motorairco inbouwen in 280/290 serie
- Bas vd laar
- Berichten: 6301
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
motorairco inbouwen in 280/290 serie
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een motorairco in een Fiat Ducato 280?
En hoe zijn deze ervaringen?
We willen deze camper namelijk niet wegdoen en airco zou het comfort erg verhogen.
En hoe zijn deze ervaringen?
We willen deze camper namelijk niet wegdoen en airco zou het comfort erg verhogen.
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Is al veel over geschreven op het forum. Conclusie: kan wel maar is erg duur!
Knaus Travel Liner 640 1999
- Bas vd laar
- Berichten: 6301
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Hangt af van het motortype, welk bedrag je wilt investeren en/of hoe handig je zelf bent.
Paul.
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Met een standaard airco kit moet je rekenen op een orde grote van 3000 €
Het is een oudere integraal ?
Snuit moet eraf en dashboard verwijderd.
3 a 4 dagen werk.
Kan een paar Euro meer worden als het voertuig in slechte staat is.
Als een standaard airco set niet gaat kan natuurlijk ook maatwerk. Dan is het bedrag meestal iets hoger.
Electrische aangedreven rij-airco, kan je beter vergeten voor dit voertuig.
Het is een oudere integraal ?
Snuit moet eraf en dashboard verwijderd.
3 a 4 dagen werk.
Kan een paar Euro meer worden als het voertuig in slechte staat is.
Als een standaard airco set niet gaat kan natuurlijk ook maatwerk. Dan is het bedrag meestal iets hoger.
Electrische aangedreven rij-airco, kan je beter vergeten voor dit voertuig.
Groeten Kampo
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Je kunt er een "Under dash" systeem inbouwen.
Ze kosten ongeveer € 500,-
Het vergt wel vakmanschap want er moeten steunen voor de compressor gemaakt worden en er moet een dubbele poelie op de oude gemaakt worden. In dat geval zal de compressor aan de onderkant van het blok moeten komen.
Je kunt de dynamo en poelie voorzien van een Multi v snaar. Op de waterpomp zal een dubbele Multi v snaar moeten komen. Dan kan de compressor aan de voorzijde van de motor net boven de radiateurbalk en onder de brandstofpomp.
Ook kan je gelijk in het kachelhuis (gelijk onder de motorkap) de warmtewisselaar (evaporateur) monteren. Daar is ruimte genoeg. Aan de zijkant kan dan gelijk de expansieklep gebouwd worden. Hierna kan dan het huis geïsoleerd worden. Er zijn twee mogelijkheden.
Liggend: Gelijk onder de instroomopening van de motorkap. Nadeel geen recirculatiemogelijkheid.
Staand: Meteen voor de ingang van het kachelhuis. Ruimte ongeveer 25 x 18 x 4. In het andere gedeelte kan dan een recirculatieklep gebouwd worden.
Je kunt ook een warmtewisselaar op de plaats van de kachelradiateur zetten en de kachelradiateur onder de motorkap in de bak. Dat is het mooiste. Wel moet dan het gehele kachelhuis er af en moet er een drainage gemaakt worden onder de warmtewisselaar.
De condensor kan eentje van een plat en smal type zijn. Hij kan over de volle breedte van de grille gemonteerd worden voor de radiator. Aan de kant van de brandstofpomp kan nog een 24 cm suctionfan extra gemonteerd worden. De droger kan tegen het binnenscherm rechts.
Het is helaas een hele tijd geleden dat ik dit werk zelf heb gedaan. Ik heb vroeger zo'n 12 auto's op deze manier van een airco voorzien. Ik had het geluk om onderdelen van verschillende groothandels te kunnen inkopen. Hierdoor kon je flexibel werken.
Desalniettemin en gezien de leeftijd van de auto, vraag ik mij af of je niet gewoon beter even een raampje open kan draaien.
Ach Bas, ik zie net dat jij een integraal hebt. Ik heb de mogelijkheden beschreven van een gewone 280.
Ze kosten ongeveer € 500,-
Het vergt wel vakmanschap want er moeten steunen voor de compressor gemaakt worden en er moet een dubbele poelie op de oude gemaakt worden. In dat geval zal de compressor aan de onderkant van het blok moeten komen.
Je kunt de dynamo en poelie voorzien van een Multi v snaar. Op de waterpomp zal een dubbele Multi v snaar moeten komen. Dan kan de compressor aan de voorzijde van de motor net boven de radiateurbalk en onder de brandstofpomp.
Ook kan je gelijk in het kachelhuis (gelijk onder de motorkap) de warmtewisselaar (evaporateur) monteren. Daar is ruimte genoeg. Aan de zijkant kan dan gelijk de expansieklep gebouwd worden. Hierna kan dan het huis geïsoleerd worden. Er zijn twee mogelijkheden.
Liggend: Gelijk onder de instroomopening van de motorkap. Nadeel geen recirculatiemogelijkheid.
