Zoemende Dometic koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Zoemende Dometic koelkast



Bericht door Marcel174 »

Hallo.

Op dit moment staan ik in Frankrijk met een accu probleem.

Als ik de koelkast aan zet zodat deze werkt op de motor accu dan begint deze te zoemen. Waarschijnlijk relais.
Na wat Google werk kom ik er achter dat het mogelijk te maken kan hebben met de zekering bij de accu. Deze schoon gemaakt maar probleem bleef.
Nu komt ik er opeens achter dat op het controle paneel motor accu op 0 volt staat. Multimeter er bijgehaald en op de motor accu meet ik 27.9 volt. Waarschijnlijk is dit het voltage van 2 huishoud accu''s die we hebben.
Als ik de motor start of de camper aan de stroom heb zie ik geen verandering van voltage van de start accu als ik deze meet.
Is de startaccu overleden of wellicht erger?

Gr. Marcel
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door rongreven »

En van de stroom en motor uit, wat meet je dan?
Groet, Ron Greven
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Marcel174 »

Dan meet ik ook 27.9 volt. Dat is juist het vreemde.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door rongreven »

27,9 volt betekent 2 accu's van 12 volt in serie.
Dus zoals bij een vrachtwagen of bus van 24 volt.
Wat voor auto is het en wat voor soort lader zit er in?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door JoopBrekken »

Als voor en na het starten de spanning op de startaccu gelijk LIJKT dan gaat er met de meting wat mis, omdat dat zeer onwaarschijnlijk is, dus richt daar eerst je aandacht op.

Meet eens een vol batterijtje, is dit ongeveer 1,55 V ?
Meet je direct op de startaccu polen?
Zo ja zie je verschil als je contact en groot licht aanzet?
Is het antwoord op 1 van de 3 vragen NEE dan meet je verkeert, of is de meter stuk.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op vr 21 apr 2017, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Marcel174 »

Het is een Ducato 2.8 idtd uit 1999.
Ebl is een Schaudt ebl-281

Er zitten 2 hh accu's is. Wat dus ongeveer op 27.9 volt zou kunnen komen. Maar het vreemde is dat ie dat weergeeft op de startaccu.
Heb net alle zekeringen goed schoongemaakt en nu geeft ie op het controle paneel voor beide accu's het juiste voltage aan.

Als ik de motor start lijkt ie wel te laden. De multimeter geeft dan 31 volt aan.
Dynamo is dus niet stuk.
Morgen tijdens rijden maar kijken of de koelkast werkt.

Maar waar komt nu dat hoge voltage vandaan wat ie op de start
accu weerherstel.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Joske »

Marcel174 schreef:Het is een Ducato 2.8 idtd uit 1999.Ebl is een Schaudt ebl-281.....Maar waar komt nu dat hoge voltage vandaan wat ie op de start accu weerherstel.
Beste Marcel,
27,9 Volt zijn waardes voor een grote camper, vrachtwagen met een 24V systeem.
De normale campers, zoals ook die van jouw, heeft een 12V systeem met een max. van bijna 15 Volt.
Ik denk dat je verkeerd meet, of je meter geeft een factor 2 waarde aan.
Heb je al gedaan wat Joopbrekken heeft voorgesteld?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door rongreven »

Marcel174 schreef:Het is een Ducato 2.8 idtd uit 1999.
Ebl is een Schaudt ebl-281

Er zitten 2 hh accu's is. Wat dus ongeveer op 27.9 volt zou kunnen komen. Maar het vreemde is dat ie dat weergeeft op de startaccu.
Dit is niet normaal, de startaccu mag maximaal 14,4 volt aangeven bij lopende motor en ongeveer 12,7 volt met motor uit.
Heb net alle zekeringen goed schoongemaakt en nu geeft ie op het controle paneel voor beide accu's het juiste voltage aan. Dat betekent voor beide accu's tussen de 12 en de 14,4 volt? De huishoudaccu's staan parallel, dus dat blijft tussen de 12 en de 14,4 volt.

Als ik de motor start lijkt ie wel te laden. De multimeter geeft dan 31 volt aan. Op de accupolen gemeten? Dat is veel te veel, zoals Joop Brekken schreef zal de meter defect zijn? Misschien een nieuw batterijtje in de meter?
Dynamo is dus niet stuk.
Morgen tijdens rijden maar kijken of de koelkast werkt.
Dat kan je nu al kontroleren als de motor loopt.

Maar waar komt nu dat hoge voltage vandaan wat ie op de start accu weerherstel. Kan alleen een defecte meter zijn, 27,9 volt op een 12 volt accu is onmogelijk.
Groet, Ron Greven
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door isoplus »

Als er werkelijk 24 volt naar het huishoudgebeuren zou gaan had je nu al veel meer problemen, dus eerst even goed meten of een ander meetinstrument opsporen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door Kroppie »

als van een simpele multimeter de batterij bijna leeg is geeft de meter meestal teveel aan .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door KTManiac »

Als je bijna 28V meet op je startaccu terwijl je niet aan de paal staat en de motor niet loopt weet je 1 ding 100% zeker: je multimeter deugt niet. (idd mogelijk lege batterij)
Een loodaccu is namelijk niet in staat meer dan zo'n 13V op te wekken.

Die spanning heeft niets met je 2 huishoudaccu's te maken want die staan parallel.
Goed, die 28V negeren we dus... als er werkelijk 28V stond was alle electronica en verlichting nu al kapot.

Heb je een absorptiekoelkast?
Die mag je nooit bij stilstaande motor op 12V gebruiken, trekt namelijk in rap tempo je accu leeg. Gewoon op gas gebruiken dus.
Ik vermoed dus dat de accuspanning tgv de koelkast te ver inzakt en je een relais hoort klapperen. Meet nog 's met een andere meter of vervang van deze eerst de batterijen.
Die 28V is echt onzin... maar dat je startaccu overleden is, is goed mogelijk.
Maar, eerst even een juiste meting.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door travelscout »

Nog maar een suggestie dan, Marcel.
Het verbaasd me dat je niet schrijft over; startproblemen of kapotte 12V lampjes (die sneuvelen heel snel bij zulke spanningen).

Ontkoppel de huishoudaccu van de startaccu als hieronder omschreven.
Een veel voorkomende situatie op de pluspool van de startaccu was, de aansluiting van meerdere dikke rode draden.
- De aller dikste gaat naar de startmotor.
- Eén dunnere is voor gebruik van het primaire en originele voertuig circuit.
- Een tweede is voor gebruik van het secundaire deel, de camper of de huishoudaccu.

Zoek die kabel op maak hem los van de startaccu, isoleer het uiteinde ervan. Maar voorkom ook kortsluiting door het gebruik van metalen gereedschap tussen die rode draden en massa (metalen delen van de auto). Meet daarna nog eens de spanning van de startaccu (tussen de polen). Controleer of je normaal kunt starten.
Paul.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door KTManiac »

travelscout schreef:Maar voorkom ook kortsluiting door het gebruik van metalen gereedschap tussen die rode draden en massa (metalen delen van de auto).
Tipje: Maak er een gewoonte van om geen sleutel op de + pool te zetten zonder eerst de - los te halen.
Voorkom je iig dat je steeksleuteltje tgv een momentje onoplettendheid zit vastgelast tussen de + pool en het chassis. En geloof me, binnen een seconde pak je 'm niet meer vast....
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Startaccu stuk of erger?



Bericht door PaulBng »

En die tip moet je op kunnen dreunen wanneer je 's nachts in je camper wakker wordt!
Want als die sleutel dan vastzit moet je heel hard wegrennen!
Plaats reactie