Truma C6002 storing

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Truma C6002 storing



Bericht door Marius »

Onze truma C6002 wil niet fatsoenlijk werken.
Afgelopen zomer bleek er olie in de leidingen, reduceer en duocontrol te zitten.
We kwamen hier achter omdat de boiler na een paar keer ploffen tijdens het opstarten niet meer aan wilde.
Uur er is er kookstel en de koelkast werkte en werken nog perfect.

Ik heb een nieuwe reduceer op de fles geplaatst + een nieuwe slang, de duocontrol (waar bijna een borrelglas aan olie uit liep) heb ik er uit gelaten.
De stalen leiding heb ik bij de boiler los gemaakt en de complete leiding zuiver gemaakt.
(Remreiniger en perslucht)

De boiler wilde toen nog niet aan, enkel flinke ploffen te horen en na een x aantal seconden ging het systeem in storing. Rode lampje in het bediening knopje, geen gas volgens de handleiding.
Heel soms sloeg de boiler toch goed aan maar produceerde dan een ander geluid (gasbrander geluid) en veel roet.
Ik heb vervolgens de gasasluiter/sproeier er uit geschroeft, dat is het onderdeel met de 2 elektromagneet afsluiters.
Dit is 1 geheel met 2 rvs pijpjes die in de boiler steken, dat is de gas (sproeier) verdeler.
Dit onderdeel heb ik zover het ging zuiver gemaakt, het kan niet uit elkaar dus wederom wat remmenreiniger en perslucht.

De boiler blijft het zelfde probleem geven, hard ploffen tijdens het opstarten, soms blijft het daarbij en gaat het ding niet echt aan maar op storing.
Heel soms slaat hij uiteindelijk toch aan maar klinkt dan als een mini straaljager en op de uitlaat is dan erg veel roet zichtbaar.

Thuis gekomen het ik de hele boiler uit de camper gehaald, en het complete brander gedeelte uit elkaar gehaald en zuiver gemaakt.
Ook die afsluiter weer zuiver gemaakt, dit keer met 2 magneten zodat ik de afsluiters kon bekrachtigen.
De ontsteker gecontroleerd en die werkt perfect, een mooie grote blauwe vonk.
Het branderbed ziet er heel en goed schoon uit.
Alles weer terug in elkaar... Maar het probleem blijft gelijk.

Wat kan ik nog doen verder??
Dit type is niet uit te lezen, en helaas is er ook niet zomaar aan onderdelen te komen, truma heeft deze serie als "oud" bestempeld... Ze gaan er maar vanuit dat je 11 jaar oud en normale termijn is om voor 2 rooitjes een nieuwe te kopen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma C6002 storing



Bericht door Marinus »

Ik zou de fout toch zoeken in het gasventiel.

In dit ventiel zit een vlamdover, een heel fijn "zeefje".
Is dit wel goed schoon?
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Truma C6002 storing



Bericht door Marius »

Marinus schreef:Ik zou de fout toch zoeken in het gasventiel.

In dit ventiel zit een vlamdover, een heel fijn "zeefje".
Is dit wel goed schoon?
Schoon is het zeker, misschien wel te schoon??
Kan ik het kapot hebben geblazen met perslucht..??
Een nieuwe kost iets van 85 euro.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma C6002 storing



Bericht door Marinus »

Te schoon lijkt mij niet het probleem.
En al zou de vlamdover weg zijn dan zou de kachel toch moeten branden.

Vreemde zaak, maar roeten en "bulderen" is meestal het gevolg van onjuiste gas/lucht verhouding.

Onjuiste gas/lucht verhouding ontstaat ook als de aanvoerventilator van de verbrandingslucht niet goed draait.
In de aanvoerbuis tussen ventilator en branderhuis zit een temperatuursonde die de temperatuur van de buitenlucht meet.
Afhankelijk van deze temperatuur wordt de aanvoerventilator meer of minder aangestuurd.

Via de temperatuur wordt de dichtheid, soortelijke massa van de buitenlucht bepaald.
Als de gasklep opengaat wordt (per stand) een vaste hoeveelheid gas toegevoerd.
Bij een grotere soortelijke massa (koude lucht) zal de ventilator langzamer draaien dan bij warme lucht om een gelijke gas/lucht verhouding te verkrijgen.
Plaats reactie