Zoemende Dometic koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Marcel174 »

Geen idee.

Is een Ducato 230 uit 1999 2.8.
De motoraccu wordt geladen met 14.7v.

Daarom ga ik er vanuit dat de hh accu ook op 14.7v zou moeten worden geladen.

Ik las ook al dat evt de massakabel een oorzaak kan zijn.

Gr Marcel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Kroppie »

dat kan , maar ook in de plus kabel zitten diverse verbindingen(op de startaccu, op de zekering[houder] bij de startaccu, op het scheidingsrelais, op de zekering[houder] bij de hh accu en op de hh accu zelf, welke slecht kunnen zijn, ook een scheidingsrelais kan een grote overgangsweerstand hebben ,en een veel voorkomende oorzaak van een te groot spanning verlies zijn te dunne kabels zowel van de plus als van de min.

maar een spannings verlies van 0,2 volt vind ik acceptabel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door myway »

Ik lees door de hele topic verschillende laadspanningen.
Dat zijn of meetfouten of verschillende weerstanden.
Waar lees jij een verschil van 0.2 volt Jos.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Kroppie »

ik heb ook nergens gelezen van 0,2 volt , maar vind dat zelf een acceptabele waarde, maar een beetje lullig opgeschreven, solly

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Marcel174 »

Nu bij de garage nieuwe hh accu's er in gezet maar nog steeds hetzelfde.
Op hoeveel volt moet de hh accu staan met draaiende motor? Nu 13.7v.
Vind ik erg laag maar garage vind het niet bijzonder laag.

Gr Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Kroppie »

kabels dik genoeg?, alle verbindingen vrij van corrosie en goed vast.?
en wat meet je direkt op de B+ aansluiting van de dynamo?(aansluiting van de dikste kabel op de dynamo)
met lichtverhoogd toerental van de motor.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Marcel174 »

Zoals het er nu naar uitziet is de module van de koelkast kapot.

Er zit een relais in en als ik de koelkast op 12v zet trekt deze van 13v naar 3v.
Lus ik de kabels door blijft ie op ca 13v staan

Filmpje via relais.

https://youtu.be/3nHLBNXUVf8

Filmpje rechtstreeks.

https://youtu.be/kjfG-d_DPic

We hebben nu het relais er afgehaal in de hoop dat die leverbaar is.
Anders wordt het een nieuwe module.
Als gezocht. Nieuw €200 en levertijd 2 tot 5 weken🤤.

Gr Marcel
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door travelscout »

Heb je toch tijd genoeg om alle suggesties die er inmiddels zijn gedaan eens te volgen.
Paul.
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door tijdverdrijver »

Hallo Marcel,
Ik ga er van uit dat de koelkast op 220 volt en gas goed werkt.
Als je het rooster van de koelkast buiten losmaakt zie meestal 2 forse draden zo'n 6 quadraat. Dit is de juiste plaats om je voltmeter aan te hangen.
Als ik alles goed gelezen heb, gaat de spanning op de HH accu omlaag als je de koelkast aan zet op 12 volt. Dan zijn waarschijnlijk alle relais in orde.
Ik ben heel benieuwd wat je op de kabels meet die naar de koelkast gaan, dus achter het rooster.

Henk
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door herbybg »

Schroef eens de beide zekeringen van de scheidingsrelais/laadkabel los en CHECK deze visueel!
Ben d'r al grappen mee tegengekomen!
Normaal is de spanning startaccu = spanning HHaccu (bij draaiende motor=aangetrokken scheidingsrelais) min ev spanningsval over zekeringen en relais van ca 0.2 à 0.3V en zeker niet meer!!!
Bij spanningsval en een stroom van ca 30A ontstaat aardig wat warmte = inbranden!!!
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door camilo »

Heb hetzelfde probleem. Na eindeloos zoeken de moed opgegeven; onderweg op gas gaat immers ook prima en zo vergeet je ook niet om te schakelen tussen gas en 12 V en omgekeerd! En onderweg op gas koelde'ie altijd al stukken beter. Niettemin, ik wilde de boel op orde hebben. De dealer wees de EBL als schuldige aan, dus die EBL weggebracht voor reparatie, maar dat bleek niet nodig: de EBL was in orde.

