AGM accu laden met EBL99

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

AGM accu laden met EBL99



Bericht door Leonardus66 »

Graag advies over het volgende
Wij staan zelden meer dan twee nachten op een locatie en gebruiken dan weinig elektriciteit. (LED-verlichting, kranen, opladen iphone en ipad, geen tv) Alleen in de winter is de ventilator van de verwarming wel een flinke gebruiker. Om te kunnen beoordelen of ik nu wel of niet in de toekomst een zonnecollector nodig heb zou ik tijdens onze tochten toch iets meer willen weten over de toestand van de huishoudaccu. Daarvoor heb ik een Victron BMV 700 gekocht en ga die binnenkort zelf installeren. Ik heb absoluut geen ervaring op het gebied van camper-electronica maar het lijkt mij een eenvoudige installatie alleen over de plek waar ik de shunt kan monteren moet ik nog eens goed nadenken. Ik heb een Buscamper met de huishoudaccu onder de bijrijderstoel. Adviezen hierover zijn zeer welkom
Omdat ik toch onder de stoel aan het werk moet dacht ik meteen ook een ander probleem aan te pakken .
Mijn buscamper is nu ruim 1 jaar oud en is geleverd met een 95 Ah huishoudaccu van het merk Varta (type Professional dual purpose AGM) en een elektroblok EBL99. Op de EBL99 zit een schuifschakelaar (Blei/Gel) die door de fabrikant in de stand “Blei” is gezet. Omdat het hier een AGM accu betreft zou je verwachten dat dit niet juist is maar ik begrijp nu dat deze inderdaad op ‘Blei’ moet staan. De EBL 99 heeft een eenvoudige lader die na het laden over gaat op druppelen op basis van de voorafgaande absorptie-tijd en dus niet nadat gemeten is of de accu vol is. In de stand “Blei” is de absorptietijd 1 uur terwijl die in de “Gel”stand 8 uur bedraagt. Daarom is de stand “Blei ’in mijn geval veiliger omdat het risico van overladen in de Gel stand (absorptie 8 uur) aanzienlijk groter is. Deze situatie verbaasd mij wel. Je koopt een kostbare camper en mag dan toch verwachten dat de electronica in je camper optimaal op elkaar is afgesteld maar je kunt in dit geval toch niet spreken van een optimaal onderhoud van je huishoudaccu? Het komt op mij over als een (slecht) compromis.Daar komt het volgende probleem bij.

De specificatie van de AGM is als volgt:
a.) Standaard opladen: oplaadstroom met IU-karakteristiek voor AGM:
I = 25% van de nominale capaciteit, Vmax = 14,8 V,
voor natte batterijen: I = 10% van de nominale capaciteit, Vmax = 14,4 V,
voor GC: I = 10 –15% van de nominale capaciteit, Vmax = 2,47 V/cel.
b.) Druppelladen: begrenzing van de laadspanning op 2,3 V (AGM), 2,23 V (natte batterijen) en 2,20 V (GC).
Eventueel een oplaadapparaat met IUoU-karakteristiek gebruiken dat met
I =10% van de nominale capaciteit oplaadt.
c.) Opladen ter voorkoming van de zuurschifting (voor AGM niet nodig): oplaadapparaat met IU-karakteristiek met hogere laadspanning (2,6 V/cel) gebruiken. Deze “overlading” mag slechts korte tijd plaatsvinden om vochtverlies te voorkomen. - De rustspanning moet na het opladen
2,12 – 2,13 V/cel bedragen.

De EBL99 geeft een maximale laadspanning van 14,3 volt terwijl 14,8 volt nodig is voor de accu. De accu zal dus slechts gedeeltelijk geladen worden wat enerzijds de levensduur van de accu niet ten goede zal komen maar waardoor ik dus ook minder Ah kan gebruiken tijdens mijn tochten terwijl die juist zo belangrijk zijn omdat we (nog) niet beschikken over collectoren. Over dit onderwerp zijn al veel draadjes verschenen maar een echte oplossing heb ik nog niet gezien. Mijn vraag is nu of het mogelijk is om op een eenvoudige wijze hier iets aan te doen is. Ik wil dus zonder om te kijken naar mijn accu zeker weten dat die op een optimale wijze wordt geladen. Toch geen gekke vraag lijkt mij? Het gaat mij dan om eenvoudige structurele oplossingen en niet om handmatige trucs zoals een aantal keren per jaar met een goede lader (Ctek) de accu goed vol te laden of handmatig schakelaars die een lader inschakelen.
Weet iemand hier een goede structurele oplossing voor? Alvast mijn dank voor reactie
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door blizard »

