motorairco inbouwen in 280/290 serie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Bas vd laar »

?? Poot uitdraaien ? Bizarre vorm van communicatie... :-B
Haha, ja is een mooie uitdrukking, ik denk dat ze die niet kennen in Belgie?

Maar goed, er zijn inderdaad genoeg charlatans met rommel te vinden dat klopt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:?? Poot uitdraaien ? Bizarre vorm van communicatie... :-B
Nee het probleem zal zijn uberhaupt een installatiebedrijf te vinden die zo wat mag, wil en kan doen.
Let op er zijn wel charlatans die je allerhande STAND airco's zullen proberen te verkopen.
Die zijn niet geschikt als rij airco, te weinig koelvermogen of te veel stroomverbruik.
Je hebt waarschijnlijk maar een 50A dynamo en zou minstens een 200A moeten hebben.
De 230V aanzetten al rijdende , ook daar krijg ik de bibber van.
"Poot uitdraaien". Is gewoon een Nederlandse uitdrukking hoor, voor teveel betalen. :lol:
"De 230V aanzetten al rijdende , ook daar krijg ik de bibber van". Nou, rij dan maar niet met mij mee want bij ons staat de omvormer altijd aan. Nou is dat wel een hele goede, een Victron Multiplus, maar zonder werkt er in de camper bijna niets, koelkast, verlichting, koffieapparaat, magnetron, enz, enz.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Bob Diesel »

Ook in iedere moderne touringcar draait alles via (meestal) Victron op 230
Dus waarom bang zijjn voor
Als het maar goed is aangelegd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door travelscout »

Don´t pull my leg!
(http://idioms.thefreedictionary.com/pull+leg)

Een 2.5 TD komt uit de sofim fabrieken (tegenwoordig "onder de paraplu van" fiat):
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato

Als het inderdaad de 8140.27 is (directe injectie!) wordt het wellicht iets eenvoudiger.
Wellicht passen een aantal belangrijke airco onderdelen (poelie/pomp/riemen) uit deze advertentie:
https://link.marktplaats.nl/m1155922659

En nu graag niet weer beginnen over die paraplu...
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door de Jonckheer »

Hoofdnoorman schreef:Inderdaad zou een beter alternatief zijn om een extra zware dynamo te monteren en binnenin een inbank systeem. Je zou dan de koude luchtleidingen naar voren kunnen leggen.
Dit lijkt mij idd op afstand de makkelijkste én goedkoopste oplossing:

Afbeelding

Er moet dan wel een zwaardere dynamo en een omvormer worden geplaatst maar dat staat niet in verhouding met wat er allemaal moet geburen om een motor airco te plaatsen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hoofdnoorman »

Let wel mensen, ik zeg het niet graag, maar Kampo heeft wel gelijk.

Er zal inderdaad een degelijk systeem gemonteerd moeten worden. In alle gevallen zullen de poelies moeten worden aangepast/gemaakt. Datzelfde geldt ook als je een superdynamo gaat monteren.

De link van Paul is heet nuttig, maar helaas is de motor al verkocht. Heeft de eigenaar ook de airco overgenomen? Staat niets van bij in de advertentie.
Voor zover ik kan zien zijn de poelies, waterpomp poelie en dynamo etc bruikbaar. Dus zal de compressor wellicht ook passen. Maar ik zie niet hoe het nu zit met de PS pomp. Misschien is die aandrijving gelijk de spanner van de buitenste Multi-V?

Dus Bas, als je verstandig bent, zou ik meteen contact opnemen met die verkoper van het blok voordat de koper de benodigde onderdelen in de afvalbak heeft gesmeten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Bas vd laar »

Ik denk dat ik inderdaad ga kijken voor een conventioneel systeem, dat lijkt me toch het beste in dit geval.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door kampo »

Om je een idee te geven van de werkomvang, vergelijkbaar maar ik heb wel geen foto's van een J5.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Bas vd laar »

Dat is niet mis :shock: . Dit jaar gaan we niet naar de hele hete landen, maar volgend jaar waarschijnlijk wel. Heb ik nog een tijdje om me er in te verdiepen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja Bas, zo ziet de waarheid er echter wel uit als je een mooi geïntegreerd systeem wil hebben.

Daar staat natuurlijk tegenover dat het voor de monteur een prachtige klus is. Helemaal bij een nieuwe auto.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Bas vd laar »

Ik ben bang dat ik vooral zelf het wiel moet gaan uitvinden in mijn geval... :lol:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door Hoofdnoorman »

Het wiel niet, maar de as.

Het is verrekte leuk werk om een airco samen te stellen.

Hier zo'n beetje de condensors en evaporateurs. Klik.
Links in het kolom kun je dan ook nog slangen en andere onderdelen aangeven.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door de Jonckheer »

Als ik die foto's zo zie denk ik: "laat u maar" :lol: :lol: Als je geen monteur bent die exact weet wat ie aan het doen is moet je daar zéker niet aan beginnen. Desnoods hang je er een split unit in als je daar de ruimte voor hebt (waarschijnlijk niet) maar alles beter dan je hele wagen slopen om er een after market ac in te bouwen want slopen is één maar het moet ook weer in elkaar. :lol3:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie



Bericht door kampo »

Na een paar reizen naar het zuiden in zomerse omstandigheden in een voertuig MET airco dan ken je het verschil.
Dan wil je niet meer zonder. Ofwel enkel buiten het seizoen naar het zuiden.
Ik begrijp je bekommernis. Als je basisvoertuig nog genoeg (emotionele) waarde heeft kan je het laten doen.
Zo een motor aangedreven rij airco narusten.
Ik denk niet dat de prijs het probleem zal zijn, wel het vinden van een bedrijf die dat nog wilt doen.
Het is gewoon heel veel werk. En tegenwoordig willen bedrijven enkel de makkelijke klussen.
Als je goed naar de foto's keek zag je een NIEUWE Crafter, een NIEUWE Vario en een NIEUWE Ducato.

De oplossing met die 12>230V airco toestanden, daar heb ik ook veel ervaring mee.
Niet doen om te rijden. Even proberen kan, werkt altijd bij een test. ... er komt gekoelde lucht uit.

Maar dat noem ik geen rij-airco.
Een nieuwe Dometic Freshwell 3000 of Truma Sahir 2400 als voorbeeld (Foto Dejonckheere) , geeft slechts +/- 2500 Watt koeling
en je hebt minstens 4000 à 6000 Watt koeling nodig ter hoogte van je voorruit. Met maar de helft van het noodzakelijke koelvermogen riskeer je niets te voelen.
Vergelijk het met het afkoelen van je keuken door de koelkast deur open te zetten.

Die 3000 (is een 2500) unit verbruikt dan bovendien 80A in 12V via de inverter. Op de 230V display staat dan 975 Watt stroomopname.
En zuipt al het zand en stof van de baan op bij gebruik al rijdende. De compressor en componenten zien er niet uit alsof ze geschikt zijn voor de rij-vibraties ...

Als je deze onderbank airco units gaat gebruiken waarvoor ze bedacht werden ga je wel tevreden zijn.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie