Spanband niet aan de deur, maar aan dakreling en uiterste punt van uitgeklapte fietsenrek!
Krachten kun je het beste verdelen mbv een driehoeksconstructie
myway schreef:Dure elektrische fietsen zet je toch niet op een rek aan de deur.
..... maar wel op een fietsendrager op trekhaak?
Het gaat om de stevigheid van de constructie en niet om "duur"of "electrisch" toch?!
Toch vaak al snel een paar duizend €
En die wil men dan vervoeren op zo'n flut drager aan een deur.
De fietsen staan ook nog eens uit het midden van de drager.
Maar ja gewoon een paar spanbandjes er aan en gaan.
AadenAnke schreef:Je hebt er een trekhaak onder zitten benut die of gebruik je chassis. Ik zelf zou nog geen 25 kilo aan de deur hangen. Die is ontworpen voor het opvangen/belasten van/met andere krachten.
Bob Diesel schreef:
Had ik zo vlug niet gezien
Id op de trekhaak altijd veeeeeel beter
En dat hele fietsen rek er af
Dat was toch al gemeld
Maar de fietsen blijven even duur
TS heeft een camperbus, geen fabriekscamper. Die deuren kunnen veel meer gewicht dragen dan een gemiddelde achterwand van een gemiddelde camper. Schroef een goede fietsdrager op de deur en je hebt geen centje pijn. Uiteindelijk is een fietsdrager op de deur de handigste oplossing.
Waar ik nu zit zie ik T4's, Vito's, 208, of nog ouder spul rijden met twee reservewielen op de deur en die hun hele leven al doorgebracht hebben op zeer slechte wegen.
Echte werkpaarden dus. Maar de achterdeur functioneert nog steeds naar behoren.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gezien op Duitse buscamper: een kantelbare Altera trekhaakdrager voor 3 fietsen. Kantelt ver genoeg om schterdeuren te openen. Neem niet de uitvoering voor 2 fietsen. Test op de trekhaak of het klopt. Hoeveel mag er op de trekhaak?
Wil je de fietsen toch op de achterdeur, maak dan een proefrit en controleer de bevestigingen.
Bij mijn Ford Transit, verlengde uitvoering, zag ik genoeg om voor een trekhaakdrager te gaan.
Had in het verleden ook een fietsdrager aan de achterdeur. Doordat wij regelmatig op slechte (binnen)wegen rijden met kuilen en hobbels, is de schokbelasting vele kilo's hoger als het toegestane gewicht. Gevolg was een verbogen stuk deur. Na aanschaf E-Bikes, Biketrans fietslift laten monteren. Kost een paar Euro's maar dan heb je ook wat! Lift elektrisch laten zakken, fietsen er op rijden, en lift weer omhoog. Niks geen tikwerk meer. Wij zijn er blij mee.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Ik heb nog even gekeken: boutje met oog in het scharnier gaat niet lukken...ik heb boven geen scharnier...ook spanband aan het rekje op het dak zie ik niet zitten: dan moet ik elke keer het trapje op, en ik ben niet de lichtste...lijkt me ook niet gezond voor de deur...ik ga dus nu op zoek naar een drager voor op de trekhaak. Iedereen bedankt voor de reacties!