Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 180 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

Vraagje,

Mijn fiat ducato van 2013 met de 3.0 liter motor 177 pk heeft iets vreemds.
Als ik in de 6e versnelling rij en ik geef een beetje gas of laat het gaspedaal iets los dan gaat de versnellingspook 2 cm naar voren en weer 2 cm naar achteren. Dus gas los en weer gasgeven snel achter elkaar gaat de pook steeds heen en weer. Dit is niet in de overige versnellingen en hij vliegt ook niet uit de versnelling. Meer mensen die dit hebben of weten wat dit kan zijn. Auto heeft precies 100.000 km gereden en schakelt en rijdt verder prima. Geen ratel geluiden uit de versnellingsbak.
Laatst gewijzigd door L4H3 op za 03 jun 2017, 11:16, 3 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: 6e versnelling Ducato 3.0 ltr 177 pk gaat heen en weer.



Bericht door Pienmajer »

Ik heb dezelfde motor uit 2012, 44.000km en daar beweegt de pook ook een beetje als je gas los laat, of daarna weer gas geeft. Ik dacht / denk dat dat normaal is. Gr, Pat
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 6e versnelling Ducato 3.0 ltr 177 pk gaat heen en weer.



Bericht door de Jonckheer »

Elke aandrijfunit hangt in rubbers. Bij gas geven krijg je de reactie (bij een voorwielaandrijver) dat de motor iets achterover beweegt, bij gas loslaten het tegenovergestelde. Die beweging zie je terug in de pook. Krijgen de ophangrubbers door ouderdom meer ruimte zal die beweging groter worden. Twee cm lijkt mij niet veel dus volgens mij is er niets aan de hand. En oh ja, dat er in de andere versnellingen minder van te merken is is logisch, je hebt dan met andere overbreng verhoudingen te maken.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door kareltje cola »

Gaan in de versnellingsbak zelf zitten,tandwiel is ingesleten/ingefreesd in de syncronisator en dan heeft het tandwiel speling voor heen en weer te gaan naargelang je hem belast.is een meervoorkomend probleem.heeft ook niets met de ophanging rubbers te maken.

mvg Glen
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door pepon »

Heeft volgens mij te maken met het constant je hand op de pook houden onder het rijden?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

@ de jonckheer en kareltje cola,

Bedankt voor de tip. Bus staat nu bij de FIAT en ik heb gevraagd of ze de rubbers willen nakijken. Hoop dat het verhaal van de Jonckheer het geval is want dat is nog redelijk simpel en goedkoop op te lossen. De optie van kareltje cola gaat ben ik bang veel geld kosten.

@pepon. Daar geloof ik niet zo in want er zit een veer in de pook en dan zou het ook wel in andere versnellingen zijn.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door pepon »

L4H3 schreef: @pepon. Daar geloof ik niet zo in want er zit een veer in de pook en dan zou het ook wel in andere versnellingen zijn.
De pook heeft een directe verbinding via stangen of kabels met de schakelvorken.
Met de hand op de pook 'kunnen' de synchromeshringen constant worden bekrachtigd, terwijl die alleen met schakelen moeten werken.
Ook moet een versnellingspook vrij kunnen bewegen.

Ik zeg niet dat dat de oorzaak is, maar is een bekende oorzaak van schakelproblemen zoals Careltje Cola die beschrijft.

En was het eerste wat ik leerde bij alle rijbewijzen, "voet van de koppeling en hand van de pook".


Maar de monteur zal de oplossing wel geven.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door L4H3 »

Dank Ron voor je uitleg :thumbup:

Ben bang dat Kareltje cola gelijk heeft zoals het nu lijkt.

Net terug van de garage. Rubbers waren oke. Waarschijnlijk toch de bak. :thumbdown:
Een gereviseerde ruilbak kost. Schrik niet 2700 euro. Schrok me dood. Morgen krijg ik een prijsopgave wat het gaat kosten als ze mijn eigen bak gaan reviseren. Probleem is bekend bij de garage. Ze hebben dit vaker gehad zeggen ze en ze weten wat er vervangen moet worden. Ben er wel goed flauw van.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door de Jonckheer »

Ik vind het wel erg snel, een versnellingsbakrevisie bij 100.000 km. Ik vraag mij af of een revisie nodig is want een pook beweegt altijd wel iets. Als ie verder goed schakelt en geen herrie maakt zou ik het voorlopig maar zo laten.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door gjvonk »

Voor zover ik weet bestaat de verbinding tussen pook en versnellingsbak uit 'bowden kabels' (dat vertelde een Fiat monteur mij toen ik klaagde over het 'taaie' schakelen van de 6 bak in onze Ducato uit 2007). Een bowden kabel vind je ook op fietsen terug als 'handrem kabel', in de modelbouw worden ze vaak gebruikt tussen servomotor en roer en bij moderne speedboten met een buitenboordmotor vormen ze vaak de verbinding tussen de motor en het stuurwiel. Door een gewapende buitenmantel loopt een stalen binnenkabel. Door de buitenmantel aan het begin en eind te fixeren, kun je met de binnenkabel trekken en duwen, ook als de verbinding meerdere flauwe bochten moet passeren.

Het bewegen van de pook zie je in veel auto's, maar meestal valt het meer op bij poken die rechtstreeks op de versnellingsbak geplaatst. Bowdenkabels worden vaak met kunststof klemmetjes gebundeld of in kritieke bochten vastgezet. Ik weet niet zeker of deze kabels inderdaad bij alle Sevel telgen toegepast worden en hoe ze dan bevestigd zijn. Misschien is een van die kabels uit zijn bevestiging / geleiding geschoten of is een van die klemmetjes los?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door gjvonk »

Kijk eens op deze pagina, volgens mij staat er een onderdelenplaatje tussen van de pook (een Exploded view) uit een garage handleiding en worden er inderdaad bowdenkabels toegepast:
https://www.bing.com/images/search?q=fi ... ORM=IQFRBA
Buscamper fan
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door martinb007 »

Het enige probleem is dat de pook 4cm beweegt en voor de rest werkt alles goed? Waarom dan de bak vervangen en niet gewoon lekker doorrijden? Geen idee hoe lang de pook is (komt die uit de bodem of uit het dashboard?) maar als ik mijn pook (komt uit de bodem) aan de onderkant een cm beweeg, heb ik aan de bovenkant een veelvoud daarvan. Ik maak mij er in ieder geval geen drukte om.


Groet,
Martinb007
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door martinb007 »

Ik zie het al, pook zit in het dashboard volgens Google. Oftewel met een kabel die een hele toer maakt om uiteindelijk eens bij de echte bak te komen, met alle kansen voor speling. Rijdt die voor de rest goed? Lekker doorrijden lijkt mij.


Groet,
Martinb007
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Versnelingspook Ducato 3.0 Ltr 177 pk gaat heen en weer



Bericht door kareltje cola »

hoe langer je doorrijd hoe meer kosten achteraf en misschien nog wel depannage kosten,
dit is als voorbeeld een foto van 3+4 syncronisator waar alleen in de 4rde de pook van op en neer ging,reed ook nog perfect,tandwiel was ook helemaal ingesleten maar ligt al ergens in de ijzerbak
Afbeelding
Plaats reactie