Zoemende Dometic koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 20931
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Kroppie » za 05 aug 2017, 19:43

een relais heeft als taak iets doorverbinden, met als neveneffect van dat doorverbinden het klikken, dus?, meten of het relais werkt niet luisteren of het werkt.

als je op aansluitingen 85 en 86 stroomzet dan moet 30 en 87 doorverbinden, aansluitnummers staan op het relais, soms ook bij de aansluitstrippen.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Marcel174
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Marcel174 » za 05 aug 2017, 22:47

Als ik zo kijk in het elektrisch schema en wat ik er van vind op internet zit er een relais bij de hh accu om er voor te zorgen dat als de motor niet draait en je staat op 12v de motoraccu niet leeg wordt getrokken.

Zodra je dan de motor start gaat het relais om waardoor de hh accu's worden bijgeladen.
Dit zou dan ook kunnen betekenen als deze geen stroomtoevoer krijgt vanuit de motor dit ook niet door komt bij de koelkast op 12v.

Lijkt mij best een logisch verhaal.

Gr Marcel

Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 4667
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door vmax » zo 06 aug 2017, 10:33

staat je multimeter op DC of AC
Fiat Ducato 18 Maxi 2.5TDI '98 Frankia I690BD

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 20931
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Kroppie » zo 06 aug 2017, 10:38

Marcel174 schreef:Als ik zo kijk in het elektrisch schema en wat ik er van vind op internet zit er een relais bij de hh accu om er voor te zorgen dat als de motor niet draait en je staat op 12v de motoraccu niet leeg wordt getrokken.

Zodra je dan de motor start gaat het relais om waardoor de hh accu's worden bijgeladen.
Dit zou dan ook kunnen betekenen als deze geen stroomtoevoer krijgt vanuit de motor dit ook niet door komt bij de koelkast op 12v.

Lijkt mij best een logisch verhaal.

Gr Marcel
dat relais werkt dan via de D+ aansluiting (dunste draad op de dynamo)op de dynamo als het goed is, relais al door GEMETEN?
en die aftakking van de D+ naar het relais gebeurt vaak met van die blauwe skotch blokjes, er tussen uitknippen draden solderen en isoleren.
geven vaak problemen die blokjes.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Marcel174
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Marcel174 » ma 07 aug 2017, 22:01

Vandaag nieuw relais geplaats.
Helaas heeft het niet geholpen dus verder zoeken.

Ik heb de gele draad gevolgd naar de dynamo en daar is ie op een gegeven moment samengevoegd met 2 dunne zwarte draadjes.
Waarschijnlijk 1 zwart draadje wat ze doormidden hebben geknipt en de gele hebben bijgevoegd.

Ik heb die connector er af gehaald en even om te proberen een kroonsteentje geplaatst voordat ik druk met de soldeerbout in de weer ga.

Ook dit heeft het probleem niet opgelost.

Ik vrees dat ik er niet meer uit ga komen.
Is er hier ook een techneut omgeving Apeldoorn die me kan helpen of weet iemand een goede garage omgeving Apeldoorn die echt verstand heeft van de campertechniek?

Of hebben jullie nog ideeën waar te zoeken?

Gr Marcel

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 21449
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door javanes » ma 07 aug 2017, 22:21

Marcel174 schreef:Als ik zo kijk in het elektrisch schema en wat ik er van vind op internet zit er een relais bij de hh accu om er voor te zorgen dat als de motor niet draait en je staat op 12v de motoraccu niet leeg wordt getrokken.

Zodra je dan de motor start gaat het relais om waardoor de hh accu's worden bijgeladen.
Dit zou dan ook kunnen betekenen als deze geen stroomtoevoer krijgt vanuit de motor dit ook niet door komt bij de koelkast op 12v.

Lijkt mij best een logisch verhaal.

Gr Marcel
Dat scheidingsrelais en je koelkastrelais zitten in het Schaudt EBL.
Ik vraag me af af waar je dan een een nieuw relais hebt geplaatst en waarvoor?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Marcel174
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Marcel174 » ma 07 aug 2017, 22:33

Ik heb bij de huishoudaccu het relais vervangen.

Waar is die dan voor.
Daar ben ik dan wel erg benieuwd naar.

Zal morgen eens verder op zoek gaan door de ebl los te halen.