Nou lees ik dat de spanning naar de koelkast enorm inzakt zodra de 12 V wordt ingeschakeld. Even nog voor de goede: bij mijn koelkast is de 12 V ook thermostatisch geregeld, dus het kan heel goed zijn dat de koelkast pas begint te zoemen op het moment dat het oplopen van de ingestelde temperatuur de 12 V activeert, maar dit terzijde. Goed, de spanning zakt dus in. Zou dat niet kunnen liggen in een kortsluiting in de bedrading naar het 12 V verwarmingselement of in dat element zelf? Kortsluiting zou de spanningsval verklaren en daarmee ook het ratelen van het relais. Dat relais hoeft dus niet stuk te zijn. Bij kortsluiting gaat er ook een enorme stroom lopen en dat verklaart ook (in mijn geval) waarom de zekering naar de koelkast (die vind je bij een Hymer B onder de motorkap, tegen het schutbord) min of meer gesmolten was.

Ik ga sowieso weer eens kijken hoe en wat. Als je " Dometic Fridge Buzzing Sound" google't zie je dat het zoemen bepaald geen uitzonderlijk probleem is. Er zitten wat nuttige tips bij en ook wat onzin, zoals dat het zoemen een waarschuwingspieper zou zijn voor een te lage boordspanning. Even overheen lezen dus.

P.S. Het topic zou eigenlijk anders benoemd moeten worden: met een stukke startaccu heeft het probleem niet zoveel te maken. Mag ik voorstellen: "zoemende Dometic koelkast"?
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Marcel174 »

Even weer een update.
@Camilo.
Het topic zou inderdaad anders kunnen heten maar dacht in eerste instantie aan de accu maar dat blijkt niet het probleem.

De hh accu laad nu weer goed. Netjes op 14.5v en als de motor uit is staat ie op 13.9v.
Daar zijn dus geen problemen meer. Geen idee wat de oorzaak is geweest maar denk kapotte hh accu. Nu zit er een nieuwe in.
Vervolgens heb ik in de ebl de koelkast uitgang gemeten. Die 14.5v en als ik de koelkast aan zet zakt ie naar 12.1v. Dit lijkt me normaal voor een 12v koelkast.
Als ik de koelkast aan zet zakt het voltage van de koelkast van 14.5v naar 3v. Het zit dus niet in de ebl want die levert 12.1v aan.
Ik moet het dus echt bij de koelkast zoeken.
We hebben nu een nieuw relais besteld om op de module te solderen.
We denken dus aan een kapot relais omdat deze niet voldoende stroom doorzet.
Het is tot die tijd wachten op het relais.
Andere ideeën zijn welkom.

Ps. Als Irma de topic naam aan kan passen zou dat mooi zijn.

Gr Marcel
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door camilo »

Ik begrijp je niet helemaal : enerzijds schrijf je dat als je de koelkast aanzet de spanning daalt naar 12,1 V maar in de volgende zin schrijf je dat, als je de koelkast aanzet, de spanning daalt naar 3 V. Wáár meet je deze spanningen precies? In beide gevallen op de koelkastuitgang van de EBL? Of is het zó, dat als de spanning ín de koelkast daalt naar 3 V, er nog steeds 12,1 V uit de EBL komt? En heb je ook de stroomsterkte naar de koelkast gemeten? Als het relais stuk is, dan zal de koelkast weinig stroom trekken: de stroom bereikt immers in dat geval het 12 V verwarmingselement niet. Als er daarentegen sluiting is in de koelkast, dan zal de stroom aanzienlijk zijn, wat in mijn geval het smelten (van het plastic) van de 20 A zekering zou kunnen verklaren.
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Marcel174 »

Camilo.
De 12.1v meet ik bij de ebl.
Er gaat dus, zodra ik de koelkast aanzet, vanuit de ebl 12.1v naar de koelkast.
Maar als ik de koelkast aanzet zakt de stroom bij de koelkast naar 3v terwijl de aanvoer vanuit de ebl naar de koelkast 12.v blijft.
Hopelijk heb ik het zo duidelijk beschreven.

https://youtu.be/3nHLBNXUVf8

Gr Marcel
Plaats reactie