indirect licht vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Voyager448
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 13 feb 2017, 10:45

indirect licht vervangen



Bericht door Voyager448 »

Gisteren heb ik een gedeeltelijk defecte lichtslang vervangen door een LED lichtslang. Van te voren lichtslang getest, complete 5 mtr doet het.
Ik heb de LEDslang op lengte geknipt, getest op 230V (met adapter :think: ) en 12V, alles werkt.
Na veel gepruts de slang kunnen bevestigen via de achterzijde van de bovenkastjes, tussen plafond en bovenkastjes en daarna aangesloten op de aansluiting van de oude lichtslang. Alles werkt totdat ik wat panelen heb teruggeplaatst in de bovenkastjes ?? Nu komt het vreemde waar ik tegen aan loop : LED slang rechtstreeks op 230V getest en alles werkt, op 12V niet. Logisch nadenken geeft dan dat de aansluiting 12V niet goed zit maar alles getest en gemeten, komt normaal 12V door op de aansluiting naar de LED slang???

Kortom, op 12V werkt het niet maar op 230V wel :crazy: ?? Iemand een idee voordat ik alles weer los haal :bow: ??
sinds 2006 Mercedes 508 zelfbouw
in 2017 vervangen door Hobby Van Exclusive 500 GESC TL Silverline
in 2020 vervangen door Benimar Mileo 263
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6377
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: indirect licht vervangen



Bericht door rongreven »

+ en - omgedraaid?
Groet, Ron Greven
Voyager448
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 13 feb 2017, 10:45

Re: indirect licht vervangen



Bericht door Voyager448 »

Was ook mijn 1e idee maar dat is niet zo. Had het daarvoor al getest, voordat ik alles ging wegwerken. Ik heb het met een stekkerverbinding gemaakt, stekker past maar op 1 manier. Als ik de spanning op de stekker meet is alles goed, ook + en -.
sinds 2006 Mercedes 508 zelfbouw
in 2017 vervangen door Hobby Van Exclusive 500 GESC TL Silverline
in 2020 vervangen door Benimar Mileo 263
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6377
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: indirect licht vervangen



Bericht door rongreven »

Panelen teruggeplaatst, schroef gedeeltelijk door lichtslang?
Meten aan het eind van de slang?
Groet, Ron Greven
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: indirect licht vervangen



Bericht door AbelWei »

Hoe heb je de les slang op zowel 230v als 12v aangesloten? Beide bronnen in parallel gesoldeerd aan de slang?

Kan het zijn dat er te weinig spanning of ampère in de 12V aansluiting? In de vorige camper heb ik een compressor koelkast aan 12v die voor verlichting bedoeld is aangesloten de koelkast deed het natuurlijk niet. Als oplossing heb ik een aparte aansluiting met voldoende diameter van de hh accu moeten leggen. Voor een led heb je niet veel ampère nodig maar een voldoende voltage is wel belangrijk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Voyager448
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 13 feb 2017, 10:45

Re: indirect licht vervangen



Bericht door Voyager448 »

Allen bedankt voor het meedenken. De 12v stekker was het probleem met een bijna draadbreuk, de aansluiting van de draad op een pin. Kost een paar uur maar dan heb je ook wat. :-?


Ter info, bij de action een 5 mrt LED lichtslang van €15 gehaald. Daar zit een afstandsbediening bij met dim functie. Werkt perfect, dwz als je goede aansluitingen hebt :-B De LED strip wordt op een "blokje" aangesloten, net als 12v voeding. Uit het blokje komt ook een draadje met de sensor van de afstandsbediening. De slang is eenvoudig in te korten, draadjes op de 2 koperen bolletjes solderen, 12v erop en je hebt licht.............
sinds 2006 Mercedes 508 zelfbouw
in 2017 vervangen door Hobby Van Exclusive 500 GESC TL Silverline
in 2020 vervangen door Benimar Mileo 263
Peter R
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 10:33
Locatie: Anna Paulwna

Re: indirect licht vervangen



Bericht door Peter R »

Ik heb ook een ledslang bii de ac tion met afstansbedieing vandaan en werk al 2 jaar naar tevredenheid.
Gewoon op 12 volt aangesloten in mijn kledingkast en het oogje van de sensornaar buiten geboord.

Peter
Peter

Follow your dreams, before it's too late.
Plaats reactie