Zoemende Dometic koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Dafluc »

Marcel174 schreef:
ma 26 mar 2018, 21:24
Ps. Als Irma de topic naam aan kan passen zou dat mooi zijn.
Geen idee wie Irma zou moeten zijn, maar vooruit.
Afbeelding
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door tijdverdrijver »

Ha , toch nog antwoord op mijn vraag van 20 maart.
Heb je misschien ergens een autolamp van 55-65 watt om in de plaats van de koelkast te hangen,
als de spanning hierop terwijl de lamp aan is boven de 11,5 volt blijft , is alles in orde behalve de koelkast zelf.

Henk
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door camilo »

Dus bij de EBL heb je aan het begin van de draad naar de koelkast nog > 12 V waarvan aan het einde van de draad, bij de koelkast, nog maar 3 V over is. Dus het moet hem ergens in die draad en/of stekkerverbindingen zitten. Die spanningsval doet zich immers pas voor als de koelkast op koelen wordt gezet, op dat moment verandert een klein ruststroompje in een stroom van ca. 20 A, en zo'n stroom krijg je niet door de stroomdraad "geperst" als de weerstand te hoog is. Dat het relais gaat zoemen is mijns inziens dan ook niet het gevolg van een kapot zijn van het relais, maar aan het niet voldoende spanning kunnen krijgen om te kunnen schakelen. Het relais gaat oscilleren want iedere keer dat het schakelt, neemt de stroom sterk toe en als direct gevolg daarvan neemt de spanning om te kunnen schakelen af en zo gaat dat dan maar door: aan/uit, aan/uit, aan/uit etc. en dát lijkt het zoemende geluid te veroorzaken. Als het weer droog is (en ik tijd heb) ga ik deze theorie eens in de praktijk brengen bij mijn eigen zoemende koelkast.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door Kroppie »

de meest logische conclusie. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door Marcel174 »

Dis het zal ergens voor het relais, tussen de ebl en het relais mis moeten gaan?
Poeh dat wordt dus de kookplaat uitbouwen om daar de bedrading te bekijken.
Wel apart dat het dan ineens na al die jaren mis gaat..

Geen idee waar ik het nu moet zoeken.
Zelf dacht ik aan de regelmodule omdat de ebl voldoende stroom geeft tot de regelmodule. Ook als ik het relais er tussenuit haal en enkel als ik het relais er tussen zet deze terug zakt..

We gaan nog ff verder zoeken.

Gr Marcel
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door tijdverdrijver »

Kun je niet bij de aansluiting via het aanzuigrooster buiten?

Henk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door Kroppie »

Marcel174 schreef:
wo 28 mar 2018, 17:58
Poeh dat wordt dus de kookplaat uitbouwen om daar de bedrading te bekijken.
Wel apart dat het dan ineens na al die jaren mis gaat..
juist na een aantal jaren zijn de diverse verbindingen meer geoxideerd/verouderd als toen ze nieuw waren, en de meeste dingen gaan pas na een aantal jaren problemen vertonen, tja de tand des tijds heet dat geloof ik, knaagt bij mij ook aan div.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door camilo »

Die kookplaat hoef je mogelijk niet helemaal te verwijderen: wellicht volstaat het enigzins oplichten van de kookplaat om bij de bovenzijde van de koelkast te kunnen komen.
Maar wat bedoel je met "het relais er tussen uit halen"? Bedoel je daarmee dat je de elektrische doorverbinding middels het relais geheel onderbreekt of juist dat je het relais elektrisch overbrugt? Ik heb trouwens het idee dat je de begrippen spanning en stroom door elkaar heen gebruikt. Dit maal spreek je over stroom, maar eerder over spanning. Spanning en stroom zijn niet hetzelfde! Als je het in casu toch over stroom hebt, hoeveel stroom meet je dan? Wat je overigens hebt geconstateerd ten aanzien van de spanning (of bedoel je echt stroom?) bij het weghalen en terugplaatsen van het relais lijkt mij nog steeds in overeenstemming met de diagnose spanningsverlies tussen EBL en koelkast ten gevolge van een te hoge overgangsweerstand in de draad in combinatie met een hoge stroom.

Je zou eens kunnen proberen de verdachte verbinding tussen EBL en koelkast te overbruggen met een (stevige!) draad.
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door Marcel174 »

Hoi Camilo.

Onderstaand de filmpjes die ik van heb gemaakt.

In de eerste zie je dat als ik de stekkers van het relais af heb er geen (spanning) verlies is.
In de tweede zie je als ik het aansluit op het relais deze terug zaskt naar ongeveer 3v.

https://youtu.be/kjfG-d_DPic

https://youtu.be/3nHLBNXUVf8

Ik denk dat ik het inderdaad door elkaar haal en dat het om spanning gaat ipv stroom.

Ik zal eens kijken als ik een nieuwe draad rechtstreeks van de ebl naar koelkast trek of er het dan hetzelfde is. Dan kunnen zien of het aan de bekabeling ligt of aan de koelkast.
Wordt alleen wel volgende week omdat ik niet eerder bij de garage kom. Daar staat de camper.

Gr Marcel
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door camilo »

En? Al iets nader bekend?
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Zoemende Dometic koelkast



Bericht door Marcel174 »

Sorry voor late reactie.
We zijn er niet uitgekomen en het meest logische lijkt nog steeds het relais in de module omdat we alles hebben na gemeten tot aan de koelkast en daar valt de stroom weg.

Zondag zijn we op vakantie gegaan zonde 12v koelkast.
We hebben een tussenstop gemaakt bij de Wit in Schijndel en daar het probleem nogmaals voorgelegd en zij hadden hetzelfde idee.
Het toeval wilde dat zij nog 1 zo'n module op voorraad hadden en die maar gekocht om dat als laatste hoop uit te proberen.
Gisteren de nieuwe module er in gezet en volgens de metingen lijkt het te werken.
Vandaag een stuk gereden en heb het idee dat ie het ook daadwerkelijk weer doet op 12v.

Probleem lijkt op dit moment opgelost.

Keep my fingers crossed.

Gr Marcel
Plaats reactie