Staand: Meteen voor de ingang van het kachelhuis. Ruimte ongeveer 25 x 18 x 4. In het andere gedeelte kan dan een recirculatieklep gebouwd worden.
Je kunt ook een warmtewisselaar op de plaats van de kachelradiateur zetten en de kachelradiateur onder de motorkap in de bak. Dat is het mooiste. Wel moet dan het gehele kachelhuis er af en moet er een drainage gemaakt worden onder de warmtewisselaar.
De condensor kan eentje van een plat en smal type zijn. Hij kan over de volle breedte van de grille gemonteerd worden voor de radiator. Aan de kant van de brandstofpomp kan nog een 24 cm suctionfan extra gemonteerd worden. De droger kan tegen het binnenscherm rechts.
Het is helaas een hele tijd geleden dat ik dit werk zelf heb gedaan. Ik heb vroeger zo'n 12 auto's op deze manier van een airco voorzien. Ik had het geluk om onderdelen van verschillende groothandels te kunnen inkopen. Hierdoor kon je flexibel werken.
Desalniettemin en gezien de leeftijd van de auto, vraag ik mij af of je niet gewoon beter even een raampje open kan draaien.
Ach Bas, ik zie net dat jij een integraal hebt. Ik heb de mogelijkheden beschreven van een gewone 280.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Bas vd laar
- Berichten: 6301
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Hoi rudy,
bedankt voor je uitleg! Ik ga hier toch eens induiken!
Normaal gesproken vind ik een raam open geen probleem, maar in zuid-spanje kan het enorm heet zijn en met zo'n integraal zit je ook nog in een soort van kas. Buiten was het 40 graden en in de cabine met de zon aan de voorkant zo'n 55.
bedankt voor je uitleg! Ik ga hier toch eens induiken!
Normaal gesproken vind ik een raam open geen probleem, maar in zuid-spanje kan het enorm heet zijn en met zo'n integraal zit je ook nog in een soort van kas. Buiten was het 40 graden en in de cabine met de zon aan de voorkant zo'n 55.
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Er zijn volgens mij ook Campers die hun dak airco via een omvormer
laten draaien tijdens her rijden, lijkt mij een goedkopere en eenvoudigere
oplossing. Onze vorige Ducato had ook een after market motor airco,
dat was het net niet helemaal......
laten draaien tijdens her rijden, lijkt mij een goedkopere en eenvoudigere
oplossing. Onze vorige Ducato had ook een after market motor airco,
dat was het net niet helemaal......
Groet,
Rob
Rob
- Bas vd laar
- Berichten: 6301
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Ik was niet bekend met die under dash systemen maar ik heb me wat ingelezen en er zijn zeker goede ervaringen mee.
De (duurdere ) Amerikaanse systemen worden al jaren in oldtimers aldaar toegepast.
We willen vooral een airco tijdens het rijden, een dakairco is niet nodig.
De (duurdere ) Amerikaanse systemen worden al jaren in oldtimers aldaar toegepast.
We willen vooral een airco tijdens het rijden, een dakairco is niet nodig.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Weet waar je aan begint. Zonder draaibank, fatsoenlijk gereedschap en kennis, wordt het niets.
Het is een erg leuke klus om een airco te ontwikkelen, maar je hebt hier veel tijd voor nodig.
Houdt er ook rekening mee dat je echt de poelies moet aanpassen. Met een lange V-snaar over de waterpomp en dynamo redt je het niet.
Inderdaad zou een beter alternatief zijn om een extra zware dynamo te monteren en binnenin een inbank systeem. Je zou dan de koude luchtleidingen naar voren kunnen leggen.
Ik heb nog een alternatief voor de compressor.
Je zou tussen de bovenste ophangbouten van de versnellingsbak een stuk kunnen uitslijpen. Op de compressorpoellie kan je dan een tandwiel zetten met het modul van je tandkrans op vliegwiel.
Het is een erg leuke klus om een airco te ontwikkelen, maar je hebt hier veel tijd voor nodig.
Houdt er ook rekening mee dat je echt de poelies moet aanpassen. Met een lange V-snaar over de waterpomp en dynamo redt je het niet.
Inderdaad zou een beter alternatief zijn om een extra zware dynamo te monteren en binnenin een inbank systeem. Je zou dan de koude luchtleidingen naar voren kunnen leggen.
Ik heb nog een alternatief voor de compressor.
Je zou tussen de bovenste ophangbouten van de versnellingsbak een stuk kunnen uitslijpen. Op de compressorpoellie kan je dan een tandwiel zetten met het modul van je tandkrans op vliegwiel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Een "underdash" verdamper is suboptimaal. (dat is een ander woord voor slecht)
Normaal hoort dat ding boven aan het plafond te zitten met een koelworp richting voorruit.
Als je hem niet centraal onder of in het dashboard kan zetten krijgt de passagier alle kou op zijn/haar schoot.
