Op 12 volt aansluiten i.p.v. de omvormer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Op 12 volt aansluiten i.p.v. de omvormer?



Bericht door Blauwkous »

Ai, ik ben het ff kwijt. Vandaar de vraag:
ik wil een router voor de WIFI versterker plaatsen. Deze is geleverd met een omvormer 230 - 12 volt-1A. Kan ik deze nu wel of niet gezekerd aansluiten op de accuspanning? Of is het alleen mogelijk met een beveiliging tegen te hoog voltage/amperage?
Ik wil namelijk ook vrij kunnen staan.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Patrick 508
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 20:00

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door Patrick 508 »

Ik zou m niet direct op de accu aansluiten. De meeste elektronica vindt t niet zo fijn als de spanning kan fluctueren tussen de 11 en 14 volt...

Gr,
Patrick
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door Cee Pee »

Ik heb ook een WiFi router en die zit rechtstreeks op het 12 volt boordnet, geen centje pijn.
Ik heb nog nooit problemen gehad met directe voeding vanaf het boordnet ook de tv en de satelliet ontvanger zitten rechtstreeks zonder stabilisator.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door blizard »

Gewoon op de 12v zetten. Als je geen extra kabel hebt, deze van de voeding afknippen, en aansluiten op je 12v blok
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door Titus »

Over het algemeen zijn dergelijke apparaten voor thuis gebruik niet direct geschikt voor de 12v van de camper. Je kunt geluk hebben en dan gaat het goed. Maar als je pech hebt zit er een te gevoelig onderdeel in en dan gaat de boel stuk.
Een simpele stabilisator voorkomt dat. In vele vormen en prijzen verkrijgbaar. In jouw geval minstens 12W (12v x 1a) nodig.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.ledstripleverancier.nl/acces ... or-max-36w
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door Cee Pee »

Ik heb er nog nooit van gehoord dat er werkelijk apparatuur stuk is gegaan van directe aansluiting op het 12 volt boordnet.
Bij mij en vele werkt het al jaren probleemloos zonder zo'n storingsgevoelig stabilisator ertussen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door blizard »

Meestal zit er al een spanningsstabilisator ingebouwd, vandaar dat de tolerantie van de ingangsspaning vaak vrij breed is
piet747
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 16:40

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door piet747 »

Bij mij (Knaus 2016) twee USB apparaten (mobiele router en camera batterijlader) in 1 keer stuk gegaan op 12V aansluiting in woongedeelte, dus moet stabilisator gaan inbouwen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door Cee Pee »

Welkom op het forum Piet, maar handel jij in die dingen of zo omdat je als binnenkomer gelijk zo'n stabilisator aanprijst.
Ik gebruik al een jaar of twaalf bewust geen stabilisator en heb nog nooit wat stuk gehad door fluctuerende spanning.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Camper_01

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door Camper_01 »

Bij het ontwerpen van electronica wordt er altijd rekening gehouden met een tolerantie van de voedingsspanning bv. Geschikt van 10.8 tot 14 volt.
piet747
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 16:40

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door piet747 »

CP,
Heb geen aandelen ofzo; wel HBO-elek.
Liefst bouw ik helemaal niets extra's in (ivm: tijd/geld/moeite/risico); alternatief zou kunnen zijn om geen electronica in te pluggen tijdens het rijden...

De spullen gingen bij mij stuk op een snikhete dag over Italiaanse snelwegen met eindeloos veel hobbels en kuilen. Geen idee of dat kan leiden tot spanningspieken - misschien heb ik ergens een verbinding die niet 100% vastzit oid.
Piet
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Op 12 volt aansluiten i.p.v. de omvormer?



Bericht door Vertrokken2 »

Hier via de 230 volt, want is een 24 volt ding. Ware het 12 volt dan zou ik hem direct inpluggen op het 12 volt board net.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Camper_01

Re: 12 volt aansluiten i.p.v. omvormer



Bericht door Camper_01 »

Camper_01 schreef:Bij het ontwerpen van electronica wordt er altijd rekening gehouden met een tolerantie van de voedingsspanning bv. Geschikt van 10.8 tot 14 volt.
Zorg ervoor dat al je verbruikers 12 volt DC zijn dan heb je alleen maar zonnepanelen en een extra accu nodig, dan heb je onder normale omstandigheden de minste problemen. En indien er geen zon genoeg is een goede acculader.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Op 12 volt aansluiten i.p.v. de omvormer?



Bericht door Kroppie »

en voor een acculader heb je weer 230volt nodig. :DD

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie