Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door Schoentje »

Op zondag 13-08-2017 reden wij, op de terugreis naar huis, met onze camper in een grootscheeps opgezette vakantieverkeerscontrole waarbij naast de aanwezigheid van de juiste papieren (kentekenbewijs en rijbewijs) voornamelijk op het gewicht van auto’s, Campers, caravans, boottrailers enz gecontroleerd werd.

Na overhandiging van onze papieren (info hieronder) werd al direct vreemd opgekeken van het feit dat er op onze kentekenbewijs (credit card vorm) buiten de categorieën G (massa rijklaar), O.1 en O.2 (trekgewichten) geen gewichten vermeld stonden en dat er geen kentekenbewijs voor de aanhanger beschikbaar was (<750kg). Na mijn toelichting dat de aanhanger geen eigen kenteken had ivm max 750kg en dat wat betreft de camper bij omkeuring van bedrijfsvoertuigen naar kampeerauto (M1) in de jaren 1990-1991-1992 er buiten de „Massa rijklaar” (categorie G) geen gegevens door de RDW vastgelegd werden en dus ook niet in het internationaal register dat de Duitse politie kan raadplegen beschikbaar zouden zijn, werd aangegeven dat ze in dat geval terug zouden vallen op de fabrieksplaatjes zoals die onder de motorkap of in de cabine bevestigd zouden zijn. Toen ik hierop aangaf dat ik die plaatjes kende maar dat die in onze camper niet aanwezig waren (chassis is uit 1980 en bij ombouw naar Camper in 1990/1991 is alleen de oude chassis met assen en motor gebruikt <ondertussen ligt er ipv een OM314 een OM364A in> en is een hagel nieuwe cabine <model 1986> met polyester marathonline opbouw gemonteerd) gaf de politie ambtenaar, nadat ik haar uitgenodigd had om zelf naar de plaatjes te zoeken, aan dat ze met de „Einsatzleitung” ging overleggen wat te doen. Na ± 15min kwam ze terug met de mededeling dat ze ons niet gingen wegen omdat er inderdaad geen „referentie gegevens” (lees max gewichten) voor onze voertuig beschikbaar waren (zowel op het kentekenbewijs, de chip in de card als het geraadpleegde internationale register) en dat weging daardoor zinloos was.

In het aansluitende overleg nog met haar besproken dat in NL een voertuig als dat van ons (overduidelijk zwaarder als 3500kg) formeel met een rijbewijs B bereden mocht worden omdat conform de geldende wet en jurisprudentie de rijbewijscatagorie uitsluitend en alleen aan de hand van het kentekenbewijs vastgesteld mag worden. Hierop gaf ze aan dat dit zeer waarschijnlijk in Duitsland net zo beoordeeld zou moeten worden, maar dat ze daar, nu ik naast BE ook CE heb niet verder naar kon kijken gezien de enorme drukte bij de controle.

Wel wilde ze graag een foto van de Camper maken en een geanonimiseerde kopie van mijn papieren zodat ze er binnen de politie opleiding verwezen zou kunnen worden naar buitenlandse "exoten" qua vastlegging van voertuig gegevens.

Eindresultaat: In Duitsland wordt onze camper op de zelfde wijze beoordeeld als in Nederland (zie: InfoPolitie inz Kentekenbewijs) als het gaat om het max toegestane gewichten en daar waar het het berijden met een rijbewijs B betreft waarschijnlijk op dezelfde wijze beoordeeld wordt als in Nederland (zie: Rijbewijs jurisprudentie).

Na afronding van het gesprek met de Politieambtenaar, en haar een fijne dag gewenst te hebben werden, werden de afzettinspilonnen aan de kant gezet en mochten wij langs de rij, met voor de weegplaten wachtende voertuigen (en veelal sacherijnig kijkende inzittende), op rijden en onze reis vervolgen.

Twan

Gegevens kentekenbewijs 508D Marathonline Camper:
B : datum eerst toelating: 03-11-1980
I : datum te naamstelling: 06-11-2000
D.1: Merk: Mercedes-Benz
J : Voertuig categorie: M1
D3 : Handelsbenaming: L 508 DG Kampeerauto
K : Typegoedkeuringsnummer: -
F.1 : Technische max. massa: -
F.2 : Toegestane max massa: -
F.3 : Toegestane max. massa comb n.v.t.
G : Massa rijklaar 3340kg
P.1 : Cilinderinhoud: -
P.2 : Vermogen: -
P3 : Brandstof: D
Q : Vermogen/massa: n.v.t.
O.1 : Tech. max massa AHW (geremd): 3500kg
O.2 : Tech. max massa AHW (ongeremd): 750kg
T : Max snelheid: n.v.t.
S.1 : Zitplaatsen: -
S.2 : Staanplaatsen: n.v.t.

