Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Leonardus66 »

Graag advies van medecamperaars ten aanzien van een klein maar wel lastig op te lossen probleempje.
In mijn buscamper (Globecar Campscout 2015) zit een Dometic kookplaat met twee pannendragers. De vier pootjes van de pannendrager zitten in siliconen busjes geklemd in de bovenzijde van de kookplaat. Vrijwel iedere camperreis zijn er wel meerdere van deze busjes kapot. Het gevolg is dat de pannendrager een beetje scheef zakt. Omdat ik de pannendragers bij het schoonmaken telkens geheel verwijderde en dan telkens opnieuw in de busjes duwde dacht ik dat het aan mij zelf lag maar ook als ik de pannendragers niet verwijder gaan deze busjes kapot. De dealer geeft aan dit probleem te kennen maar heeft geen oplossing. Ik krijg telkens wel een aantal nieuwe busjes maar ik vind niet dat dit zo door moet gaan. Als de garantie afgelopen is moet ik maar afwachten of de dealer zo soepel blijft, bovendien mag ik toch verwachten dat de oorzaak aangepakt moet worden. Het lijkt erop dat de siliconen busjes door het (zeer gering maar wellicht genoeg) bewegen van de pannendrager kapot wordt gesneden aan de rand van de gaten waar zij in vastzitten. Ik kon overigens geen braampjes of scherpe randen ontdekken. Alvorens nu de dealer te dwingen om dit probleem definitief op te lossen zou ik graag vernemen of dit ook bij anderen speelt en of er misschien wel een oplossing bekend is.
Alvast mijn dank
Globecar Campscout 2015
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door jansloos »

U bent niet de enige met dit euvel.

Ook bij onze kookplaat (bij een Vito van 1997) zijn de busjes defect, en blijft het restant hangen aan de draadpoot van de drager.

Ik maak me er niet zo druk over Het eten smaakt altijd prima. (als zij kookt :-B )
Zou ik dat wel doen, zoek ik iemand met een draaibank, en vraag of hij schroefbusjes van rvs wil maken.
Die zet ik er dan in en is het euvel verholpen.

Want ik denk dat als je er weer siliconen of plastic busje inzet je het probleem blijft houden.
Het materiaal is te dun om stevig te zijn.

Goede reis.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Nugget1 »

Is een bekend probleempje. Daarom altijd een aantal in voorrraad. Zonder is er kans dat er water langs de pootjes onder de kookplaat komt. Bovendien voorkomt het gerammel.
Redelijk hoge prijzen vraagt men er voor. In Duitsland waren ze het goedkoopst.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Kroppie »

ik heb ze er helemaal uitgehaald en het rooster zonder die busjes erop, functioneerd als vanouds .
heb ze vroeger zelf gedraaid uit teflon, maar je blijft aan de gang.
rooster een beetje verbuigen dan zit het strak en rammeld niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door mmdem »

Regelmatig terugkerend euvel. Dopjes kosten €1.00 per stuk.
Wij hebben ze altijd in voorraad, en gebruiken op een lange reis van meerdere maanden al gauw zo'n 6 dopjes.
Nou ja, €6.00 kan er nog wel af....
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Free2be »

Het heeft misschien met de hitte te maken, dat de busjes er na een bepaalde tijd verduren en stuk gaan.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door joske501 »

Beste,

Na 7 jaar gebruik nog geen silicone busjes moeten vervangen. :thumbup:
https://www.dewitschijndel.nl/cramer-ko ... ombinatie/

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Kroppie »

tja wat er niet in zit...................

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Jan van Gemert »

Ik heb 2 jaar geleden rubbertules gebruikt, ik geloof onderstaande maat, 15 cent/stuk.

https://www.conrad.nl/nl/kabeldoorvoeri ... 44437.html

Jan
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door jansloos »

ja tules,

dat ik daar niet aan gedacht heb. '&(%_%$$% :-B :P
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Oppad »

@ kroppie
Zelf dacht ik ook aan het draaien van teflon busjes.
Voldeden die niet en/of gingen ze toch weer snel stuk?

@Jan van Gemert
Worden die tules niet te warm tijdens koken zodat ze smelten?

Martien
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Kroppie »

gingen ook weer stuk, weg met die zooi, en nu geen probleem meer, al die achterlijke bedenksels van die fabrikanten, om iets mooier te laten lijken dan het is, dat rooster is om een pan op te zetten en op te koken ,niet om naar te kijken.
pootjes beetje gebogen, klemmen nu en rammelt niet.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Jan van Gemert »

Bij onze (matige) kookkunsten nog geen probleem met smelten, maar heb voor de zekerheid toen 4 reserve besteld.

Jan.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Siliconen bevestiging pannendrager telkens stuk



Bericht door Leonardus66 »

Dank voor de reacties. Het is mij nu duidelijk dat ik niet de enige ben met dit probleem. Toch wel merkwaardig dat een fabrikant een product maakt wat niet goed is en ermee wegkomt omdat camperaars nu eenmaal inventief zijn en dergelijke problemen zelf oplossen. Ik begreep dat door de fabrikant gekozen is voor een siliconen busje ipv een stationaire bevestiging vanwege de warmtegeleiding. Door de gekozen oplossing wordt niet teveel warmte van de pannendrager afgevoerd en wordt de gasvlam gebruikt om de pan te verwarmen en niet de kookplaat.Dat kan ik begrijpen maar het is toch te gek dat daardoor mijn camper naast diesel, gas en electriciteit ook siliconen busjes verbruikt. Het is wel duidelijk dat ik met het onder druk zetten van mijn dealer niet veel verder kom. Nogmaals dank voor de reacties
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie