Wielbouten Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door ellan vannin »

HAK schreef:Wel een laat antwoord maar ik kan het niet laten;
Het aanhaalmoment van de wielmoeren of wielbouten is gebaseerd op schoon en droog schroefdraad!!!
Dus alleen schoonmaken en eventueel ontroesten en dan monteren.
Dus geen vet of wat dan ook op de draad smeren.
Door het vet of olie of wat dan ook wordt de wrijving van het schroefdraad dusdanig verlaagd dat het aanhaalmoment wat ingesteld wordt op de momentsleutel zeer ruim wordt overschreden.
Het werd door iemand bij mij in de werkplaats (transportbedrijf met zware vrachtwagens) bij herhaling toch gedaan waardoor we na een aantal keren wielen wisselen, een groot aantal van de wielbouten en moeren konden vervangen omdat de draad finaal over de kop gedraaid was.
Doe hier je voordeel mee...
Ik heb 15 jaar een touringcarbedrijf uitgebaat, en het onderhoud aan de dubbeldekkers grotendeels zelf uitgevoerd. Ik heb behoorlijk wat potten kopersulfaat vet erdoor gejaagd, en de wielbouten altijd met het voorgeschreven moment vastgezet 585 Nm soms zelfs tot 600 Nm, nooit maar dan ook nooit last gehad met defecte draad van moeren of bouten.
All4dogs
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door @3 »

Doeke schreef:Je moet ook altijd wat kopervet aan de coniche kant doen.
Dat moet je dus nooit doen.
Tenminste, als je niet wil dat ze loslopen. ;)
Kroppie schreef:ik doe met vet op de draad en dan het aanhaalkoppel op 140Nm.p.v. 160Nm al 28 jaar , maar ik ben ook al 69 jaar stront eigenwijs, maar de bouten gaan bij mij normaal los.
Gaat helemaal goed zo.
Bij het invetten van de draad het laagste aanhaalmoment aanhouden.
In dit geval dus vlgs het advies van Fiat: (162 - 198Nm) niet meer dan 162 Nm.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Frank1954 »

Kopervet rond het naafgat van de velg
Beetje WD40 op de bouten volstaat
En dit kreeg ik van een goede vriend die bij Fiat werkt

Maat wielbout Ducato 2006 > 15 inch 16 inch
Lengte draadspindel 22 mm 25 mm
Kwaliteit staal 10.9 10.9
Buitendraad M14 x 1,5 M16 x 1,5
Aantrekmoment 14kgm 18kgm (resp. 140 en 180 newton meter)

Banden wisselen bij de bandenboer : sta er steeds op dat de wielen worden vastgezet met een momentsleutel en niet met een slagmoersleutel
Ondanks slagmoersleutels kunnen ingesteld worden op het juiste aantrek-koppel staan deze "meestal" op max. aantrekkoppel
Een "moord" voor elke wielbout/moer en vooral alu-velgen :evil:

:wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Appiecamp »

Bedankt.
Zocht ook het aandraai moment.
Net achter de remklauw los gehad en schoongemaakt en ingevet. (Onderhoud)
Mijn moeren waren zo los.🙄

Tip:
Ik heb eens aantal jaren geleden een elektrische slagmoer machine gekocht voor iets van 70 euro. Al heel wat plezier van gehad.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door iSonic »

rongreven schreef:
vr 14 jul 2017, 17:02
Je kan ze controleren door met de momentsleutel op 160nm weer los te draaien.
Dat moet dan lukken.
En na 100 km natrekken.
Moeren los draaien met een moment sleutel is af te raden. Wordt ie minder nauwkeurig van.

Gelukkig heb ik de luxe thuis een slagmoersleutel te hebben. Dus los is nooit een probleem :-B
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gjvonk »

Je kunt dan beter kiezen voor een verlenging van het handvat van de wielmoersleutel (in dienst werkten we vaak meet een stuk buis van ongeveer een meter wat we op de kruissleutel zetten om de wielmoeren van een ya4440 te lossen).

Ik heb een uitschuifbare wielmoersleutelset in de camper liggen. Max uitgeschoven ongeveer een halve meter lang. Krik op de juiste plaats en al zover opkrikken dat je ziet dat de veer iets uitrekt, maar het wiel nog stevig op de grond is. Even duwen (eventueel met het gewicht van je bovenlijf erbij ingezet met gestrekte armen) en een met 180Nm vastgezette wielbout gaat keurig gecontroleerd los... Als je alle moeren op deze manier net los hebt, pas doorgaan met het verder opkrikken. Je kunt ook kiezen voor 'tillend losdraaien', maar de kans dat je dan je rug verkeerd belast is wel groot.