Gegevens Plateau-aanhanger:
Geen kentekenbewijs aangezien <750kg

Bestuurder in het bezit van Rijbewijs-categorieën:
A-B-C-E

Verder voor het voorgaande niet echt van belang maar ter info:
* feitelijk gewicht camper incl 5 volwassenen en voor ¾ volle water (216L) en dieseltank (170L) en 2 voor ½ volle LPG tanks (70L en 80L) tussen de 5.500kg en 5.700kg
* en ooit zelf aan de hand van onderdeelnummers van de assen gemeend te kunnen vaststellen dat ons 508D niet voorzien is van de standaard assen waardoor de opgetelde max aslast boven de 6.000kg zou zitten, maar dat is nergens in documenten vastgelegd en dus ook niet raadpleegbaar noch door mij noch door de politie.
Bijlagen
Camper met aanhanger.jpg
Camper met aanhanger.jpg (172.86 KiB) 2450 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Schoentje op di 15 aug 2017, 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door Richie »

Ik zou hem te koop zetten, kan je goed geld voor vangen :mrgreen:
Heerlijk die regels in Europa.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door limos07 »

Ik ben jaloers op die camper.
En ik weet waar hij normaal staat, dus als je thuis komt, TWAN,
leg hem maar goed aan de ketting.
Gr Gerrit. :bang: :bang: , eenprachtige wagen
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door martinb007 »

Dat verenigde Europa gaat nog helemaal een succes worden in 2001. Leuk om je verslag te mogen lezen!


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door hathi »

Ik kan me bij Twan aansluiten,,wat de gegevens betreft,dus ook Mercedes,maar geen gewichten geregistreerd,niet op kenteken en niet bij de RDW ,zeer makkelijk ,en goedkoop ,en je komt overal,met een goedkoop vignet
Hans
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door Bob Diesel »

mooi om dat een jaar later te vernemen :wink: :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door hathi »

Maakt niet uit Bob,het is nog steeds van kracht voor al die oudere Mercedessen ,en die lopen er nog steeds,heeel veel ...proost
Hans
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door Bob Diesel »

:wink: Yep
mooie dingen :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door 1934 »

En vaak als je de 61 afrijd heb je bestemming Zwitserland of nog verder zuidwaarts,controle in Zwitserland pfffffff gelijk weegbrug op,oei denk ik 11990 kilo staat hij op en weegt 13000 kilo ongeveer (op de weegbrug bleek het zelfs 13220 kilo)
Politie agent kijkt op kentekenbewijs,en ik denk nu zijn we de pineut !!! A zegt hij technisch is het voertuig 16000 kilo dus meneer tip top in orde,wij snappen hier in Zwitserland die Eurovignet onzin ook niet.En doen dus niet mee aan die onzinnige belastingregels van de EEG die hebben namelijk niets met veiligheid te maken en u technisch gewicht wel en dat hanteren wij in Zwitserland :bow:
Graag nog even u 10dgn kaart,die netjes ingevuld was.En verder nog de opmerking U zag ons vast aankomen gezien dat u de snelheid aanpaste naar exact 80 km,ook dit moet u niet doen maar voor de betere doorstroming van het verkeer gewoon met de vrachtauto,s meerijden zo rond de 88 a 90 km dan zit u zo in Italië,prettige reis !!
De camper staat op vrachtauto kenteken (ivm belachelijke wegenbelasting in NEEderland) en heeft geen tachograaf.

Met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door seth_space »

Leuk toch al die lokale aanslagen zoals keurig ingevulde 10 dagen kaarten.
Daar ben jij blij mee zie ik. :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door stefaank »

Hallo,

Onze eerste in België ingeschreven was een L508S D met nog de originele motor,1976
Van vrachtwagen omgebouwd in 1990 met stalen opbouw en alu kas van aluvan, woog ongeveer 6500 kg.
Deze moest bij ons wel op C rijbewijs en vrachtwagenkenteken staan,bij verkoop in 2001 lastig door het beperkt aantal mensen met c rijbewijs en
de nog beperkte opkomende groep nieuwe camperaars.
Leuk toch al deze regels.
Grtn,st
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door PE1OPQ Theo »

1934 schreef:
zo 05 aug 2018, 9:00

Graag nog even u 10dgn kaart,die netjes ingevuld was.
Is er nu ook al een 10 dagen kaart?
Wat en hoe is dit nu weer voor gebruik in Nederland?
1934 schreef:
zo 05 aug 2018, 9:00
De camper staat op vrachtauto kenteken (ivm belachelijke wegenbelasting in NEEderland) en heeft geen tachograaf.
Ik vermoed dat de 10 dagen kaart een extra belasting regel is voor gebruik in Zwitserland?
Trouwens, het land Nederland is zo slecht nog niet hoor.

Theo
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door 1934 »

Theo,10 dgn kaart betreft een vignet (schwerklasse boven 3,5 ton) zie zoekfunctie forum camper door Zwitserland boven 3,5 ton.
En ja ondanks mijn vrachtauto kenteken,Zwitsers nemen de EEG kentekenregistratie niet over en zeggen dus u heeft een camper en geen vrachtauto.
En ik zeg zeker niet dat NEEderland slecht is,maar heb wel ernstige bedenkingen bij de uiteenlopende regeltjes in NEEderland.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017



Bericht door Kroppie »

word tijd dat brussel eens verplicht om in alle lidstaten dezelfde regeltjes te hanteren, dat zoal de boel enorm vereenvoudigen.
als je al regeltjes maakt, dan voor iedereen van hetzelfde kluppie dezelfde, wil men dat niet?, dan hoor je niet in een kluppie , oprotten dan. .

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 05 aug 2018, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie