Thermostaat Fiat Ducato 2.5 (1996)
Thermostaat Fiat Ducato 2.5 (1996)
Ik heb een vraagje over de thermostaat.
Onze ducato werd in de zomer al tenauwernood 70 graden, maar alla.
Tussen kerst en oud/nieuw in de Harz leek de temperatuurmeter niet eens op te lopen.
Gelezen dat er een "speciale" winterthermostaat zou zijn welke opent bij 91 graden ( geloof ik).
Deze besteld bij Augustin. Gisteren maar eens gewisseld.
A: de afdichtringen passen totaal niet (had ik al gelezen, maar dacht wellicht dat er nu wel de goede bij geleverd zouden zijn), dus de oude weer gebruikt.
B:Ik dacht dat een originele thermostaat bij iets van 85 graden zou openen, maar op de oude staat 79 graden.
Heeft iemand een idee waarom zo een thermostaat erin zat? Want dan is het logisch dat de motor niet echt op temperatuur komt.
Gisteren met proefrijden kwam de meter mooi op 90 graden en bleef daar ook.
Groet
Derk
Onze ducato werd in de zomer al tenauwernood 70 graden, maar alla.
Tussen kerst en oud/nieuw in de Harz leek de temperatuurmeter niet eens op te lopen.
Gelezen dat er een "speciale" winterthermostaat zou zijn welke opent bij 91 graden ( geloof ik).
Deze besteld bij Augustin. Gisteren maar eens gewisseld.
A: de afdichtringen passen totaal niet (had ik al gelezen, maar dacht wellicht dat er nu wel de goede bij geleverd zouden zijn), dus de oude weer gebruikt.
B:Ik dacht dat een originele thermostaat bij iets van 85 graden zou openen, maar op de oude staat 79 graden.
Heeft iemand een idee waarom zo een thermostaat erin zat? Want dan is het logisch dat de motor niet echt op temperatuur komt.
Gisteren met proefrijden kwam de meter mooi op 90 graden en bleef daar ook.
Groet
Derk
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Thermostaat ducato 2.5 '96
En zo hoort het ook. Waarom die koude thermostaat er in zat kun je alleen maar naar raden.Gisteren met proefrijden kwam de meter mooi op 90 graden en bleef daar ook.
Re: Thermostaat ducato 2.5 '96
Nou....met "zo hoort het"heb ik altijd wat moeite.
Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden ( alhoewel ik geen plannen heb daar naartoe te gaan ).
ik was met een temperatuur van 70 graden best tevreden, maar dan moet dat natuurlijk ook in de koude periode gehaald worden.
Nouja, als het warmer weer wordt en de temperatuur loopt te hoog op kan ik altijd er nog een thermostaat inzetten met een "normale"waarde.
In elk geval bedankt voor de reactie
Derk
Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden ( alhoewel ik geen plannen heb daar naartoe te gaan ).
ik was met een temperatuur van 70 graden best tevreden, maar dan moet dat natuurlijk ook in de koude periode gehaald worden.
Nouja, als het warmer weer wordt en de temperatuur loopt te hoog op kan ik altijd er nog een thermostaat inzetten met een "normale"waarde.
In elk geval bedankt voor de reactie
Derk
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Betekende dat dan ook dat boven de 70 graden beide ventilatoren (behoorlijk lawaai!) begonnen te blazen?
Het kan natuurlijk ook altijd aan het metertje liggen.
Mijn Mitsubishi L300 2.5D kwam vrijwel nooit boven de 80 graden (volgens het metertje). Ik heb 'm een keer
uitgeleend aan iemand die naar Engteland moest. Die heeft 'm de hele reis over de toeren gejaagd, brullen
met dat motortje, anders werd ie niet warm was het commentaar...
Het kan natuurlijk ook altijd aan het metertje liggen.
Mijn Mitsubishi L300 2.5D kwam vrijwel nooit boven de 80 graden (volgens het metertje). Ik heb 'm een keer
uitgeleend aan iemand die naar Engteland moest. Die heeft 'm de hele reis over de toeren gejaagd, brullen
met dat motortje, anders werd ie niet warm was het commentaar...
- pepon
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Misschien thermostaat even testen op juiste openingstemp?
Heb ik ooit geleerd op dieselopleiding hééél lang geleden.
