Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Kzal het met de dagen is goed bekijken en dan zien of kees het klaar krijgt
Bedankt voor jullie hulp
Bedankt voor jullie hulp
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Denja ik heb nog een foto gevonden van zo een Buck Boost
Wel op een Mercedes Sprinter ook in Euro 6 links in de chauffeurszetel voet.
Denk eraan dat je hem niet enkel moet aansluiten maar ook de waardes moeten ingeprogrammeerd worden.
Daarna is het een fantastisch toestel want je krijgt veel meer stroom.
Zelfde Sprinter
Helemaal links op de foto zit de min pool van de startaccu
onder de chauffeursvoeten
Het zwarte blokje is de meet SHUNT
Wel op een Mercedes Sprinter ook in Euro 6 links in de chauffeurszetel voet.
Denk eraan dat je hem niet enkel moet aansluiten maar ook de waardes moeten ingeprogrammeerd worden.
Daarna is het een fantastisch toestel want je krijgt veel meer stroom.
Zelfde Sprinter
Helemaal links op de foto zit de min pool van de startaccu
onder de chauffeursvoeten
Het zwarte blokje is de meet SHUNT
Groeten Kampo
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Waar ergens zou je een Buck Boost kunnen laten plaatsen lijkt net iets boven mijn petje te gaan.
Moest het voor mezelf zijn zou ik het er op wagen maar voor vrienden zou ik er net iets te dikwijls moeten voor over en weer rijden
Moest het voor mezelf zijn zou ik het er op wagen maar voor vrienden zou ik er net iets te dikwijls moeten voor over en weer rijden
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Ik zou eens met de dealer gaan praten waar hij vandaan komt.
Overigens is de laadstroom afhankelijk van de capaciteit van de hh-accu en dan is die van 25 Amp vaak al meer dan genoeg, uitgaande van tussen de 10 en 20%
Overigens is de laadstroom afhankelijk van de capaciteit van de hh-accu en dan is die van 25 Amp vaak al meer dan genoeg, uitgaande van tussen de 10 en 20%
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Ik ben is gaan kijken op de website van een dergelijk voertuig.
http://www.benimar-cocoon.be/
Er staat werkelijk nergens een omschrijving van het aangeboden electrisch systeem.
Blijkt overigens wel een interessante promotie uitvoering te zijn. Voor die prijs kan je hem zelf niet bouwen
Dus je bent gewaarschuwd. Als je zo een voertuig koopt krijg je een piepkleine HH accu en een waarschijnlijk een
heel basic electrisch systeem.
Tja een stevig electrisch systeem kost al gauw een paar 1000 € meer.
Misschien was je niet bereid om zo een meerprijs te betalen ?
Maar...
Als het klopt dat dit een Ford Transit €6 voertuig is met geregelde dynamo...
Dan is het nu toch aan de fabrikant (via de invoerder) om uitleg te geven.
Wat is zijn visie over het standaard verkochte laadsysteem op die camper met geregelde dynamo.
Ik ga ervan uit dat zo een fabrikant niet gaat voor boerenbedrog maar wel degelijk een doordacht antwoord klaar staan heeft.
Of is die fabrikant gewoon niet op de hoogte ? Is het een camper waarmee je enkel op de camping aan de paal mag staan ?
Bestaat er af fabriek een mogelijkheid, eventueel tegen meerprijs, om de accu al rijdende bij te laden ?
PS:
Besef daarbij steeds dat je niet verplicht bent om de HH accu vroegtijdig stuk te maken
als je het voertuig één of ander dispositief om beter te laden niet heeft.
De ladingstoestand van de HH accu opvolgen met een goede monitor is altijd aan te raden.
http://www.benimar-cocoon.be/
Er staat werkelijk nergens een omschrijving van het aangeboden electrisch systeem.
Blijkt overigens wel een interessante promotie uitvoering te zijn. Voor die prijs kan je hem zelf niet bouwen
Dus je bent gewaarschuwd. Als je zo een voertuig koopt krijg je een piepkleine HH accu en een waarschijnlijk een
heel basic electrisch systeem.
Tja een stevig electrisch systeem kost al gauw een paar 1000 € meer.
Misschien was je niet bereid om zo een meerprijs te betalen ?
Maar...
Als het klopt dat dit een Ford Transit €6 voertuig is met geregelde dynamo...
Dan is het nu toch aan de fabrikant (via de invoerder) om uitleg te geven.
Wat is zijn visie over het standaard verkochte laadsysteem op die camper met geregelde dynamo.
Ik ga ervan uit dat zo een fabrikant niet gaat voor boerenbedrog maar wel degelijk een doordacht antwoord klaar staan heeft.
Of is die fabrikant gewoon niet op de hoogte ? Is het een camper waarmee je enkel op de camping aan de paal mag staan ?
