Koelkast op gas stopt steeds na enkele minuten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Koelkast op gas stopt steeds na enkele minuten



Bericht door Opa B »

Hallo camperaars,
Mijn Dometic koelkast (TEC-tower) werkt prima op 230 en 12 V maar als hij enkele minuten op gas heeft gebrand stopt hij ermee.
Ik hoop dat er iemand een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Ik heb natuurlijk eerst alle items die van toepassing leken van voor tot achter doorgelezen maar vond niet dit specifieke probleem of de eventuele oplossing. (Ik deed er overigens wel weer veel kennis van op. Daarom alleen al dank voor het delen van al die kennis en ervaringen.)
Ik hou me aanbevolen voor suggesties, ze zijn van harte welkom.
Hartelijke groet en dank,
Opa B
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast op gas stopt steeds na enkele minuten



Bericht door Cee Pee »

Gastoevoer gedeeltelijk verstopt misschien.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
ArjendeJong
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 0:12

Re: Koelkast op gas stopt steeds na enkele minuten



Bericht door ArjendeJong »

AfbeeldingAfbeelding
Mogelijk een slecht contact van het thermokoppel, of de vlam staat te ver van het koppeltje af.
Controleer de aardingdraad/verbinding op het huis van het brandertje en de draad op het koppel en maak de contacten goed schoon.
Een thermokoppel levert ca. 60 milliVolt en dit bekrachtigd de magneetspoel. Een beetje corrosie bij contacten is dus desastreus.
Mogelijk is het brandertje vervuild (jaarlijks schoonmaken volgens fabrikant). Mocht je autogas gebruiken (bevat een weinig olie) dan moet je de brander nog vaker reinigen.
Op de foto's is het bovenste witte pijpje het koppel en de onderste de bougie.

Suc6, ***Arjen***
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koelkast op gas stopt steeds na enkele minuten



Bericht door 't Busje »

ArjendeJong schreef:Mocht je autogas gebruiken (bevat een weinig olie)
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
ArjendeJong
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 0:12

Re: Koelkast op gas stopt steeds na enkele minuten



Bericht door ArjendeJong »

't Busje schreef:
ArjendeJong schreef:Mocht je autogas gebruiken (bevat een weinig olie)
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Hoi Evert,
Ik heb alleen veel verstand van grote industriele gasinstallaties voor gasturbines en ketelbranders in electriciteits centrales. Voor autogas maak ik liever gebruik van de kennis en ervaring van anderen. Een "auto"riteit op dit gebied is o.a Gerrit Speek:
omdat LPG bestemd is voor tractiedoeleinden (aandrijving verbrandingsmotoren) is het aangevuld met enige toevoegingen bedoeld om een betere smering te behalen. Als je stookt en kookt op LPG is het daarom aan te bevelen een filter te gebruiken om zoveel mogelijk van die toevoegingen er uit te filteren.
 http://www.gerritspeek.nl/camper/camper_gas.html

Maar ook de cas data voor autogas van Shell kun je gebruiken:CAS nr. 68476-85-7
Een complexe verzameling koolwaterstoffen, verkregen door
destillatie van ruwe olie. Bestaat uit koolwaterstoffen,
overwegend C3 tot en met C7, met een kooktraject van
ongeveer -40°C tot 0°C. Kan tevens anti-icing stoffen en geurstoffen bevatten (meestal
mercaptaan). 1,3-butadieen, geclassificeerd als carcinogeen van
categorie 1 en als mutageen van categorie 2, kan aanwezig zijn in
concentraties van minder dan 0,1%.

Alles van C5 (in zuivere vorm "pentaan" [oplosmiddel]) t/m C7 is vloeistof en isomeren hiervan kunnen vettig zijn (cycloparaffinen, aromatische en olefinische koolwaterstoffen). Als anti-icing stof wordt dacht ik vaak een glycol verbinding (vettig) gebruikt? Autogas geproduceerd in het buitenland is veelal (nog) minder gereinigd en geeft vaker problemen.

Autogas is dus wat anders dan een mengsel van propaan/butaan wat in flessen zit. Een beetje te vergelijken met wasbenziene versus autobenzine. Verbranding in een automotor onder hogere druk en temperatuur is wat anders dan het "waak"vlammetje in een koelkast. Vandaar ook het advies van een filter, om zoveel mogelijk slechte verbranding te voorkomen. Onnodig te vermelden dat onvolledige verbrandigs producten en roetdeeltjes redelijk schadelijk zijn voor je gezondheid.

Zelf geef ik de voorkeur aan het "schone" propaan in flessen. Die paar uren voor het schoonmaken van koelkastbrandertje en schoorsteen besteed ik liever aan andere dingen.

Met vriendelijke groet, Arjen
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Koelkast op gas stopt steeds na enkele minuten



Bericht door Opa B »

Beste Cor en Arjen,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb contactjes voorzover dat op reis mogelijk is, schoongemaakt en het euvel lijkt hersteld. Hartelijk dank voor t uitgebreide advies en zelfs foto's. ( met exact de juiste onderdelen ....)
Hartelijke reisgroeten,
Opa B
Plaats reactie