Beste mensen,
Mij was gevraagd om mijn ervaringen te delen in de
Tros Radar uitzending op NPO 1 radio op a.s. zaterdag van 15.00 uur - 16.00 uur.
Ik had mijn ervaringen al afgegeven en had het gehele pre-interview al afgerond. Vandaag heb ik samen met de redactie het programma en de teksten doorgelopen. Hierin kwamen alle pijnpunten aan bied en het beloofde oprecht een net en eerlijk programma te worden, waarin gewoon de waarheid werd verteld, zonder enige vertekening van de waarheid.
Helaas zit de wereld anders in elkaar en wordt de persvrijheid onder druk gezet door Ford Nederland. Ford had al aangegeven dat zij niet "life" in de uitzending wilde komen en hadden een "schriftelijke input" beloofd.
FORD Nederland liet hierna weten NIET mee te werken aan het programma en heeft "onze" NKC onder druk gezet om de verdere onderhandelingen te staken als NKC nog medewerking zou verlenen aan dit programma.
NKC belde mij op met deze mededeling dat zij zich terugtrokken.
Ik respecteer deze beslissing.......
De wetenschap dat de NKC al het nodige heeft bereikt en op deze manier nog de deur op een kier houdt om nog meer mogelijk te maken voor ons als gedupeerden.
Ik kan en mag als NKC lid denk ik wel verklappen hoe het programma eruit zou zien.
1: Mijn case in vogelvlucht:
Ik koop eind 2015, mijn Ford Challenger Camper, sept. 2010, onderstel 2008 2.2 TDCI 140pk met 54.000 km op de teller voor 35.000,- Na 200 km de winterstalling in. April 2016 werd de software update(verstuivers) door Ford Utrecht-Woerden uitgevoerd. 20 km later "in de soep"-
Gevolg:
- Zuiger van de 3e cilinder gescheurd.
- Onderblok vervangen door dealer door "hagelnieuw" draaigedeelte.
- Kop gevlakt
- Alle pakkingen, distributieketting etc. vervangen voor nieuw
- verstuivers getest(met rapport) door Stokking Gouda en binnen de toleranties alle 4 goedgevonden. Deze zijn teruggeplaatst...
Kosten totaal € 5000,-, waarbij mijn Ford dealer daar bovenop de arbeidskosten voor eigen rekening heeft genomen.
Mijn grote zorg en nijd zit hem in het feit dat wij nog steeds geen eerlijke antwoorden krijgen op de vraag als klant. Ik zou zo graag willen weten of ik die € 5000,- op een juiste wijze heb geïnvesteerd, zodat ik het vertrouwen weer kan hebben in mijn mooie camper. Een nieuw motorblok en geen antwoord op de vraag of de fouten eruit zijn gehaald. ??
Wat een instelling van Ford Nederland !!!!
Neem je je klanten nog wel serieus als deze massaal in de kou komen te staan door ze gewoon te negeren en net te doen of dat er niets aan de hand is. Je voelt machteloos, misleid, on(foutief)geïnformeerd, ontwijkgedrag, non communicatie, koppelverkoop, (on)eerlijkheid, fabeltjes.
Ik stel simpelweg mijn case als voorbeeld, waarbij het totale onderblok in de soep is gelopen en ik van Ford Nederland een "hagelnieuw" onderblok kreeg met de wetenschap(internet staat er bol van) dat de zuigerconstructie onder gedimensioneerd blijkt te zijn. Vraag Ford of dit nieuwe onderblok uit 2016 wel over goede specificaties beschikt en krijg gewoon geen reactie.
OK...dat ik vooraf geen coulance op het moment van aankoop van dit nieuwe onderblok tot daaraantoe.
(Misschien wilde Ford mijn blok wel op oorzaak onderzoeken --NIET DUS).
Sterker nog....wil ik aanspraak maken op garantie mag ik zelf geen onderdelen aanbieden (bijv. gemodificeerd onderblok met versterkte zuigers en draaigedeelte).
verstuivers:
Dan het feest rond die verstuivers. DENSO certified !!!
Mijn motorblok is inmiddels niet meet van 2006 - 2010. Immers is deze NIEUW in 2016 geplaatst.
Dan gewoon even met een voorstel en bangmakerij komen dat je eerst nog eens voor
1000,- moet investeren (speciale 0 meting beurt=alle filters en olie vervangen) + verstuiver rapportage bij door Ford aangewezen specialisten (koppelverkoop zonder onderhandelings mogelijkheid kosten 600,- (Dit terwijl deze test bij anderen voor de helft kan plaatsvinden (incl. montage en plaatjes).