Vastzetten: alle moeren 'handvast' de krik dan zover naar beneden dat het wiel de grond al raakt en niet meer door kan draaien, dan de laatste 'slag' met de momentsleutel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Rotec 590 »

Kroppie schreef:
wo 03 jan 2018, 21:11
ik doe met vet op de draad en dan het aanhaalkoppel op 140Nm.p.v. 160Nm al 28 jaar , maar ik ben ook al 69 jaar stront eigenwijs, maar de bouten gaan bij mij normaal los(nee niet tijdens het rijden :) )

jos
Mijn vader is in de 70 en doet het ook zo maar dan op 150Nm. En ik altijd maar denken dat ie te laag zat met zijn momentsleutel.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb voor wielen nog nooit een momentsleutel gebruikt, altijd op gevoel. Omdat ik nieuwe banden onder mijn bus heb heb ik ze in Kroatië na een 1800 km nagevoeld. Voor zat alles vast zat en achter konden sommige wel een knikje na gebruiken. Daarvoor zat bij de bus een pijpsleutel en een meter massief rond. Met mijn gewicht van even boven de 100 kg krijg ik ze zo vast dat er niets stuk maar ook niets los gaat. Ook de alu velgen van mijn aanhanger en auto doe ik het zo, na wat km navoelen en eventueel wat vaster.
Ik vraag mij bij al dat momentsleutel geneuzel af hoe we dat dan deden toen die nog niet bestonden of gemeengoed waren. Toen moest het ook met de hand en kwam het goed. In de 30 jaar dat ik aan auto's heb gesleuteld heb ik alleen voor cilinderkoppen een momentsleutel gebruikt, voor de rest alles op gevoel en altijd goed gegaan, nooit iets kapot gedraaid of losgelopen. Maar tegenwoordig moet zelfs get lulligste boutje met een moment vastgezet worden. Het zal wel . . :lolno: :mrgreen:
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Premiumliner »

Allemaal klinkklare onzin die momentsleutels om wielbouten vast te zetten. Bij de professionele bandenboeren gebruiken ze die dingen ook en die worden zelfs ieder jaar geijkt. Dat gebruiken doen ze alleen maar om klanten extra te laten betalen natuurlijk.
Trouwens.... vroegeh was alles beter! :crazy:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door de Jonckheer »

Niemand die zegt dat vroeger alles beter was. Het verschil zit er in dat vroeger de vakman met gevoel in zijn vingers het zo kon en nu iedereen met een momentsleutel in zijn handen. Dat bespaart geld want je laat de jongste, dus de goedkoopste, dat werk doen want fout kan het niet als iemand met verstand van zaken de momentsleutel goed instelt. Ik had destijds eens een neefje die voor automonteur leerde een poosje als hulp en dat leverde alleen maar meer werk voor mij op want diverse boutjes braken onder zijn ondeskundige en dus gevoelloze handen. Niet zijn schuld want gevoel krijg je door ervaring. Je moet het voelen en als je dat niet kunt kun je niet sleutelen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gjvonk »

Stalen velgen zijn niet zo gevoelig voor met een verschillend moment aangehaalde wielmoeren. De monteur/eigenaar van het bedrijf waar ik mijn lichtmetalen wielen heb laten monteren, vertelde mij dat met name lichtmetalen wielen krom trekken als niet alle wielbouten/moeren met hetzelfde moment zijn aangehaald. Ik heb geen redenen om aan zijn kennis te twijfelen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Wielbouten Ducato 250



Bericht door Marco Polo »

Fiat zelf geeft ook een vrij ruime marge.
Heb wel eens navraag gedaan bij Fiat Nederland en die zaten voor de 16” LM velgen (waar blijkbaar toch nog staal in de “flens” - waar de bouten doorheen gaan - verwerkt zit) op een aanhaal moment van net boven de 160Nm tot bijna 200Nm.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gjvonk »

Bedoel je hier de 'af fabriek' lichtmetalen velgen? Daar zit volgens de kenners idd een stalen ring per wielboutgat in, dat maakt verschil! Ik heb volledige lichtmetalen velgen van Alutec...

Ik heb de 'wijsheid' over het aanhaalmoment voor mijn wielen van het TÜV specificatieblad...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Marco Polo »

Dat waren inderdaad de Fiat LM velgen.
Plaats reactie