Banden keuze: Pirelli Carrier

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
de hoekies
Berichten: 6024
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Banden keuze: Pirelli Carrier



Bericht door de hoekies »

Ik ben voornemens om 4 nieuwe banden te laten monteren .
Mijn keuze is de Pirelli Carrier 215/70r15 en kost €130.- all-in
De band heeft een C norm wat verbruik en een B qua wegligging en 71 Db geluid .
Iemand ervaring met dit merk ??
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door Dick-B »

Niet goedkoop,
google eens gezien € 81,50,
exl.montage maar bij een heleboel garages € 15,00 per band,
gr.Dick.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door travelscout »

De "Pirelli Carier Camper" doet het blijkaar op nat wegdek nog beter (A) maar kost weer iets meer:
http://banden.autoweek.nl/pirelli/215-70-r15/
Overigens lijkt me de loadindex 109 per band, samen tenminste 500kg te hoog voor jouw camper 3,5t:
http://www.interband.nl/Loadindex.html

Wel opletten want behalve montagekosten berekenen sommige aanbieders uiteindelijk ook maar wat graag, de afvoer van je oude banden.
Bovendien, monteren van de moeren met een luchtol zorgt ervoor dat je zelf haast geen lekke band meer kan vervangen.
Zie er op toe, dat ze een momentsleutel gebruiken (geen smoesjes toestaan).
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door Kroppie »

beter een te hoge loadindex dan eentje net op het randje of een te lage, te hoog kan geen kwaad.
ik heb op mijn camper met een max van 3100, achteras max 1700, ook 109(conti), merk geen negatieve gevolgen.
(zijn misschien iets duurder?)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door ducati 900 »

travelscout schreef: Wel opletten want behalve montagekosten berekenen sommige aanbieders uiteindelijk ook maar wat graag, de afvoer van je oude banden.
Bovendien, monteren van de moeren met een luchtol zorgt ervoor dat je zelf haast geen lekke band meer kan vervangen.
Zie er op toe, dat ze een momentsleutel gebruiken (geen smoesjes toestaan).
Er zijn ook torsiedoppen voor op luchtsleutels, dan hoeft het aanzetten niet met een momentsleutel en de hand te gebeuren.

Afbeelding

Kun je wel 10 minuten doorratelen en er gebeurt niks, ze zijn er in rood, blauw en oranje.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door KTManiac »

travelscout schreef:Bovendien, monteren van de moeren met een luchtol zorgt ervoor dat je zelf haast geen lekke band meer kan vervangen.
Zie er op toe, dat ze een momentsleutel gebruiken (geen smoesjes toestaan).
Kleine correctie:
Onbenullig gebruik van een luchttol zorgt ervoor dat je je moeren zelf haast niet meer los krijgt.
De luchttol is het probleem niet, maar de knuppel die er niet fatsoenlijk mee kan werken en 'm verkeerd instelt.

Maar idd, momentsleutel gebruiken is beter.
de hoekies
Berichten: 6024
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door de hoekies »

Ik heb ze gezien bij een bandenbedrijf hier in de buurt waar ik voor de vorige camper ook banden heb gekocht.
De prijs is zeker niet de laagste maar ik kan er altijd terecht voor problemen met de banden .
Ook zit er een jaar garantie op en verder geen meer kosten, dit is de prijs incl. alles ook afvoer van oude banden .
De manier van monteren gebeurt ook zo dat ik ze onderweg in geval van een lekke band ook zelf kan verwisselen dus los krijg.
Een vereiste van mijn kant is dat het "nieuwe" banden zijn en geen "overjarige" want ze slijten niet door de km die je rijdt maar meer door de jaartallen althans in ons geval . Wij rijden maar zo`n 10000 a 12000 km per jaar met de camper.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9027
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door gjvonk »

travelscout schreef:De "Pirelli Carier Camper" doet het blijkaar op nat wegdek nog beter (A) maar kost weer iets meer:
http://banden.autoweek.nl/pirelli/215-70-r15/
Overigens lijkt me de loadindex 109 per band, samen tenminste 500kg te hoog voor jouw camper 3,5t:
http://www.interband.nl/Loadindex.html
De loadindex moet overeen komen met de maximale aslast: mijn Jumper Heavy heeft een vooras die tot max 2.100 kg belast mag worden en een achteras die tot max 2.500 kg belast mag worden. De benodigde loadindex is daarmee 110 voor de vooras en 116 voor de achteras, ondanks dat mijn camper maximaal 3.500 kg mag wegen...

In een ander topic over banden wordt uitgelegd dat het zelfs een APK eis is, maar ik ben geen APK keurmeester om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

De aslasten zijn overigens bij de technische gegevens te vinden op de RDW site als je zoekt op het kenteken van de wagen.
Buscamper fan
de hoekies
Berichten: 6024
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Banden keuze :Pirelli Carrier



Bericht door de hoekies »

1750 en 1900 is de loadindex van mijn camper ( Wettelijk toegestane maximum aslast (1) 1750 kg (2) 1900 kg)
Toegestane max. massa voertuig 3300 kg
Welke loadindex moet ik aanhouden bij het uitkiezen van banden ??
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Banden keuze: Pirelli Carrier



Bericht door Kroppie »

de hoogste, 1900 dus

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Banden keuze: Pirelli Carrier



Bericht door Cee Pee »

Asbelasting 1900kg dus per wiel 950kg is loadindex 106.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Banden keuze: Pirelli Carrier



Bericht door jochniew »

Ik heb ze sinds vorige week, Carrier all season, 225/70/15 met loadindex 112.
Labels C voor brandstof, A voor grip op nat wegdek en 68dB! geluid.
Ze zijn inderdaad erg stil. Voor de andere eigenschappen heb ik er alle vertrouwen in dat ze goed zijn.
Ze lieten zich makkelijk monteren, ook weinig onbalans.
Ik betaalde voor deze banden €126.
Ze zijn er misschien wel goedkoper, maar dan moet je ze er zelf omleggen....
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
amyl
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 13:23
Locatie: Brecht

Re: Banden keuze: Pirelli Carrier



Bericht door amyl »

Ik heb die Pirelli Carrier Camper nu een jaartje erop liggen en ja, die zijn merkelijk stiller dan de Michelins die er vroeger op zaten.
Verschil in verbruik of wegligging merk ik niet echt - misschien rij ik te 'beheerst'.
Er is wel verschil bij regen, maar die harde Michelins uit 2006 vergelijken met nieuwe Pirelli's is niet echt eerlijk.
Let op dat je niet de Carrier (zonder 'Camper') koopt, die zijn minder geschikt voor een camper.
André
TEC 582TI
de hoekies
Berichten: 6024
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Banden keuze: Pirelli Carrier



Bericht door de hoekies »

amyl schreef: Let op dat je niet de Carrier (zonder 'Camper') koopt, die zijn minder geschikt voor een camper.
André
TEC 582TI
Onze camper is een bus-model dus zonder camperopbouw.
Als een bedrijf met een bedrijfswagen banden gaat bestellen zal hij waarschijnlijk geen "camper"banden er onder laten leggen
Maar ik ben benieuwd waarom die minder geschikt zouden zijn ??
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Plaats reactie