Gr Marcel

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 21449
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door javanes » ma 07 aug 2017, 22:37

Waarom de EBL loshalen?
Je kunt toch gewoon de stekkers en stekkerbussen doormeten met behulp van het schema.
En als je wilt weten wat het relais bij de HH accu doet dan moet je de bedrading eens volgen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Marcel174
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Marcel174 » ma 07 aug 2017, 23:01

Ik heb de bedrading gevolgd.
De gele draad van de dynamo komt uit op dat relais en gaat vervolgens door naar de ebl.

Dat is ook de reden dat ik denk dat dit een scheidingsrelais is.

Ik probeer al de hele tijd foto's te uploaden maar krijg steeds errors in de k*** Tinypic.

Helaas ben ik niet zo'n elekrotechnicus dat ik de aan de hand van de schema's weet wat ik moet meten en hoe ik het dan moet meten bij de ebl

Maar, zoals eerder gezegd, zegt mijn logische redenatie dat het relais wat bij de huishoudaccu zit het scheidingsrelais moet zijn tussen het motorcompartiment en het campercompartiment en dat ik het daar moet zoeken.
Maar ik kan dus niets vinden en heb geen idee waar ik dan nog moet zoeken.

Als ik kijk op het schema wat bij de camper zit lijkt het daar ook op.

Het gaat om een Schaudt EBL 281

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 21449
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door javanes » ma 07 aug 2017, 23:27

Het lijkt er volgens het schema op dat je EBL281 geen scheidingsrelais heeft ingebouwd. Wel een koelkast relais.
Dat losse relais zou dat dus kunnen zijn. Dat moet wel een scheidingsrelais zijn van 70A.
"Kroppie" heeft in een eerder bericht de nummering van de pinnen al eens beschreven.
Op die gele draad moet spanning staan (ong 14V) als de motor draait. Meten met de pluspen van de multimeter op de pen met de gele draad en de minpin ergens op de massa.

Die D+, want dat is hem loopt, behalve naar dat relais, ook naar pin 7 van de 9 polige stekker. In de kabel moet je wel ergens een zekering van 2A tegenkomen. Dus controleer de ook even.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Marcel174
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Marcel174 » zo 18 mar 2018, 18:27

Gisteren de camper weer van de stalling gehaald en vandaag maar weer eens begonnen met zoeken.

De motoraccu laadt 14.7v en de HH accu 13.9/14v.

Ik ben er nog steeds niet uit wat het kan zijn met de koelkast.

Onderstaand een filmpje wat ik heb gemaakt.
Het lijkt op relais wat je hoort.

https://www.youtube.com/watch?v=LcGMUfe9Acg

Morgen gaat de camper naar de garage voor onderhoud en gaan ze op onderzoek uit.

Wellicht iemand hier nog tips wat ze op pad kan helpen?

Gr Marcel

Marcel174
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door Marcel174 » zo 18 mar 2018, 20:50

Nog even een vraag.

Kan een slechte hh accu ook veroorzaken dat de koelkast niet werkt?

De hh accu (2 X 100ah) zijn na een uur al leeg dus die zijn overleden.
Wellicht laadt ie daardoor maar 13.9v op ipv 14.7? En heeft de koelkast te weinig stroom?

Zijn zo maar theorieën die ik aan het bedenken ben.
Ben verder niet giga technisch.

Mijn gevoel zegt nog steeds dat het een stroomplobeem is en de koelkast niet stuk is.

Gr Marcel

Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 972
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door travelscout » ma 19 mar 2018, 8:46

De spanning naar je huishoudaccu's, is echt veel te laag.
Maar hoog genoeg om aan te nemen dat het scheidingsrelais werkt.
In ieder geval zullen ze zo nooit vol komen.
Maar overleden? Dat hoeft niet.

Zet de koelkast (en andere stroomvreters) eens uit.
En meet dan nog eens de spanning over de polen van je hh-accu´s, terwijl de motor (stationair) draait.

En dat geluid in het filmpje? Een alarmzoemert? Wat staat er in de gebruiksaanwijzing?
Paul.

myway
Berichten: 7917
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07
Locatie: Breugel

Re: Startaccu stuk of erger?

Bericht door myway » ma 19 mar 2018, 9:41

Waar komt de laad spanning vandaan, is dat de dynamo?
Als dat zo is lijkt mij dat vrij hoog, normaal zou dat 14.2/14.4 zijn.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie