Thermostaat Fiat Ducato 2.5 (1996)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
devcom
Berichten: 110
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 14:25
Locatie: Enschede

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door devcom »

Ik herken het probleem ook wij hebben een Ducato bustner T620 van 94 en bij ons kwam de meter ook niet boven de 70 gr.
Op zich geen probleem.
We vonden wel dat de verwarming in de winter zeer te wensen overliet. Nu heb ik ongeveer een maand geleden er een nieuwe thermostaat in gezet en nu loopt de meter wel op naar 90 gr en word de verwarming duidelijk warmer.
Dus bij ons hielp het zeker wel
Wij rijden in een Burstner T620
Gebruikersavatar
sheriff63
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 0:36

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door sheriff63 »

Wij hebben het zelfde probleem met onze camper van dat bouwjaar met dezelfde motor en de kachel blijft ook lauw ,ik heb al vanalles geprobeerd alleen de warmtewisselaar van de kachel nog niet vervangen.
Kan dit het probleem zijn??
Ik hoor veel klachten over deze campers.
Groetjes peter en wil

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door Duudje »

Ook wij hebben dit probleem met onze Hymer 2.5 TDI uit '98. Als het koud is plaats ik een plaatje voor de radiator, waardoor de temperatuur van het koelvloeistof hoger wordt. Ik hou dan wel goed de temperatuur in de gaten, deze wil ik niet boven de 90 graden hebben. Het scheelt wel, de kachel geeft meer warmte. Het plaatje haal ik weer weg als de buitentemperatuur boven de 6 á 8 graden komt.
Groetjes Michel
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door de Jonckheer »

Plaatjes voor de radiateur is wel heel erg 1960. :wink: Als er een goede thermostaat in zit is dat nergens voor nodig want die regelt of er koelwater door de radiateur stroomt of niet. Vergeet niet dat een thermostaat een slijtagedeel is dus je kunt verwachten dat na een aantal jaren de werking niet optimaal meer is. Het is van belang bij welke temperatuur de thermostaat opent en bij welke hij geheel open staat. Heb je last van een kachel die niet warm wordt zal dat dus veroorzaakt worden door een niet goed werkende thermostaat, oftewel een die niet sluit of te vroeg opent.
Gebruikersavatar
sheriff63
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 0:36

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door sheriff63 »

Ik heb een nieuwe originele thermostaat geplaatst met nul resultaat dus dat kan het niet zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door de Jonckheer »

Misschien de kachelradiateur verstopt? Of de kraan gaat niet goed open? Zomaar een paar mogelijkheden waarom de kachel niet warm wordt.
derkmans
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 7:12

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door derkmans »

Even een update;
Gisteren ( eindelijk) de oude thermostaat eens gecheckt in een pannetje water.
Op de zijkant staat 79 graden.
Een dun draadje ertussen en het water verwarmen.
Bleek dat de thermostaat bij ( ongeveer natuurlijk) een 72 graden begon te openen.Bij rond de 95 graden was deze volledig open.
Nu was het natuurlijk sowieso geen nieuwe meer dus of deze waarden origineel erbij hoorden weet ik niet.
Maar ik kan wel zeggen dat deze gewoon veel te vroeg opende en ook te vroeg volledig open was.
Geen wonder dat de meter in de zomer niet boven de 70 graden kwam ( met uitzondering in bergachtig gebied), en in deze periode amper oploopt.
De huidige thermostaat is dus de "winter"uitvoering en gekocht bij Augustin.
Wel vervelend dat de meegeleverde pakkingen totaal niet passen en ik dus de oude ( waren gelukkig nog goed) weer gebruikt heb.
Mail gestuurd naar Augustin, maar die zwijgen in alle talen ( en hoofdzakelijk in t duits :lolno: ).
Wat er gebeurd met de temperatuur als het warmer wordt weet ik natuurlijk nog niet, maar aangezien het met het proefrijden met de nieuwe thermostaat een graad of 17 was heb ik goede hoop dat de temperatuur een stuk beter op de 90 graden komt en blijft.
Als ik even meer tijd heb zal ik ook de temperatuur van het koelwater eens proberen te meten.
Derk
derkmans
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 7:12

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door derkmans »

Vraagje aan Devcom: welke thermostaat heb je geplaatst?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door travelscout »

Iedere motor die nooit op zijn bedrijfstemperatuur komt (meestal rond de 90Gr C), slijt aanzienlijk sneller.

Het meest logische is de mechanische thermostaat.
En de simpelste controle is: voel of de bovenste slang op de radiateur warm wordt na een klein stukje rijden.
Maar pas op voor draaiende delen (én lange mouwen/kettingen/ringen enzovoorts).

Als je ieder risico op ongelukken wil voorkomen, zet hem dan even uit of
Gebruik een infrarood temperatuurmeter (Lidl 20 euries).

Als de temperatuur op je dashbord meter, net uit de 0-stand begint op te lopen.
en die slang al warm wordt:

Niet improviseren maar die thermostaat (laten) vervangen door eentje met de juiste én originele fabriekswaarde (10-15euro)!



p.s.: wel goed opletten dat je hem juist monteert......
Paul.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door Meine »

Je schrijft dat in de winter de temperatuurmeter op de laagste stand blijft staan. Op zich is dat heel gek als de thermostaat pas rond de 70 graden begint met openen. Naar mijn mening is de warmtevraag vanuit de kachel groter dan de warmteproductie vanuit de motor. Op de bus is dat ook een heel bekend verschijnsel, de Webasto wordt dan bijgezet. Dat los je met een andere thermostaat maar ten dele op. Weer ouderwets ' s winters een stuk karton voor een gedeelte van de radiateur zal ook een beetje tot de oplossing bijdragen.

Als de kachel niet zo koud bleef zou ik ook twijfelen aan de temperatuurmeter in het dashboard, die lijkt echter nu goed te zijn.
derkmans
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 7:12

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door derkmans »

Ik schrijf niet dat de meter in de laagste stand blijft staan hoor: hij "loopt"amper op ( dat is iets anders).
De warmtevraag van uit de kachel zou hoger kunnen zijn, maar dan zou als je de kachel op "koud"zet de meter wél op moeten lopen en dat deed deze dan ook niet.Ook bij stationair draaien liep de meter amper op.
Blijft een feit dat met de nieuwe thermostaat de motor veel sneller op temperatuur ( lijkt) te komen en nu wel een alleszins acceptabele waarde aangeeft.
We zullen zien wat er gebeurd als het warmer wordt.
derkmans
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 7:12

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door derkmans »

@ travelscout: 10-15 euro?
Niet waar ik heb gekeken hoor.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door Peter LMC »

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thermostaat Ducato 2.5 (1996)



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb vroeger wel eens kachelslangen losgehaald en met de waterslang tegen de stroom in doorgespoeld. Wat een troep daar uit kwam! Logisch want een kachelradiator is veel fijner dan de grote radiateur en dus zal elk vuiltje blijven hangen en op termijn de boel verstoppen. Je kunt het controleren door aan de kachelslangen die door het schutbord gaan te voelen bij warme motor. Ze behoren dan allebei heet te zijn.
Plaats reactie