Er bestaan dus vandaag veel betere oplossingen. Een underdash verdamper was om even naar het strand te rijden
Een naakte verdamper kan je kopen vanaf 200 €; Vakkundig gemonteerd in een aircosysteem zal je bedragen zoals hierboven vermeld dienen uit te geven. Een poelie laten draaien door een profi is gewoon niet te betalen. Zoiets koop je in de (vak) handel.
Electrisch op 12V kom je er niet bij zo een 280, daar staat zo goed als geen dynamo op.
Je hebt vooraan in je camper met zo een volume en voorruitafmetingen een koelcapaciteit van 4000 à 6000 Watt nodig.
Met de bestaande en grotere 12V airco toestellen (zeldzaam), al dan niet via een inverter krijg je een stroomverbruik van 100 à 200 A. Ik heb er ingebouwd en getest. Je kan het even proberen voor de fun maar op een Fiat 280 kan je enkel goed rij-koelen met een motor-poulie-compressor basis.
Alleen de idee, van zo een oudere integraal snuit doet me huiveren.
Normaal hoort dat ding boven aan het plafond te zitten met een koelworp richting voorruit.
Als je hem niet centraal onder of in het dashboard kan zetten krijgt de passagier alle kou op zijn/haar schoot.
Er bestaan dus vandaag veel betere oplossingen. Een underdash verdamper was om even naar het strand te rijden
Een naakte verdamper kan je kopen vanaf 200 €; Vakkundig gemonteerd in een aircosysteem zal je bedragen zoals hierboven vermeld dienen uit te geven. Een poelie laten draaien door een profi is gewoon niet te betalen. Zoiets koop je in de (vak) handel.
Electrisch op 12V kom je er niet bij zo een 280, daar staat zo goed als geen dynamo op.
Je hebt vooraan in je camper met zo een volume en voorruitafmetingen een koelcapaciteit van 4000 à 6000 Watt nodig.
Met de bestaande en grotere 12V airco toestellen (zeldzaam), al dan niet via een inverter krijg je een stroomverbruik van 100 à 200 A. Ik heb er ingebouwd en getest. Je kan het even proberen voor de fun maar op een Fiat 280 kan je enkel goed rij-koelen met een motor-poulie-compressor basis.
Alleen de idee, van zo een oudere integraal snuit doet me huiveren.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Er werd in geen enkele 280/j5 een motor-airco geleverd door de fabriek.
Maar wellicht is er een oplossing door de airco-onderdelen te gebruiken van een fabrikant, die dezelfde motor monteerde:
viewtopic.php?p=327907
Vermoedelijk zullen leveranciers je een poot uit willen draaien als ze het weten waarvoor je het vraagt
Kortom een hoop gedoe: als je het echt wilt, lukt het vast wel.
Te beginnen bij het motortype dat je nu hebt.
Maar wellicht is er een oplossing door de airco-onderdelen te gebruiken van een fabrikant, die dezelfde motor monteerde:
viewtopic.php?p=327907
Vermoedelijk zullen leveranciers je een poot uit willen draaien als ze het weten waarvoor je het vraagt
Kortom een hoop gedoe: als je het echt wilt, lukt het vast wel.
Te beginnen bij het motortype dat je nu hebt.
Paul.
- Bas vd laar
- Berichten: 6301
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
Ik zal mijn licht eens gaan opsteken bij aircoleveranciers, ik ken er wel een paar die me geen poot uitdraaien.
Het liefst zou ik ook de originele uitstroomopeningen gebruiken.
Het draadje waarnaar verwezen wordt betreft een ander blok, ik heb een Fiat 2.5 TD.
Het liefst zou ik ook de originele uitstroomopeningen gebruiken.
Het draadje waarnaar verwezen wordt betreft een ander blok, ik heb een Fiat 2.5 TD.
Re: motorairco inbouwen in 280/290 serie
?? Poot uitdraaien ? Bizarre vorm van communicatie...
Nee het probleem zal zijn uberhaupt een installatiebedrijf te vinden die zo wat mag, wil en kan doen.
Let op er zijn wel charlatans die je allerhande STAND airco's zullen proberen te verkopen.
Die zijn niet geschikt als rij airco, te weinig koelvermogen of te veel stroomverbruik.
Je hebt waarschijnlijk maar een 50A dynamo en zou minstens een 200A moeten hebben.
De 230V aanzetten al rijdende , ook daar krijg ik de bibber van.
Nee het probleem zal zijn uberhaupt een installatiebedrijf te vinden die zo wat mag, wil en kan doen.
Let op er zijn wel charlatans die je allerhande STAND airco's zullen proberen te verkopen.
Die zijn niet geschikt als rij airco, te weinig koelvermogen of te veel stroomverbruik.
Je hebt waarschijnlijk maar een 50A dynamo en zou minstens een 200A moeten hebben.
De 230V aanzetten al rijdende , ook daar krijg ik de bibber van.
Groeten Kampo