Thermostaat indrukken of opwarmen, een dun garen draadje tussen de opening.
Af laten koelen, daarna in een pan water hangen aan draadje.
Thermometer in de pan en langzaam opwarmen.
Als de thermostaat in de pan valt, is dat de openingstemperatuur.
Groet, Ron.
Heb ik ooit geleerd op dieselopleiding hééél lang geleden.
Thermostaat indrukken of opwarmen, een dun garen draadje tussen de opening.
Af laten koelen, daarna in een pan water hangen aan draadje.
Thermometer in de pan en langzaam opwarmen.
Als de thermostaat in de pan valt, is dat de openingstemperatuur.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Ik heb een Fiat 1.9TD uit 1997 en bij mij blijft de temperatuur meter altijd op ongeveer 70-80 graden staan. Niet in het midden (90 graden?) iniedergeval.
Ligt dit aan de termostaat of is dit gewoon normaal?
Ik woon in Zweden dus temperaturen zijn gemiddeld iets lager dan in NL of Zuid EU.
Als ik lang bergop ga dan gaat de temperatuur naar ongeveer 100 graden (iets voorbij het midden).
Ligt dit aan de termostaat of is dit gewoon normaal?
Ik woon in Zweden dus temperaturen zijn gemiddeld iets lager dan in NL of Zuid EU.
Als ik lang bergop ga dan gaat de temperatuur naar ongeveer 100 graden (iets voorbij het midden).
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Omdat het een gesloten systeem is wat druk opbouwt ligt het kookpunt van water boven de 100 graden. Of die dashboard metertjes zo exact zijn kun je vraagtekens bij stellen. Beter is het om een keer met een goede thermometer de temperatuur te meten van de koelvloeistof. Dat doe je als de motor op bedrijfstemperatuur is waarbij je dan voorzichtig de dop open draait van het expansievat waarna je kunt meten. Als dat ergens 85 tot 90 graden is is het goed en dan kijken wat de meter aangeeft. Dan weet je wat. Een temperatuur onder de 80 graden is af te raden, dan komt de motor niet goed op temperatuur wat sludge vorming in de hand kan werken.
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Bij mijn 2,5 TDI 1998 komt de meter ook nooit boven de 70 à 80 gr., inderdaad in het hooggebergte soms maximaal 100 gr. Ventilatoren slaan aan bij 90 à 95 gr.
Dit is vroeger al vaker behandeld op dit forum en schijnt bij de 230 vrij normaal te zijn. Ligt waarschijnlijk aan de meter.
Temperatuur schijnt wel goed te zijn, want de verwarming werkt uitstekend, duurt wel lang voor de motor op temperatuur is, in de winter meer als 10 Km.
Dit is vroeger al vaker behandeld op dit forum en schijnt bij de 230 vrij normaal te zijn. Ligt waarschijnlijk aan de meter.
Temperatuur schijnt wel goed te zijn, want de verwarming werkt uitstekend, duurt wel lang voor de motor op temperatuur is, in de winter meer als 10 Km.
Groeten, Roel
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Ik had het al eens nagevraagd ( van de 70 graden op de meter) bij een fiat dealer.
Deze heeft er mee gereden en zei: liever iets te koud dan te warm.
Ventilatoren gingen zelden aan: alleen als we in heuvel/bergachtig gebied reden en de motor meer moest werken ( maar dan liep de temperatuur op de meter ook op).
Zoals gezegd kan ik best leven met 70 graden, maar rond het vriespunt bleek de meter dus nagenoeg in de nulstand te blijven staan.
De verwarming werd dan ook niet erg warm.En dan heb ik inderdaad liever een graad of 90.
De meter mag dan een "ongeveer"meter zijn, maar als deze bij kou niet oploopt is er toch iets niet helemaal goed.
Ik zal de oude thermostaat eens checkken ( moet ik eerst een thermometer halen).
En het meten van de temperatuur van de koelvloeistof is ook een goed idee.
Ik denk zelf niet dat het echt aan de meter ligt omdat er verteld wordt dat fiat sowieso een te "koude"thermostaat toepast omdat het op zuideuropa gebaseerd was.Maar ik weet natuurlijk ook niet of de oude thermostaat nog de originele is.