Bestaat er af fabriek een mogelijkheid, eventueel tegen meerprijs, om de accu al rijdende bij te laden ?
PS:
Besef daarbij steeds dat je niet verplicht bent om de HH accu vroegtijdig stuk te maken
als je het voertuig één of ander dispositief om beter te laden niet heeft.
De ladingstoestand van de HH accu opvolgen met een goede monitor is altijd aan te raden.
Groeten Kampo
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Zijn we hier nu niet aan het afwijken van het onderwerp deze woonaccu laad wel degelijk bij tijdens het rijden alleen het vermogen dat hij afgeeft is meer dan 15,..Volt.
Daarover is dit draadje begonnen.
En zoals ik al een paar keer vermelde deze camper is van vrienden.
Daarover is dit draadje begonnen.
En zoals ik al een paar keer vermelde deze camper is van vrienden.
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Het is een heel verhaal geworden en het is inderdaad een feit dat sommige camperbouwers en dealers of verdelers nog niet door hebben dat het nieuwe laden soms problemen kan geven.
In Duitse vakbladen is daar meer over te lezen en ook op het net, dus even zoeken.
Als de leverancier, na controle en plaatsing van een nieuwe accu, beweert dat alles normaal en goed werkt dan lijkt mij dat in eerste instantie voldoende en moeten je vrienden het daarmee waarschijnlijk doen.
Handig is wel even bij de leverancier te melden dat de accu een, volgens u, te hoge spanning heeft. Dit moet dan wel per e-mail of brief gebeuren opdat je later daar nog op terug kunt komen.
Ik zou overigens eerst eens zeker stellen dat de laadspanning inderdaad te hoog is en als dat zo is de leverancier daarmee confronteren.
Of meet het eens bij een gelijke Ford met camper opbouw.
In Duitse vakbladen is daar meer over te lezen en ook op het net, dus even zoeken.
Als de leverancier, na controle en plaatsing van een nieuwe accu, beweert dat alles normaal en goed werkt dan lijkt mij dat in eerste instantie voldoende en moeten je vrienden het daarmee waarschijnlijk doen.
Handig is wel even bij de leverancier te melden dat de accu een, volgens u, te hoge spanning heeft. Dit moet dan wel per e-mail of brief gebeuren opdat je later daar nog op terug kunt komen.
Ik zou overigens eerst eens zeker stellen dat de laadspanning inderdaad te hoog is en als dat zo is de leverancier daarmee confronteren.
Of meet het eens bij een gelijke Ford met camper opbouw.
- Bakkertjes
- Berichten: 1688
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Sommige automobielproducenten, zoals bijvoorbeeld Ford, maken gebruik van laadsystemen, waarbij de spanning gedurende een korte periode tamelijk hoog is afgeregeld, namelijk 14,5 V of hoger. De nieuwe calcium-zilverlegering kan met gemak een wat hoger ingestelde spanningsregeling aan. Wel is het zo dat moderne spanningsregelaars beschikken over een nauwkeuriger temperatuurcompensatie. Bij toenemende temperatuur zal de spanning naar beneden bijgesteld worden en omgekeerd zal bij afnemende temperatuur de spanning naar boven bijgesteld worden.
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
dikke diode in de draad van dynamo naar accu, bij de startacccu heb je dan 0,6 volt minder op je accu, kan ook voor de hh accu , dikke diode in de draad van startaccu naar hh accu, ook op de hhaccu zal je dan 0,6 volt minder meten .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
@Jos
Dit heb ik al nagemeten startbatterij laad ook met meer dan 15V zowel de woon als de startaccu geven dezelfde waarde bij draaiende motor.
Dit heb ik al nagemeten startbatterij laad ook met meer dan 15V zowel de woon als de startaccu geven dezelfde waarde bij draaiende motor.
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
dan zou een diode in elke draad uitkomst bieden ,maar mss is de regeling van de dynamo wel niet goed afgeregeld, dat kan natuurlijk ook nog.
maar kan ook zijn dat de ford regeling hoog staat omdat de voorgeschreven startaccu dat nodig heeft, kijk eens in het instructieboekje wat ford voorschrijft voor startaccu, en dan niet hoeveel Ah o.i.d., maar welk type agm, calcium/calcium, efb(enhanced flooded battery) e.d., vaak vragen die accu,s hogere laadspanningen , en als de hhaccu dan niet tegen die hoge laadspanning kan, dan gaat ie stuk, en dan moet je wat ,spanning verlagen of zelfde type accu monteren.
ik weet van een type ford personen auto dat in het boekje een bepaald type startaccu werd voorgeschreven, met een andere start hij wel ged maar de accu gaat veel minder lang mee.
jos
maar kan ook zijn dat de ford regeling hoog staat omdat de voorgeschreven startaccu dat nodig heeft, kijk eens in het instructieboekje wat ford voorschrijft voor startaccu, en dan niet hoeveel Ah o.i.d., maar welk type agm, calcium/calcium, efb(enhanced flooded battery) e.d., vaak vragen die accu,s hogere laadspanningen , en als de hhaccu dan niet tegen die hoge laadspanning kan, dan gaat ie stuk, en dan moet je wat ,spanning verlagen of zelfde type accu monteren.
ik weet van een type ford personen auto dat in het boekje een bepaald type startaccu werd voorgeschreven, met een andere start hij wel ged maar de accu gaat veel minder lang mee.
