Knipperend olielampje Ducato (2013)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Abe »

Hallo.
Wij zitten in Frankrijk met een huurcamper. Een Fiat Ducato 150 multijet bouwjaar 2013 (150 pk). Het rode olielampje knippert. Contact gezocht met de verhuurder. Die zegt: Geen probleem, heeft iets te maken met vervuilde motorolie (korte versie). Gewoon doorrijden en als je over 3 1/2 week terugkomt verversen we de olie wel. Ik weet dat dit te maken heeft met regeneren enz.
Wat is jullie mening, want ik voel me er toch niet helemaal prettig bij. Kan ik gewoon doorrijden? Gaat ie straks niet in de noodloop? Was van plan om hoog door de Alpen te gaan maar is dit wel verstandig?
Of zijn jullie het eens met de verhuurder en gewoon doorrijden kan verder geen kwaad?
Hoor graag hoe de experts hier over denken.
Groeten Abe
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Knipperend olielampje ducato 2013



Bericht door AadenAnke »

Vraag hem eerst dit even via de mail te bevestigen i.v.m. eventuele aansprakelijk bij in elkaar lopen!

Gr. Aad
Richardkosse
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 18 jun 2017, 9:59

Re: Knipperend olielampje ducato 2013



Bericht door Richardkosse »

In het boekje staat inderdaad dat de olie dan vervuild is, waarschijnlijk doordat regeneratieproces afgebroken werd, daardoor komt er diesel in de olie en krijgt de motor minder smering. Normaal zsm olie en filter vervangen. Als de eigenaar zegt doorrijden vind ik dat niet slim maar moet hij niet klagen als de turbo of lagers naar de mallemoer gaan , kijk ook eens of het oliepeil te hoog staat. Als dat zo is weet je bijna zeker dat er diesel bijgekomen is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Abe »

Oliepeil is normaal en sinds afgelopen vrijdag (sinds ik hem heb opgehaald) stabiel. Uiteraard gecontroleerd.
Groeten Abe
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door isoplus »

Stuur een e-mail naar de verhuurder waarin je het telefoongesprek bevestigt.
Als er wel narigheid van komt sta je wat sterker, een normaal advies zou geweest zijn even langs een Fiat garage te rijden. Belangrijk ook is of degene waarmee je sprak in dat bedrijf zeggenschap heeft. Beter is nog als je bevestigt met wie je sprak !
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Abe »

Degeen waarmee ik gesproken heb is de eigenaar van het verhuurbedrijf. Is een gerenommeerd bedrijf. Ik huur hier al voor het 5e jaar achter elkaar dus er is iets van een band. Maar dat was de vraag niet. Hoe ik mezelf in moet dekken kan ik zelf prima bedenken, met alle respect voor de goede adviezen.
De vraag aan de experts was. Hoe denken jullie over de reactie van de verhuurder dat het geen problemen geeft om nog 3 1/2 week en ± 5000 km te rijden met een knipperend olielampje?
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Bob Diesel »

Ik zou het lampje verwijderen :wink:
Het rijd gewoon niet fijn
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door hathi »

Ik zou hetzelfde reageren,als het verhuurbedrijf,omdat deze gelijk heeft,dit komt vaker voor bij Fiat,dus olie peilen,zodat het in orde is,en doorrijden,lampje zou ik afplakken,zodat je het niet meer ziet,als je 5 garage bezoekt in Frankrijk,krijg je 5 verschillende oorzaken,en (rekeningen!) en dat wil de verhuurder voorkomen,nu de eer aan U Abe,welke je het meest vertrouwd,juist
Hans
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Abe »

Bedankt. We rijden door en plakken het lampje af. Dus maar geen zorgen maken en uit ons systeem halen.
Groeten Abe
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door isoplus »

Je plakt het olielampje af, hoe nu als om een of andere oorzaak de oliedruk wegvalt?
Beetje vreemd advies, waarschuwingslampjes zijn er om je te waarschuwen voor ongein opdat je tijdig maatregelen kunt nemen.
Die dingen negeren en het onderhoud uitstellen is prima als het je eigen spullen zijn, bij spullen van anderen wordt het toch wat ingewikkelder.
Stoor je niet aan mij, maar hou het oliepeil goed in de peiling :wink:
Prettige rit verder.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door hathi »

Niet voor het verhuurbedrijf,die kennen dit fiat( probleem), dus is het een goed advies,zeker om Abe z,nvakantie niet te laten verzieken,die olie lamp brande vroeger, wel ooit 4000km na de verversing,vergelijkbaar met de defecte teller klokken,dan brand ook bijna alles,als je het weet kan het geen kwaad
Hans
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Abe »

@Isoplus. De verhuurder zegt toch. Gewoon doorrijden? Uiteraard peil ik zeer regelmatig de olie. Dat knipperende lampje vlak voor je neus wordt ik echter helemaal peuneveu van. Verhuurder zegt kan geen kwaad. Dus plakkertje erop. Vrouw kan vanaf bijrijdersstoel het lampje net zien dus die houdt em in de gaten. Ik snap je bezorgdheid. Die lijkt me logisch. Had ik ook toen het lampje ging knipperen. Maar als de eigenaar zegt dat ik door moet rijden dan blijven er volgens mij weinig opties over.
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Kroppie »

je zou ook de olie kunnen laten verversen, kunnen ze in fr vast ook wel .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: Knipperend olielampje Ducato (2013)



Bericht door Abe »

Mee eens. Maar verhuurder zegt doorrijden dus dan zijn de kosten voor mij. Vind het ook geen probleem. Het is tenslotte zijn camper. Vroeg me alleen af of ie dan op een gegeven moment niet in de noodloop gaat of zoiets. Want dat is best vervelend als je net een flinke alp aan het beklimmen bent. :crazy:
Groeten Abe
Afbeelding
Plaats reactie