motorairco inbouwen in 280/290 serie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 15:37
Locatie: Druten bij Nijmegen
Contacteer:

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hansel »

Hallo allemaal!
Met interesse dit topic zitten lezen want ik ben benieuwd hoe ik onze hobby 600 comfortabeler kan maken. En dan vooral tijdens het rijden. In juni zijn we naar Oostenrijk geweest en het was zo warm dat ik het niet lang vol hield...
Wij hebben een hobby 600 halfintegraal uit 1986 (Ducato 280) met een 8140.27 motor uit 1992. Dashboard en kachel zijn van de Ducato 290 overgenomen.
Wat is er mogelijk om in deze configuratie in te bouwen? Ik las al iets over een Truma Airco onder de bank en een extra zware dynamo, maar zou niet optimaal zijn tijdens het rijden in deze hitte.
Wat kan ik aan motor airco inbouwen? Wie kan mij vertellen welke onderdelen ik allemaal nodig heb? Dan is het misschien een mooi winter projectje voor op de oprit. Dan kan ik het zelf mooi inbouwen en kan de echte airco man (m/V) hem mooi vullen en testen.
Welke verdamper een condensor heb ik nodig? Moet er iets aan de poelie aangepast worden bij de 8140.27? Kan ik misschien de compressor van de vorige auto (A4 uit 2003) gebruiken? Die heb ik namelijk al enige jaren in de garage liggen..

Ik ben benieuwd naar jullie tips.
Meest waarschijnlijke denk ik: koop eens een keer een fatsoenlijke camper, maar we krijgen steeds zo veel reacties als mensen onze oude hobby zien, dat we er wel wat aan willen verspijkeren.

Groet, Jackie en Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, dat wordt dan zweten.

Als condensor past die van de Honda Civic. Hij komt dan op de plaats waar normaal een intercooler zit. De originele radiateur moet een paar cm naar links geplaatst worden dus ook een stukje tussen de waterslangen.
Een andere condensor zou voor de normale radiateur kunnen. Je moet dan het onderste balkje waar de grille in zit wegzagen. Het kan zelfs zijn dat de grille daarna nog ietsje verder naar voren moet. Maar dat zijn millimeters.
Maar dan komt de pomp, en dat wordt erg lastig. Als eerste zal je een rechtsdraaiende pomp nodig hebben. Dan kan je een plaat maken voor de pomp. Deze zou net tussen de injectiepomp en de vacuümpomp kunnen passen. De poelie moet dan een Multi- opgelast worden. Het wordt krap, zo niet onmogelijk.
Als je een linksdraaiende pomp hebt, dan denk ik dat het veel verstandiger is om een extra as voor het blok langs te laten lopen. Ik heb het niet uitgemeten, maar als de meelooprol van de distributie een tandwiel wordt, en die as gelagerd voor het blok langs loopt, zou je aan de versnellingsbakzijde een lagerbok kunnen monteren. Van daaruit heb je dan wel plenty ruimte voor de compressor.
Nog een mogelijkheid is om de poelie van de pomp te voorzien van een POM tandwiel. Deze zou je kunnen laten ingrijpen op de tandkrans van het vliegwiel. Maar ook daar zou je een hulpas kunnen aftappen. Hoe lang het heel blijf weet ik niet.
De verdamper kun je gewoon in de bak plaatsen voor de kachelingang. Er is geen ruimte in het kachelhuis. Het nadeel is dat je geen gerecirculeerde lucht kan krijgen, of je moet een extra aanzuigklep vanuit de cabine naar het kachelhuis leiden en de vrije inlaat gelijktijdig afsluiten. Dan moeten de leidingen nog gelegd worden. Ook dat moet je goed uitrekenen. De inhoud van de hogedruk moet ongeveer een derde zijn van de lage druk. Al met al een behoorlijke klus.
Ik had alle spullen die nodig waren maar heb er van afgezien.

Met andere woorden, doe het maar niet. Ik heb zelf heel wat airco's ingebouwd en een aantal zelf geconstrueerd. Ik zie het niet zitten om dit te doen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 15:37
Locatie: Druten bij Nijmegen
Contacteer:

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hansel »

Bedankt Hoofdnoorman, voor de snelle reactie.
Oei, en ik maar denken dat het enigszins te doen zou zijn. Ik had eigenlijk verwacht dat er wel ooit 290's met fabrieksairco geleverd zouden zijn..
Dan zijn er dus nog twee opties over:
1: in de zomer een andere camper huren en de hobby alleen in de koudere maanden te gebruiken
2: een elektrische airco inbouwen.
Optie 2 is natuurlijk het meest interessant. Ik zou dan een split unit kunnen kopen, het warme deel onder de camper monteren en eventueel twee verdampers monteren: één bij de voorruit en één in de opbouw met een driewegklep om te kiezen. Betekent dus sowieso een zwaardere dynamo en een uitbreiding van de Solar lader+omvormer.

Je had het ook nog over 'de plaats waar normaal de intercooler zit'.. intercooler ben ik ook al lang naar op zoek, maar lijkt een utopie omdat de turbo+inlaatspruitstuk aan de verkeerde kant van de motor zitten.. of weet jij of iemand het ooit gedaan heeft bij de 8140.27?

