CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
Ben al even aan het zoeken geweest, maar tot dusver zonder resultaat.
Ik zoek een tekening of iets dergelijks waarop wordt aangegeven op welke punten ik de aarde, nuldraad en de fase aansluit.
Waarschijnlijk een te simpele vraag, maar ik ben er nog niet uit.
Ik zoek een tekening of iets dergelijks waarop wordt aangegeven op welke punten ik de aarde, nuldraad en de fase aansluit.
Waarschijnlijk een te simpele vraag, maar ik ben er nog niet uit.
groet,
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Re: CEE stopcontact 3 polig hoe draad aansluiten?
Er staan toch symbooltjes bij de aansluitpunten, maar anders de aarde komt op de dikke aansluiting en eigenlijk maakt het niet uit hoe om de nul en de fase zitten.
Re: CEE stopcontact 3 polig hoe draad aansluiten?
Bedankt Cee Pee
Dat is precies wat ik weten wilde.
Dacht al dat dikke aansluiting voor aarde was, maar stel nou het de fase aansluiting zou zijn. Niet logisch, maar toch, durf er niet op te gokken.
Bedankt voor je antwoord, opgelost.
Dat is precies wat ik weten wilde.
Dacht al dat dikke aansluiting voor aarde was, maar stel nou het de fase aansluiting zou zijn. Niet logisch, maar toch, durf er niet op te gokken.
Bedankt voor je antwoord, opgelost.
groet,
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: CEE stopcontact 3 polig hoe draad aansluiten?
Er staat een N daar moet de blauwe draad in. Er staat een L daar moet de bruine draad in. Blijft er 1 over dat is de aarde pen. (Dikke pen zoals ceepee zegt).
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: CEE stopcontact 3 polig hoe draad aansluiten?
PE = aarde, groen/geel. L1 = bruin, N = blauw
Officiele benaming is CEE 3 polig 16A .
Edit, vanHooltje was me net voor.
Officiele benaming is CEE 3 polig 16A .
Edit, vanHooltje was me net voor.
- Bijlagen
-
- CEE_16A_230V_Wandsteckdose_Pinning.jpg (160.48 KiB) 25111 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rongreven op ma 15 mei 2017, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ron Greven
Re: CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
We kunnen in dit geval wel heel moeilijk doen over de twee dunne, de fase en de nul maar het is net als bij onze randaarde stekker die je ook kunt omdraaien.
In de praktijk maakt het niet uit hoe om die twee zitten, als de aarde (de geel groene) maar op de dikke zit.
In de praktijk maakt het niet uit hoe om die twee zitten, als de aarde (de geel groene) maar op de dikke zit.
Re: CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
In hetzelfde draadje schijnt het zo te zijn dat bij bepaalde apparatuur het verwisselen wel uitmaakt:
Citaat
Voor de meeste apparaten maakt de volgorde van de fase en de nul inderdaad niet uit. Een apparaat dat wel minder werkt als je deze twee verwisselt is de Multi Plus van victron. Deze kan stroom toevoegen aan de stroom die de walspanning levert, maar doet dit alleen als de fase en de nul goed zijn aangesloten.
Ga er ook niet zomaar vanuit dat de fase en de nul op de goede plek uit de kast op de wal komt. Ook deze kasten zijn regelmatig aangesloten door mensen die de naam monteur niet zouden mogen dragen.
Aan boord heb je als het goed is geen last met je zekeringautomaten bij het omwisselen van de fase en de nul. Als het goed is zijn deze altijd dubbelpolig uitgevoerd. Zo niet dan zou ik me zorgen gaan maken en weer iets op mijn verlanglijstje zetten.
Einde citaat
Citaat
Voor de meeste apparaten maakt de volgorde van de fase en de nul inderdaad niet uit. Een apparaat dat wel minder werkt als je deze twee verwisselt is de Multi Plus van victron. Deze kan stroom toevoegen aan de stroom die de walspanning levert, maar doet dit alleen als de fase en de nul goed zijn aangesloten.
Ga er ook niet zomaar vanuit dat de fase en de nul op de goede plek uit de kast op de wal komt. Ook deze kasten zijn regelmatig aangesloten door mensen die de naam monteur niet zouden mogen dragen.
Aan boord heb je als het goed is geen last met je zekeringautomaten bij het omwisselen van de fase en de nul. Als het goed is zijn deze altijd dubbelpolig uitgevoerd. Zo niet dan zou ik me zorgen gaan maken en weer iets op mijn verlanglijstje zetten.
Einde citaat
Groet, Ron Greven
Re: CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
Ik ben door jullie al aan een goed antwoord geholpen.
Bedankt
Bedankt
groet,
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Re: CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
Is nu aangesloten.
groet,
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Re: CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
Ziet er goed uit, maar een foto van de bedrading?
Geintje natuurlijk, dank voor de terugkoppeling.
Geintje natuurlijk, dank voor de terugkoppeling.
Groet, Ron Greven
Re: CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
rongreven schreef:Ziet er goed uit, maar een foto van de bedrading?
Geintje natuurlijk, dank voor de terugkoppeling.
groet,
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Iwan
VW T4, MB Sprinter 311, Hymmer Tramp 664SL
Re: CEE stopcontact 3-polig: hoe draad aansluiten?
Beste Swallow,
Nog een tip;Gebruik adereindhulsen voor de ongestoorde werking EN de veiligheid.
gr ben
Nog een tip;Gebruik adereindhulsen voor de ongestoorde werking EN de veiligheid.
gr ben