AGM accu laden met EBL99

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1122
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Karelkaywa »

Leonardus66 schreef: Ik moet alleen nog nagaan of ik de parameters ook via de Iphone kan opgeven of dat ik dat op de feitelijke display moet doen. bedankt voor dit prima advies
Bij mij zit het display onder de tafel en is daar slecht af te lezen cq te bedienen. Via iPhone of iPad kun je niet alleen alles uitlezen maar ook alle instellingen aanpassen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door veetee »

Toon schreef:
do 09 feb 2017, 20:07
Leonardus66 schreef: Het advies van Toon begrijp ik niet maar dat zal wel aan mijn beperkte kennis van deze materie liggen. Een EBL99 is een electroblok met veel functies waaronder een lader. Ik kan hier toch niet de voeding eraf halen die voor een lader gaan gebruiken? Ik denk dat hier sprake is van een misverstand.
En dan over het laden aan paalstroom. Begrijp ik het nu goed dat het mogelijk is om een lader( bv een Ctek MXS10) permanent aan het 220 te koppelen en de laadfunktie direct (met zekering) aan mijn accupolen te bevestigen ? Geeft dit geen problemen met de EBL99, die schakelt dan toch tegelijk in met de lader?
als je vrij staat en niet aan de paal
dan zit je stekker van de 220 volt gewoon in de EBL
er komt dan wel geen stroom binnen en alles werk normaal via de 12 volt
trek je als je vrij staat de stekker van de 220 volt uit de EBL blijft alles gewoon werken op 12 volt
in beide gevallen wordt de accu dus niet geladen
zit je stekker in de EBL en je sluit de camper op de 220 aan wordt de accu geladen
en alles werkt gewoon via de 12 volt
nou komt dus mijn verhaal van de extra lader
je staat niet aan de 220 volt (de paal)
je trekt de stekker van de 220 voeding uit de EBL
alles blijft gewoon werken
je haalt de stekker eraf en plaatst daar een contra stekker
in die contra stekker doe je de stekker van de extra lader
de extra lader sluit je direct op de accu via de plus en de min aansluiting
alles werkt nog steeds normaal via de 12 volt
persoonlijk zou ik de nieuwe lader niet op de EBL aansluiten
wat er niet op aangesloten zit kan ook geen storing veroorzaken
zet je nu de camper aan de 220 zoals je normaal gewend bent laadt hij niet via de EBL maar via de externe lader en alles werkt gewoon door via de 12 volt

bij ons zit er ook een EBL 99 in de camper
daar is de stekker ook uit de EBL getrokken en de kabel op de externe lader aangesloten
3 panelen op het dak van elk 100 wat
een Schaudt lader geschikt om de 2 AGM vlies accu's van 85A te laden
en wij staan gewoon zeker 3 dagen vrij zonder de 220
en 24 uur per dag de kachel aan
zondag middag werden de accu's met ruim 8A geladen via de zonnepanelen
was wel kort maar toch
tegen de avond waren de accu's alweer bijna vol
het display gaf 14,5 aan en echt vol is 14,8
dus het werkt echt wel op deze manier
Even een oud draadje naar voren halen: dit lijkt mij een mooie optie om een externe lader aan te sluiten. Ik heb een Mastervolt EasyCharge met 2 aparte uitgangen gekocht om startaccu en hh accu afzonderlijk te laden.
Vraagje: Indien ik nu de netstekker van de EBL99 loskoppel en hierop de lader aansluit, dan krijgt de EBL geen 230V meer. Dit betekent dan waarschijnlijk ook dat de indicatie-LED voor walstroom op het afleespaneel het niet meer doet? Om die indicatie te behouden: zou je hetzelfde kunnen bereiken door wel de netspanning op de EBL te laten zitten maar de 20A zekering van de interne lader er uit te trekken?
.
ebl_99.gif
ebl_99.gif (100.42 KiB) 561 keer bekeken
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Arie55 »

Het is juist dat de 230V indicator LED het niet meer zal doen. Als je die indicatie wil behouden zal je intern naar dat schakeldraadje IN de ebl99 moeten gaan zoeken. Dat zou wel eens lastig kunnen worden/zijn.
De beoogde 20A zekering kan je uitnemen, die heeft (dan) geen functie meer. Deze zit er alleen in om de laadstroom de lader te beschermen. Je kan deze zekering gebruiken in de Zusatz-Ladegerat plek te stoppen. Kijk maar eens op het schema van de ebl99, dan wordt het allemaal een stukt duidelijker/overzichterlijker.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door veetee »

Ik heb het schema bestudeerd, ik denk dat het zou moeten kunnen maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Zonder die zekering komt de spanning vanuit de interne lader niet door (houdt op bij de rode strepen). De LED indicatie van walstroom krijgt echter nog steeds signaal, via de groene lijn.

Lijkt heel simpel toch, of vergis ik me ergens?
.
3943A38E-692A-4ABB-AFA7-989691E5C46D.jpeg
3943A38E-692A-4ABB-AFA7-989691E5C46D.jpeg (115 KiB) 511 keer bekeken
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Geert Huizing »

Veetee,
Zo heb ik ook zitten te puzzelen. Naar mijn idee moet het idd kunnen als je de zekering van de interne lader er uithaalt en op de desbetreffende aansluiting van de EBL een externe lader aansluit.
Groet,
Geert
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door veetee »

Geert, ik was van plan om de externe lader (met 2 afzonderlijke uitgangen) direct op de start- en hh accu aan te sluiten. Maar dat maakt voor de voorgaande redenering niks uit. Binnenkort maar eens in de praktijk testen.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Geert Huizing »

Veetee,
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.
Binnenkort zal ik in onze camper een nieuwe hh accu nodig hebben.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Geert Huizing »

Veetee,
Ik ben ook erg benieuwd hoe je de 2 uitgangen van je lader gaat aansluiten.
Via de EBL wordt immers ook je motoraccu geladen.
Dit zal ook gebeuren als je de 20Amp. zekering er uit haalt.
Groet,
Geert
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door veetee »

Volgens mij word de laadstroom van het laadmodul ná die 20 A zekering vertakt en geleid rechtstreeks naar de hh accu (max 18 A) en via diode en weerstand naar de startaccu (2 A).
Als die 20 A zekering eruit ligt (en bij motor uit, geen D+ Signaal) zijn m.i. beide accu’s dus gescheiden en kunnen beide laaduitgangen van de externe lader rechtstreeks op de accu’s aangesloten worden zonder dat ze elkaar beïnvloeden. Nogmaals... dit alles in theorie uit bestudering van het schema, de praktijk moet nog uitwijzen of het ook zo werkt als ik gedacht had... :wink:

N.B. We hebben de camper pas nét, dus het is nog allemaal theorie en plannen maken. Morgen de ‘Maiden Trip! , weekendje Zuid-Limburg! :mrgreen: Daarna maar eens tijd vinden om e.e.a. in de praktijk te brengen. Plannen voor zonnepanelen met een duo solar mppt regelaar zitten ook al in de koker! :lol:
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door myway »

Het is toch heel simpel te meten.
Als je de 20 A zekering er uit is en hij zit aan de paalstroom ff de spanning op de accu’s meten.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door veetee »

Klopt helemaal! :wink:
Maar dan moet je a) wel bij de camper zijn, en b) paalstroom hebben.
De theorie bedenk ik thuis op de bank, en de camper staat in de stalling, zonder paalstroom.
Plaats reactie