Nijdig en onthutst.
Omdat Ford zegt veel te doen, maar in fijne zoekt Ford alleen een maatschappij uit.
Daarnaast een verplichte(koppelverkoop):
- 0 beurt bij FORD TRANSIT Center ad €340,-(in BTW)
- controle verstuivers bij TWEE door Ford gekozen DENSO gecertificeerde bedrijven ad € 653,-=€ 993,40(in BTW).
Dan kan het bijna niet anders dat je rekening moet houden met extra kosten ivm de vervanging van "defecte" of "niet binnen tolerantie presterende" verstuivers. Het advies zal dan al snel zijn om ALLE VIER de verstuivers "preventief" te laten vervangen met als gevolg een extra post van € 1000,-
...Al met al dus gewoon ruim € 2000,- OM NOG MAAR VOOR DIE VERZEKERING IN AANMERKING TE KOMEN !!!!
Ford beloofd coulance bij eventuele vervanging ?????
En dan nog het feit dat de verzekering voor een jaar wordt afgesloten en wat daarna....Weer een beurt van € 993,- ???
Nee, dit is te gek van woorden en geeft totaal geen blijk van enige compassie.
Eerder werd geopperd in Fora om als gedupeerden samen de middelen te genereren om een aantal in de soep gedraaide motoren te laten onderzoeken door onafhankelijke experts. Dit uiteraard het liefst met de expertise van Ford zelf. Dat lijkt mij een prima optie offfff ..........Heeft Ford toch iets te verbergen.
OK
Dan eerst nog maar een aantal verstuiver verkopen via Ford dealers en Denso specialisten en daarna toch komen met sorry...het is toch een constructie fout.
Ik begrijp het standpunt van Ford.
Onderblokken of draaigedeelten vervangen kost bakken met geld OF...Misschien is er een optie om alleen die zuigers, zuigerstangen en lagerschalen te vervangen, voordat de motor in de soep loopt. Dit draaigedeelte kun je waarschijnlijk zo onder uit het motorblok laten zakken, zonder alles te demonteren. ????
Kosten vrijwel zeker minder dan de €7500,- die het nu gemiddeld kost.
Onmacht, teleurstelling, onzekerheid en woede !!!
Ik hoop echt dat NKC er nog meer uit kan halen.
Voorlopig geeft Ford Nederland schaamteloos ons als gebruiker de zwarte piet (oeps)
Er is niets mis met die Ford Transit 2.2 TDCI 140 PK bouwjaar 2006-10/2010:
Gewoon Premium Diesel tanken, Niet te laag in toeren, elk jaar een VIP behandeling, waarbij alle filters en super olie wordt vervangen, een verstuiver checkte (gewoon ff eruit, opsturen naar een Denso dealer en er weer in)......Leven wij echt in de 2017 ???
De NKC heeft hier inmiddels 85 meldingen van ontvangen, plus nog eens 165 meldingen van verstuivers die bij een test niet aan de specificaties bleken te voldoen.
Het ligt immers aan de gebruiker !!!!!.
Die tankt slechte diesel, geeft zijn camper geen beurt, vervangt zijn filters en olie niet op tijd en niet door de Ford garage.
Dit standpunt doet pijn bij onze doelgroep die fors meer geld heeft geïnvesteerd in de Ford Camper dan de waarde van menig rondrijden Transit busje. Je investeert veel spaarcenten in een huisje op wielen, waar je graag jaren van wilt genieten. Je kiest voor de Ford en verwacht bij deze naam en faam een kwalitatief super product, waarop je kunt vertrouwen. Ford Nederland moet zich schamen en ik weet zeker dat de founder Henri FORD zich zou omdraaien in zijn graf als hij zou kunnen zien hoe zijn vertegenwoordigers ons in de kou laten staan met deze uitlatingen en veronderstellingen.
Zoniet... Dan lijkt het mij echt het moment om toch onze tanden te laten zien in de media. Voorstel op de NKC bijeenkomst was al om massaal met de FORD campers naar Amstelveen te trekken(als deze het tenminste zonder kleerscheuren halen)
Nu inmiddels > 7000km verder een motor als een naaimachientje....
Net door de Ford Dealer(geen Transit center) de 0 beurt ad 345,- laten doen. Alle filters en olie vervangen conform eis.
Verstuivers nog even in de wacht, in afwachting van de uitspraak van Ford Nederland.