Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
sarah
Berichten: 75
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:20

Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door sarah »

ik wil graag 2 verschillende accu's als huishoud accu gebruiken, een is een semi tractie accu, de andere is een agm accu. Ik heb begrepen dat dit niet zomaar gaat, maar bestaan er schakelaars zodat ik kan regelen van welke accu ik stroom wil hebben ?
Ik kan natuurlijk de negatieve min polen van beide accu's aan elkaar maken, en de plus pool of aan de ene accu aansluiten, of aan de andere, maar dat is erg omslachtig. Of zijn er betere manieren ?
En kan het kwaad om de min polen met elkaar te verbinden ?
Word ik ook zo'n gelukkige camperaar ?
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: huishoud accu's, twee verschillende aansluiten.



Bericht door vanHooltje »

Dit is sterk af te raden, het schakelen zou gaan. Echter zit er nog meer bij namelijk het laden van de accu,s.
de agm heeft een hogere laad spanning nodig als de semitractie die met die spanning gaat koken.
dat word een dure en grote ombouw, daar de laadregelaar op 230 dan steeds omgeschakeld moet worden of 2 apparte geinstaleerd moeten worden. Ook zal je aan 2 dynamo,s moeten denken, conclusie koop 2 semitractie accu,s of agm,s. Stukke voordeliger en minder storingen.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: huishoud accu's, twee verschillende aansluiten.



Bericht door Aloys »

Nou, 2 dynamo's gaat wel erg ver... :D

Wij (en velen met ons) hebben een AGM-accu als huishoudaccu. Wanneer de motor loopt wordt die
door het scheidingsrelais gekoppeld aan onze startaccu en geladen met 14,3V. Dat is te weinig voor
de AGM-accu, die raakt zo nooit vol.

Daarom wordt mijn huishoudaccu ook geladen door mijn zonnepanelen, met 14,7V. En "aan de paal"
krijgt de huishoudaccu ook 14,7V.

Maar ik zou voor de huishouding geen 2 verschillende accu's willen hebben, teveel gedoe. De minnen
mogen aan elkaar (en aan het chassis, desgewenst). Tijdens het rijden mogen ze beiden door de
dynamo worden geladen, al komt die AGM-accu dan nooit helemaal vol (en dat moet zo nu en dan
wel een keer!) Maar tijdens het gebruik (zonder lader) moet je ze niet koppelen. Dan zou je dus een
schakelaar moeten hebben met 3 standen: Accu-1, Accu's gekoppeld, Accu-2.

Hoeveel Ampere/uur zijn die accu's eigenlijk?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door Hoofdnoorman »

We mogen in dit geval aannemen dat je al twee accu's hebt?

Het ligt eigenlijk even aan de nog verwachtte levensduur van deze accu's en de conditie hiervan.

Bij een nieuw installatie is het aan te bevelen 2 dezelfde accu's van hetzelfde vermogen en liefst nog uit dezelfde productie te nemen.
Maar ja, als dit betekend dat je twee accu's weg moet doen en dan niet meer gebruikt, dan is dit natuurlijk ook zonde geld. Misschien kon je dan de uitgave nog een jaar uitsparen. In dit geval, gewoon beiden aan elkaar knopen. Verwacht echter niet dat het resultaat dan de som van de vermogens is wat op de afzonderlijke accu's is opgegeven. Houdt rekening met de mogelijkheid dat de ene accu de andere zwakker kan maken.

Een van de forumleden rijdt rond met een 135 Ah 2 jaar oud en een 180 Ah SemiTractie 5 jaar oud. De semitractie is verzwakt en heeft nog ongeveer 70% capaciteit. Toch zijn ze gekoppeld. Aan het eind van het laden is de klemspanning 12,7 Volt dit zou 12,8 à 12,9 moeten zijn. De capaciteit van de beide accu's tezamen ligt ongeveer op 200 Ah. Dit is nu 1 jaar zo en het ziet er naar uit dat het nog een jaar zo kan.

Ondanks de mogelijkheid het toe te kunnen passen dus is wel het advies; twee dezelfde accu's.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door travelscout »

Zoals ik al vaker geschreven heb:
Een nieuwe AGM komt echt wel redelijk vol met 14,3V (of minder!).
Wel gaan ze minder lang mee (capaciteit wordt minder) als je het laadprocesadvies van je eigen AGM-accu niet opvolgd.

Gemiddeld kun je stellen dat je AGM´s moet laden in tenminste twee stappen met een:
1) constante stroom, tot 14,7V.
2) constane spanning van 13,8V (soms meer stappen).
Indien je die 14,7V constant op je AGM blijft staan, gaat die gegarandeerd sneller naar de eeuwige accuvelden.

De beste oplossing voor TS is wat mij betreft:
Plaats een tweede eenvoudig en handmatige bediend scheidingsrelais, tussen je semi-tractie en AGM.
Koop een laadbooster die je kunt instellen op 14,7V en plaats die ná het tweede scheidingsrelais en vóór je AGM.
Waak er vooral voor, dat die niet te lang op 14,7V volt blijft hangen!
Ontlaad beide accu´s niet tegelijk.
Paul.
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door henk z »

Hallo Aloys,

als de motor loopt, als je rijdt dus, zijn beide accu's gekoppeld en krijgen ze 14,3 V.
Hoe gaat het als je rijdt en de zon schijnt? Ik verwacht dat de spanning in het totale circuit dan kan oplopen tot 14,7 V, en vraag me af of de startaccu daar tegen kan.

