euro5 of 6 wel een D+ heeft.
Toch als het een camperversie is.
Zet eens een foto van de dynamo met referenties.
Waarvoor heb je die D+ nodig ?
Sommige B2B laders hebben een trillingssensor. Dan heb je geen D+ meer nodig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door Kroppie »

met het oliedruk contact en een relais kun je ook bereiken dat je enkel met draaiende motor spanning hebt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door Toedeledoki »

In principe kun je dit gewoon met een Cyrix relais doen. Dat hij afschakelt als de dynamo tijdelijk niet laadt is geen probleem. Zou hij gekoppeld blijven dan wordt de huishoudaccu ook niet geladen en kan zelfs ontladen worden door de auto.

De mooiste oplossing is een zogenaamde DC/DC omvormer. Die laadt de huishoudaccu altijd met 14,4 of 14,7 Volt. Deze heeft soms een trillingssensor en wordt soms ook gewoon via contact aangesloten. Maakt allemaal niet zoveel uit omdat deze nooit omgekeerd kan werken (de stroom kan nooit van de huishoudaccu naar de startaccu).
Toedeledoki

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door Toedeledoki »

https://www.jasicamp.nl/media/docs/21774.pdf

Zoiets zou de allerbeste oplossing zijn. Maar ik ben van mening dat je met een eenvoudig cyrix relais ook geen problemen hoeft te verwachten. Zeker niet als je de huishoudaccu ook als AGM neemt.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door marjasjaak »

Hoi,

Wat een reacties leuk (zijn nog niet zo lang bezig) Hier zijn 2 foto's van de dynamo, misschien kan iemand mij vertellen of dit een "normale ouderwetse" of een "euro5" dynamo is.
Groet Sjaak.
Bijlagen
20180813_191813 Dynamo.jpg
Dynamo
20180813_191813 Dynamo.jpg (15.24 KiB) 534 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door Kroppie »

als ik het type nummer ingeef in google en kijk bij de afbeeldingen dan zie ik buiten de bout van de B+aansluiting, m8 moer achterop de dynamo, 2 aansluitingen zitten in de ovale stekkerhuls ook achterop de dynamo, mijn conclusie geen D+, maar ik ben niet alwetend, weet meer niet dan wel.

merk dat ik ook slecht zie ondanks bril, zie maar 1 foto :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door marjasjaak »

Ging wat fout hier is de 2e foto.
Bijlagen
20180813_191923 Dynamo.jpg
20180813_191923 Dynamo.jpg (123.66 KiB) 518 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door Kroppie »

in die ovale stekker zitten 2 contact pennen daaruit concludeer ik :geen D+ die heeft maar 1 contact.
heb eens een ford dynamo van een auto gehaald welke ook 2 contacten had en daar was ook geen D+

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: D+ Fiat Ducato 244



Bericht door travelscout »

Intelligente dynamo ziet er anders uit:
https://cdn.csuk-solutions.net/uploads/ ... tors-4.jpg
Zie vooral de bevestigingspunten en afmeting poelie (dikke aandrijfriem).
Paul.
Plaats reactie