Ik begrijp dat de EBL geen AGM stand heeft.
Dit is niet erg, als je maar zo nu en dan een goede acculader (bv CTEK) er op zet, is dat geen probleem.
Je kan em ook standaard op de accu laten zitten, dan laad ie altijd als je gridstroom hebt
Laatst gewijzigd door blizard op do 09 feb 2017, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Kroppie »

je kan de shunt dicht in de buurt van de hh accu monteren, en met monteren denk aan :, op de min van de accu mag enkel 1 zijde van de shunt zitten, ALLE andere min aansluitingen OOK de massakabel moeten aan de andere kant van de shunt om een zo precies mogelijke werking van de bvm te waarborgen.

plaats van de shunt is niet kritisch maar houd kabels zo kort mogelijk, dus ws dicht bij de accu,
en de ebl is dus duidelijk niet de juiste lader voor je agm accu, zo vaak mogelijk met een geschikte lader lang genoeg (ivm vrij lange absorptie tijd van een agm +-4-6 uur)naladen, voor het behoud van de accu.

de structurele oplossing die ik kan bedenken is:
1 de ebl omruilen voor een ebl die wel een agm goed kan laden .
2 nu zonnepanelen monteren met een regelaar met een voor agm geschikt laadprogamma
3 een laadbooster met instelbare laadspanning monteren
helaas alle 3 duur .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door blizard »

Sorry, verhaal niet helemaal gelezen, Jos heeft gelijk
Ik zou naast de BMV nog een kabel erbij nemen
Bluetooth https://www.victronenergy.nl/accessorie ... art-dongle
Laptop https://www.victronenergy.nl/accessorie ... -interface

Eea is dan beter te lezen dan op het kleine schermpje van de BMV

edit: je hoeft niet beide kabels te kopen. Aansluiten op de achterkant 4 polig klein JST stekkertje
Laatst gewijzigd door blizard op do 09 feb 2017, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Toon »

jouw AGM accu komt in principe niet vol
dat is slecht voor de levensduur van de accu
tijdens het rijden wordt hij ook niet met de gevraagde 14,8 geladen
met een normale zonnepaneel wordt de accu ook niet volgens schema geladen
oplossing
of je doet een stap terug naar een accu die wel met een normale zonnepaneel regelaar en tijdens het rijden geladen kan worden
of je neemt een regelaar die wel met 14,8 laadt
dat alles wanneer je dus een zonnepaneel op het dak hebt liggen
nu in deze situatie is het allemaal net niet
de lader van de EBL wordt pas gebruikt op het moment dat je de 220 aansluit dan laad hij maar met 14,3 dus te weinig
sta je regelmatig aan de 220 is het vrij simpel op te lossen en heb je geen zonnepanelen nodig
wel een andere lader wat eerder ook al aan gegeven is
dat is vrij gemakkelijk zelf te instaleren
als volgt
je haalt de stekker van de 220 uit de lader
daar haal je de stekker van de kabel
daar doe je een normale contra stekker aan
je pakt de stekker van de nieuwe lader
en die doe je in de contra stekker
klaar
op het moment dat je nu dus aan de 220 staat wordt de accu met de juiste spanning geladen
kom je later tot de ontdekking dat je nog te weinig stroom hebt kun je alsnog overwegen om een zonnepaneel te plaatsen
is de accu bijna op en versleten kun je nog overwegen om er 2 te plaatsen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Leonardus66 »