Ik heb dezelfde combinatie als jij en laad beide accu's, om bovenstaande reden, met max. 14,3 V en dat gaat gelukkig al sedert april 2010 goed.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door Hoofdnoorman »

travelscout schreef:Zoals ik al vaker geschreven heb:
Een nieuwe AGM komt echt wel redelijk vol met 14,3V (of minder!).
Wel gaan ze minder lang mee (capaciteit wordt minder) als je het laadprocesadvies van je eigen AGM-accu niet opvolgd.

Gemiddeld kun je stellen dat je AGM´s moet laden in tenminste twee stappen met een:
1) constante stroom, tot 14,7V.
2) constane spanning van 13,8V (soms meer stappen).
Indien je die 14,7V constant op je AGM blijft staan, gaat die gegarandeerd sneller naar de eeuwige accuvelden.

De beste oplossing voor TS is wat mij betreft:
Plaats een tweede eenvoudig en handmatige bediend scheidingsrelais, tussen je semi-tractie en AGM.
Koop een laadbooster die je kunt instellen op 14,7V en plaats die ná het tweede scheidingsrelais en vóór je AGM.
Waak er vooral voor, dat die niet te lang op 14,7V volt blijft hangen!
Ontlaad beide accu´s niet tegelijk.
Paul,
Theoretisch heb je helemaal gelijk.

Maar, zou je nu echt een laadbooster +/- € 300,- gaan adviseren om twee accu's te gaan combineren en dan ook nog als ze al wat ouder en gebruikt zijn?
Ik denk dat TS eerst eens op moet geven wat de verwachtingen zijn en wat voor accu's (leeftijd/vermogens) er gebruikt zouden moeten worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Jan Adriaan
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 16:38
Contacteer:

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door Jan Adriaan »

In de Unimog zit bij mij een 200ah semitractie en een agm van 90ah. Deze zijn gescheiden door een Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais. Tijdens het rijden worden nadat de start accu geladen is eerst de 200ah accu geladen waarna het relay automatisch bij de accu's koppeld en de 90ah gaat laden. Dit gebeurd ook met de zonnepanelen. Nadat de laadspanning wegvalt worden de accu's automatisch gescheiden. Als ik dan eens aan de laadpaal sta of via het aggregaat 230v heb worden beide accu's geladen met een 5 stappen lader ook van vitron.
Werkt nu zo'n 3 jaar zonder problemen
Gr Jan
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door jurgenc »

Ben de naam kwijt, maar er is een toestel dat zelf tussen de batterijen wisselt. Kost volgens mij ongeveer 150 €, maar nu nog vinden.
Gevonden, link is in het Fr (had er op een Frans forum over gelezen). Zal zeker ook in het Nl te vinden zijn.
https://www.leader-loisirs.com/high-tec ... witch.html
H20
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door travelscout »

Hier de nederlandse uitvoering.
http://www.bombeeck-digital.nl/nds-bs12 ... beschermer

Ik ben de laatste die een dure booster zal adviseren, Rudy.
Zeker niet als die de helft kost van een beetje AGM.
Maar bedenk wel dat HET grote voordeel van een AGM het laden met een hoge stroom is.
Dus: bij een kort ritje is je lege AGM-accu weer eerder 80% vol dan bij een GEL.

Daarom gebruik ik zelf deze als basis, voldoet zolang je hem als spanningsbooster (CV) gebruikt.
Als stroombooster (CC) sneuvelen ze echter al snel!!!
Voor het geld hoef je het toch niet te laten???
http://www.ebay.com/itm/1x-1500W-30A-DC ... 1ebc1c6932
Paul.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door jurgenc »

Ik zie net in "mijn" link dat ze een foto van een verkeerd toestel tonen, het moet een PS 12-100 zijn i.p.v. een BS 12-100.
Dit is een betere link, het is geen booster. Ik spreek me niet uit over de prijs en of dit in verhouding is met de prijs van de batterij.
https://www.camping-car-plus.com/index. ... m_produit=
H20
arjangr
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 02 jun 2019, 13:46

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door arjangr »

Ik heb een vraag die hierop aansluit; vorig jaar heb ik een nieuwe semitractie accu van vfm gekocht. 110 ah. Kan het kwaad als ik een zelfde accu nu weer nieuw koop en die koppel om dan theoretisch 220 ah te hebben?
Accu’s zijn hetzelfde, alleen de leeftijd is anders en een jaartje gebruik (niet super intensief).
Het geheel wordt (tevens) geladen met 300 ah aan zonnepanelen. 12 volt.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door travelscout »

Nee, nooit doen!
Is niet een vraag of zij kapot gaan maar wanneer.

Je kunt overwegen:
1) je oorspronkelijke accu te verkopen en twee nieuwe 100% gelijke (let ook op de productiebatch-nummers!) aan te schaffen.
2) een tweede scheidingsrelais (dus tussen beide verschillende huishoudaccuus).
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Huishoudaccu's: twee verschillende aansluiten



Bericht door blizard »

Arjangr: Je nieuwe accu zal zich aanpassen aan de oude, omdat die al een beetje versleten is. De lader stopt, de nieuwe kan nog wel een beetje prik hebben maar krijgt die niet omdat de weerstand van de oude accu de lader "vertelt" dat ze vol zijn..
Er zijn voldoende mensen die het wel doen, en er toch lang plezier van hebben.
Hou in gedachten:
Ontlaad nooit meer dan 50%
Je zegt dat je 220A hebt, maar je hebt dus maar 110 vanwege de max ontlading.
Houdt de kabels tussen de accu's zo kort mogelijk, en van gelijke lengte, met een voldoende zware zekering

Sorry Paul, een beetje nuance
Plaats reactie