Al met al bedankt voor de info tot nu toe en ik weet dat ik me dus in ieder geval niet op een motor airco moet richten.

Groeten, Hans Bruisten
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door umpie30 »

Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Wij hebben een Hymermobil integraal 290 1993. Er zat toen wij hem kochten een onderbouw airco unit op. Deze is onder in het chassis gebouwd. De compressor zit boven in t motorcompartiment ingebouwd en wordt middels multiriem aangedreven. Onder het dashboard t.h.v. de kachelmotor zitten een uitstroomkast met 2 regelbare uitblaasopeningen. Het systeem functioneert uitstekend maar helaas kan ik niet de koele lucht door de standaard aanwezige cabine uitstroomopeningen laten blazen. Echter nu met de zeer hoge temperaturen in Hongarije houd ik het lekker koel voorin, naar achter wordt het wat minder. Groet Eric
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 15:37
Locatie: Druten bij Nijmegen
Contacteer:

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hansel »

@umpie: bedankt voor de tip. Maar zoals Hoofdnoorman al zegt: eerst de poelies goed zien te krijgen en alles goed berekenen. Ik ben bang dat zo'n universele set niet 1,2,3 past. Of is deze special voor oude Ducato's?

@Eric: interessant! Heb je toevallig foto's gemaakt toen je een keer de boel open had? Ben benieuwd hoe ze het opgelost hebben met snaren en poelies.

Met nog even onder de camper gekeken en behalve de distributieriem heb ik een riem die naar waterpomp en dynamo gaat. Geen extra groeven op poelies. Deze riem zit helemaal onderaan het blok, dus het lijkt me moeilijk om deze riem aan te passen, zodat hij naar boven komt.
Rondom de dynamo heb ik nog wel een paar cm over. Hoe groot is een extra zware dynamo? En zou deze wel op de bestaande poelies passen? Welke dynamo (hoe veel ampère) heb ik dan nodig?

Weer meer vragen dan antwoorden vrees ik...
Maar we hebben nog even tot de winter.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door umpie30 »

Het is dat ik niet weet hoe je foto s moet plaatsen hiero maar ik zit gewoon even bij fiat te kijken en zie dat er op de ducato 290 gewoon airco verkrijgbaar was.
Moet eerlijk wezen dat ik alleen op een politie bus en rode kruis bus deze optie heb gezien in 25 jaar fiat
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo Umpie. Het is nu donker maar ik zal morgen een paar foto´s maken. Ik zal zien of ik ze per PB kan sturen want hier uploaden is me nog steeds niet gelukt. Groet, Eric
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hoofdnoorman »

Eric van den Heuvel schreef:
ma 06 aug 2018, 17:56
Hallo, Wij hebben een Hymermobil integraal 290 1993. Er zat toen wij hem kochten een onderbouw airco unit op. Deze is onder in het chassis gebouwd. De compressor zit boven in t motorcompartiment ingebouwd en wordt middels multiriem aangedreven. Onder het dashboard t.h.v. de kachelmotor zitten een uitstroomkast met 2 regelbare uitblaasopeningen. Het systeem functioneert uitstekend maar helaas kan ik niet de koele lucht door de standaard aanwezige cabine uitstroomopeningen laten blazen. Echter nu met de zeer hoge temperaturen in Hongarije houd ik het lekker koel voorin, naar achter wordt het wat minder. Groet Eric
Nou, hier had ik nog niet aan gedacht. Dat is een mogelijkheid en ruimte zat.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 15:37
Locatie: Druten bij Nijmegen
Contacteer:

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hansel »

Multiriem is toch de riem naar dynamo en waterpomp? Hoe krijg je die dan helemaal naar boven? Of zit de compressor op de distributieriem?

@Eric: zou je de foto's aub ook naar mij willen mailen? Ben erg benieuwd..

Groeten, Hans Bruisten
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb diverse foto's gemaakt maar kan ze helaas niet uploaden, ook niet in een PB. Voordat de site aangepast was lukte me dat nog wel. De poelie van de compressor wordt evenals de waterpomp door de multiriem aangedreven. De dynamo heeft een V-riem. Groet Eric
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Foto's verstuurd naar Hoofdnoorman. Groet Eric
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 15:37
Locatie: Druten bij Nijmegen
Contacteer:

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hansel »

Interessant!
Dus voor zover ik het zonder plaatjes kan visualiseren, heeft de krukas een dubbele poelie, waarop een v-snaar en een multiriem zit..
En dan zou de v-snaar onder blijven, alleen naar de dynamo. En de multiriem gaat dan zeker eerst een stukje naar voren voor de waterpomp en dan naar boven voor de airco compressor.
Hebben we het wel over dezelfde motor? Fiat Ducato 2.5 TD, dus de 8140.27?
Groet, Hans Bruisten
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Eric van den Heuvel »

Inderdaad, de multiriem bediend 1st de waterpomp en dan gaat ie naar boven voor de airco compressor. Zit wel op dezelfde auto. spanner. Dezelfde motor, ik heb alleen er een intercooler bijgeplaatst. ik heb geen extra zware dynamo ik dacht 55A. Groet Eric
Plaats reactie