Bedankt voor de input.
Derk
Deze heeft er mee gereden en zei: liever iets te koud dan te warm.
Ventilatoren gingen zelden aan: alleen als we in heuvel/bergachtig gebied reden en de motor meer moest werken ( maar dan liep de temperatuur op de meter ook op).
Zoals gezegd kan ik best leven met 70 graden, maar rond het vriespunt bleek de meter dus nagenoeg in de nulstand te blijven staan.
De verwarming werd dan ook niet erg warm.En dan heb ik inderdaad liever een graad of 90.
De meter mag dan een "ongeveer"meter zijn, maar als deze bij kou niet oploopt is er toch iets niet helemaal goed.
Ik zal de oude thermostaat eens checkken ( moet ik eerst een thermometer halen).
En het meten van de temperatuur van de koelvloeistof is ook een goed idee.
Ik denk zelf niet dat het echt aan de meter ligt omdat er verteld wordt dat fiat sowieso een te "koude"thermostaat toepast omdat het op zuideuropa gebaseerd was.Maar ik weet natuurlijk ook niet of de oude thermostaat nog de originele is.
Bedankt voor de input.
Derk
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Had vroeger een Peugeot J5 2.5D waarvan ik dacht dat de temperatuurmeter kapot was, er zat nooit beweging in, totdat ik een lange helling in op moest die zo steil was dat ik alleen in de 1 kon blijven. Het toen bleek dat de meter prima werkte en ook in het rood kon.
Ik zie het voordeel niet van thermostaten die zo vroeg open gaan.
Ik zie het voordeel niet van thermostaten die zo vroeg open gaan.
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
euhhhhh,
Dat is mooi, maar wil je hier iets specifieks mee zeggen of is dit puur je eigen mening?
Of begrijp ik iets niet?
Dat is mooi, maar wil je hier iets specifieks mee zeggen of is dit puur je eigen mening?
Of begrijp ik iets niet?
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Ik ben er uit ( had wel hulp nodig hoor), maar het is puur je eigen mening en je geeft mij dus geen informatie waar ik iets aan heb cq mee kan.
Maar toch bedankt voor de "beeldvulling".
Maar toch bedankt voor de "beeldvulling".
Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)
Ook bij onze camper uit 1996 met de 2.5 motor komt de meter zelden boven de 70 graden.
Toen we de camper pas hadden, maakte ik me daar zorgen over en plaatste ik een nieuwe thermostaat.
Helaas geen verandering.
hierop heb ik de temparatuursensor vervangen, echter bleef de temperatuur op 70 graden.
Hierna de temperatuur van de koelvloeistof gemeten na een flinke rit, deze bleek zo'n 85 graden te zijn terwijl de meter 70 graden aangaf.
Echter vind ik ook dat s'winters de verwarming niet heel bijster goed is.
Afgelopen januari was ik nog in Tsjechië en dan komt er amper warme lucht uit de roosters, naar de voeten blijft het zelfs koud.
Ik heb dan ook het vermoeden dat de kleppen in de verwarming niet goed werken.
Maar dat is weer een ander verhaal dan de temperatuurmeter.
Overigens heeft een vriend van me ook een camper uit 1997 met dezelfde motor en ook bij hem komt de meter niet boven de 70 graden.
Toen we de camper pas hadden, maakte ik me daar zorgen over en plaatste ik een nieuwe thermostaat.
Helaas geen verandering.
hierop heb ik de temparatuursensor vervangen, echter bleef de temperatuur op 70 graden.
Hierna de temperatuur van de koelvloeistof gemeten na een flinke rit, deze bleek zo'n 85 graden te zijn terwijl de meter 70 graden aangaf.
Echter vind ik ook dat s'winters de verwarming niet heel bijster goed is.
Afgelopen januari was ik nog in Tsjechië en dan komt er amper warme lucht uit de roosters, naar de voeten blijft het zelfs koud.
Ik heb dan ook het vermoeden dat de kleppen in de verwarming niet goed werken.
Maar dat is weer een ander verhaal dan de temperatuurmeter.
Overigens heeft een vriend van me ook een camper uit 1997 met dezelfde motor en ook bij hem komt de meter niet boven de 70 graden.
Grtz,
Jos
Carpe Diem
Jos
Carpe Diem