Schuifdeur afstellen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
vwdokter
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 20:49

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door vwdokter »

De "zwarte schakelaar" kun je met een tangetje iets uit de behuizing trekken, maakt een krakkend geluid. deurcontact weer in de schuifdeur zetten en de schuifdeur dicht doen. schakelaar stelt zich dan zelf weer af op de juiste afstand. melding van achterportier open en of lampje van deur open zou dan weer weg moeten zijn.
Als er teveel speling op een schuifdeur zit.... komt het probleem wel weer terug. :think:
yveske
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 nov 2019, 16:55

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door yveske »

voorlopig helpt het niet, nu krijg ik het zelf helemaal niet meer uit hehe zucht ;), twijfel om eens de geleiders te vernieuwen zodat er minder speling is miss? en direct ook schakelaar van schuifdeur ook te vernieuwen, deze op vast gedeelte denk ik niet de oorzaak isn iemand raad/hulp en/of hier ervaring mee?
yveske
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 nov 2019, 16:55

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door yveske »

Denk de oplossing gevonden te hebben, het probleem zat vanachter dat het middenslot niet mooi sluit. heb deze vastzetter beetje aangepast zodat het mooi in het slot gaat en sluit nu mooi af en geen lampje voorlopig, lag dus in mijn geval wss niet aan de schuifdeur of schakelaar vermoedelijk, mocht het probleem terugkeren hou ik hier op de hoogte. thanks voor de hulp aan diegene die geantwoord hebben
yveske
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 nov 2019, 16:55

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door yveske »

Na enige dagen gereden te hebben, schiet ht lampje terug aan en uit. heb de schakelaar nogtans 3mm spie achtergestoken enz enz. nu merk ik wel als ik aan de rechterportier passagierzijde de deuren open en toe doe in scharnier dat lampje aan en uit gaat, dus begin te vermoeden probleem daar zit met een kabelbreuk want als ik aan het zwarte rubber kom waar kabels doorgaan springt het lampje uit en aan. iemand ervaring hiermee?
slhaarsma
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 feb 2019, 20:49

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door slhaarsma »

Hallo mede camperaars,
Ook ik worstel al maanden met mn schuifdeur. Ben nu reeds 8 maanden op pad met de bus, en ik denk dat ik alles opgeteld zeker een uur of tien aan het prutsen ben geweest.. Ik heb het gevoel dat het slotje linksbovenin een beetje uitgelubberd is, waardoor het niet lekker in dat slot valt en waardoor ik heb eigenlijk wat scheef moet uitlijnen voordat hij daar dicht klikt. Hebben anderen ook het probleem dat specifiek dat slot niet sluit? Probleem is dat ik hier in Balkan en Turkije niet makkelijk aan een nieuw slotje kan komen.. Het komt op de millimeter nauwkeurig of dat slot wel of niet klikt, en dus de deur het laatste stukje sluit. En iedere aanpassing in een van verschillende stel mogelijkheden zorgt acuut dat hij weer niet wil sluiten en ik ook alle andere plekken moet aanpassen.
Ik lees dat mensen stellen op de drie geleiders, maar er zijn meer stel mogelijkheden; het oog van het hoofdslot en het busje van het bovenslot. En natuurlijk die conische deurvangers.. Mocht iemand nog tips voor met hebben.. graag!!
slhaarsma
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 feb 2019, 20:49

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door slhaarsma »

3413D5DF-BD15-4CB9-BC19-2C72C15B8B07-ConvertImage.jpg
3413D5DF-BD15-4CB9-BC19-2C72C15B8B07-ConvertImage.jpg (40.4 KiB) 743 keer bekeken
Iemand een idee of dit de boosdoener kan zijn? Ofwel: is deze "uitgelubberd"?
slhaarsma
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 feb 2019, 20:49

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door slhaarsma »

Sorry voor de foto; is een beetje een dwarsligger. Staat goed op mn telefoon, maar komt overdwars in beeld. Heb m net naar overdwars op mn telefoon aangepast, komt ie opnieuw overdwars op de website 🤣
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door Aloys »

De website plaatst de foto zoals die is. Deze foto is verticaal (portrait) genomen maar wordt liggend afgebeeld,
net als vroeger op het analoge rolletje. Je draaide dan zélf de papieren foto een kwart slag.
Telefoon en Windows(10) willen je graag helpen (speciaal voor dummy's :wink: ) en laten 'm dan anders zien dan
de foto in werkelijkheid is: ze vertonen de foto een kwart slag gedraaid. Het forum kan dat niet.