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 30 apr 2017, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Het zijn natuurlijk 2 te onderscheiden zaken.
Een geregelde €6 dynamo levert gedurende hele lange periodes slechts 13,4 Volt.
Omdat de startaccu meer dan 80% vol is.
Met zo een lage spanning krijg je de HH accu nooit vol. Integendeel hij gaat leeg.
Om dan plots bij deceleratie bijvoorbeeld 15,5V gedurende een paar seconden te leveren.
Dat gaat zo verder en een HH accu heeft zoiets niet graag.
Die willen heel lang 14,4-14,7 Volt krijgen.
Afhankelijk van het ogenblik waarop je gaat meten zie je zo een rare hoge waarde van 15 V
Echt niet de hele tijd.
Maar je moet bij Ford opvragen of op het internet de curve zoeken.
Dat is pas mogelijk als je preciezer weet over welk voertuig/startaccu het gaat.
@Kroppie
Met zo een diode en andere trukjes hebben al velen geprobeerd.
De €6 dynamo regelaars worden aangestuurd met een CAN/LIN signaal vanuit een accu management module (BMS)
Tot nu toe is er volgens mij niemand in geslaagd een goedkope oplossing te vinden voor het probleem.
(tenzij omprogrammeren, bij de MB Actros bv kan dat maar bij personenwagens omwille van dieselgate niet meer toegelaten)
Van miserie gaat iedereen dus een B2B of Buck Boost gebruiken.
Dan is het probleem van de 15+V ook meteen opgelost.
Deze Buck Boost kan je ook gebruiken om een 24V boordnet op de HH accu's te maken.
Dat is leuk bij bv een 12V servicewagen die moet dienen om Truckaccu's onderweg te starten.
Een geregelde €6 dynamo levert gedurende hele lange periodes slechts 13,4 Volt.
Omdat de startaccu meer dan 80% vol is.
Met zo een lage spanning krijg je de HH accu nooit vol. Integendeel hij gaat leeg.
Om dan plots bij deceleratie bijvoorbeeld 15,5V gedurende een paar seconden te leveren.
Dat gaat zo verder en een HH accu heeft zoiets niet graag.
Die willen heel lang 14,4-14,7 Volt krijgen.
Afhankelijk van het ogenblik waarop je gaat meten zie je zo een rare hoge waarde van 15 V
Echt niet de hele tijd.
Maar je moet bij Ford opvragen of op het internet de curve zoeken.
Dat is pas mogelijk als je preciezer weet over welk voertuig/startaccu het gaat.
@Kroppie
Met zo een diode en andere trukjes hebben al velen geprobeerd.
De €6 dynamo regelaars worden aangestuurd met een CAN/LIN signaal vanuit een accu management module (BMS)
Tot nu toe is er volgens mij niemand in geslaagd een goedkope oplossing te vinden voor het probleem.
(tenzij omprogrammeren, bij de MB Actros bv kan dat maar bij personenwagens omwille van dieselgate niet meer toegelaten)
Van miserie gaat iedereen dus een B2B of Buck Boost gebruiken.
Dan is het probleem van de 15+V ook meteen opgelost.
Deze Buck Boost kan je ook gebruiken om een 24V boordnet op de HH accu's te maken.
Dat is leuk bij bv een 12V servicewagen die moet dienen om Truckaccu's onderweg te starten.
Groeten Kampo
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
is het zeker dan dat het een euro 6 is dan omdat Denja aangeeft dat de accu wel geladen word, alleen met een veel te hoge laadspanning.
en als hij 2 jaar is mee gegaan had men ws in die 2 jaar wel eerder/vaker gemerkt dat de hhaccu niet genoeg geladen werd.
jos
en als hij 2 jaar is mee gegaan had men ws in die 2 jaar wel eerder/vaker gemerkt dat de hhaccu niet genoeg geladen werd.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Huishoudaccu kapot na nog geen 2 jaar oud
Ik denk dat je daar alleen achter kan komen door tijdens een rit metingen uit te voeren.
Meten tijdens stilstand met draaiende motor geeft misschien een heel ander beeld dan tijdens het rijden.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Meten tijdens stilstand met draaiende motor geeft misschien een heel ander beeld dan tijdens het rijden.
Sent from my iPad using Tapatalk HD