Ik zal 'm downloaden, kantelen en terugplaatsen. Zie ook viewtopic.php?f=1&t=8469385&p=1850236&h ... p#p1850236
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door joske501 »

Beste,

Als je blijft prutsen zou ik zeggen, ga eens langs een garage langs, daar hebben mensen meer ervaring met het instellen van een schuifdeur.
Dat het bovenste slotje iets speling krijgt na verloop van tijd is normaal. Dit is in te stellen door de pen, die op het vaste gedeelte staat, waar het slot op aansluit in te stellen. Lossen, verschuiven en weer aanspannen
Hoe stel je een totaal ontregelde schuifdeur in:
Verwijder de pen van bovenste linkse slot, alsook de midden centrale vanger van het grote slot en eveneens de 2 deurvangers rechts van de schuifdeur. (beide delen)
Druk de schuifdeur handmatig dicht en controleer op mooi aansluiten t.o.v. de wagen en evenwijdige naden. Is dat niet zo dan moet je gaan bijstellen op de 3 geleiderollers die er zijn. Soms moet je de schuifdeur gaan ondersteunen met een rolkrik om te kunnen bijregelen. Een tweede persoon die de deur dicht druk tijdens controle is handig.
Pas als de deur mooi in het vlak aansluit zet je de slotvanger terug van het grote middenslot en regel dit bij tot de deur in gesloten stand mooi terug aansluit. Daarna begin je met de pen van het bovenslot terug te plaatsen en dit ook weer mooi uitregelen tot dit slot mooi sluit. Druk met de handpalm op de plaats waar het slot zit, je mag geen klik meer horen, slot moet reeds dicht zijn, maar mag ook geen grote speling vertonen.
Daarna plaats je de deurvangers rechts terug, een per een keer. Doe een beetje dik vet aan de achterzijde van de beide delen van de deurvanger en draai de boutjes handmatig vast. Bij het sluiten van de deur gaat de deurvanger zich positioneren en blijft door het vet hangen. Voorzichtig deur open maken en beide delen van deurvanger aanspannen zonder te verschuiven. Een deel kan in hoogte verschuiven, het ander deel in de diepte. Herhaal met de 2de deurvanger. De deurvangers dienen enkel om het rammelen tijdens het rijden te vermijden en de rollende delen te ontlasten bij gesloten stand.
Sinds 2014 zijn er een nieuw model van deurvangers in gebruik die veel beter zijn dan die oude stompe pennen en verende zadels. Die zijn één op één te vervangen bij een model vanaf 2006. Ik heb ze bij mij ook vervangen en heb ze zelf al geplaatst op een model 2003 maar dan moet je wel een beetje gaan aanpassen, gezien de dunnere oude deuren.
Schuifdeur instellen, niet gemakkelijk maar met een beetje geduld en redeneren kom je er wel.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door Aloys »

Mijn schuifdeur was ietsje ontregeld doordat er aan de achterkant een handdoek
tussengekomen was bij het dichtgooien.

Ik ben er uren mee aan het afstellen geweest, met zware inbus-sleutels en hulp van
mijn handige buurman. Het komt héél precies, getuige ook die fabrieksstreepjes die
er op verschillende plekken bij staan.

Uiteindelijk maar door de garage laten doen. Kostte me een paar tientjes, onderdeel
van een grote beurt. De monteur zei dat het lastiger was dan ie had verwacht, het
had 'm 25 minuten gekost...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door Cee Pee »

Meestal als je hem dicht gooit met iets ertussen ontzet de deur zelf een ietsje en om het dan met de afstelling weer goed te krijgen valt niet altijd mee.
Het klopt gewoonweg niet meer.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
slhaarsma
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 feb 2019, 20:49

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door slhaarsma »

Dankjewel Joske, voor de uitgebreide handleiding. Als ik terug in Nederland nog steeds problemen heb zal ik zeker eens langs de garage gaan.
Mijn hele probleem is eigenlijk gestart na t vervangen van de bovenlagers, waarna ik de deur meteen optisch wat mooier wilde uitlijnen. Als ik die goed uitlijn is het slot simpelweg niet meer zo af te stellen dat hij linksboven goed sluit; heb die pin en de middensluiter al drie keer in alle mogelijk posities gehad. Kortom er zal ergens slijtage zijn. Heb mn deur zodat hij nu redelijk makkelijk en waterdicht sluit; nu dus maar even niet meer aankomen ;) Terug in NL wellicht ook die nieuwe deurvangers bestellen; de onderste is al half gescheurd.
Dank voor de reacties! 👍
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door AadenAnke »

Als je niet zeker weet dat de beugels e.d. vervormd zijn zou ik daar niet aan gaan buigen! Slijpen van pennen e.d. zou ik ook niet aan beginnen. Misschien naar een autoschade bedrijf gaan en eens kijken wat ze vragen voor het afstellen van de deur?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door PaulBng »

Verhaal van Joske naar de kennisbank?
Plaats reactie