Het liefst zou ik de AGM accu tijdens het rijden opladen zodat wij tijdens onze tochten niet afhankelijk zijn van paalstroom. Het lijkt er dus op dit alleen mogelijk is indien ik zonnecollectoren neem met een daarvoor aangepaste laadinstallatie. Het is me echter niet duidelijk hoe dat dan werkt onder slechte weersomstandigheden.
De oplossingen die Jos aangeeft zijn duidelijk maar zijn inderdaad duur en het lijkt mij beter om daar pas aan te gaan denken als mijn 1 jaar oude AGM het op lijkt te gaan geven.
Overigens las ik dat er ook AGM accu’s zijn die een lagere laadstroom vragen en die dus wel geladen kunnen worden door een EBL99. Merkwaardig dan dat de fabrikant van de camper deze accu niet standaard plaatst. Daar zullen dan wel bepaalde nadelen aan kleven.
Het advies van Toon begrijp ik niet maar dat zal wel aan mijn beperkte kennis van deze materie liggen. Een EBL99 is een electroblok met veel functies waaronder een lader. Ik kan hier toch niet de voeding eraf halen die voor een lader gaan gebruiken? Ik denk dat hier sprake is van een misverstand.
En dan over het laden aan paalstroom. Begrijp ik het nu goed dat het mogelijk is om een lader( bv een Ctek MXS10) permanent aan het 220 te koppelen en de laadfunktie direct (met zekering) aan mijn accupolen te bevestigen ? Geeft dit geen problemen met de EBL99, die schakelt dan toch tegelijk in met de lader?
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Metor »

Inderdaad wat Toon voorstelt is een werkbare optie; ofwel de lader van de ebl99 buiten spel zetten en vervangen door een geschikte lader voor deze AGM. Hoe je het ook draait of keert, de lader in de EBL is niet geschikt voor deze AGM.
Dus als je de AGM accu niet wilt vervangen, dan de lader vervangen.
Een EBL is niets anders dan een schakeldoos met daarin een lader. Deze lader heeft een aparte 230v ingang die je los kunt koppelen. Aan deze 230V de nieuwe lader aansluiten en de accu uitgangen van de nieuwe lader aansluiten op de EBL kontakten waarbij staat optionele lader aansluiting.
Economisch gezien kun je overigens ook een nieuwe halftractie accu kopen en de AGM voor een zachte prijs verkopen (zijn hier wel liefhebbers voor denk ik). Dan hoef je geen lader te vervangen.
Mocht je ook een zonnepaneel willen installeren kun je dan ook een "normale" regelaar erbij zetten die geen AGM stand hoeft te hebben. En tijdens het rijden wordt de halftractie volledig opgeladen met 14.3 a 14,4V.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Toon »

Leonardus66 schreef: Het advies van Toon begrijp ik niet maar dat zal wel aan mijn beperkte kennis van deze materie liggen. Een EBL99 is een electroblok met veel functies waaronder een lader. Ik kan hier toch niet de voeding eraf halen die voor een lader gaan gebruiken? Ik denk dat hier sprake is van een misverstand.
En dan over het laden aan paalstroom. Begrijp ik het nu goed dat het mogelijk is om een lader( bv een Ctek MXS10) permanent aan het 220 te koppelen en de laadfunktie direct (met zekering) aan mijn accupolen te bevestigen ? Geeft dit geen problemen met de EBL99, die schakelt dan toch tegelijk in met de lader?
als je vrij staat en niet aan de paal
dan zit je stekker van de 220 volt gewoon in de EBL
er komt dan wel geen stroom binnen en alles werk normaal via de 12 volt
trek je als je vrij staat de stekker van de 220 volt uit de EBL blijft alles gewoon werken op 12 volt
in beide gevallen wordt de accu dus niet geladen
zit je stekker in de EBL en je sluit de camper op de 220 aan wordt de accu geladen
en alles werkt gewoon via de 12 volt
nou komt dus mijn verhaal van de extra lader
je staat niet aan de 220 volt (de paal)
je trekt de stekker van de 220 voeding uit de EBL
alles blijft gewoon werken
je haalt de stekker eraf en plaatst daar een contra stekker
in die contra stekker doe je de stekker van de extra lader
de extra lader sluit je direct op de accu via de plus en de min aansluiting
alles werkt nog steeds normaal via de 12 volt
persoonlijk zou ik de nieuwe lader niet op de EBL aansluiten
wat er niet op aangesloten zit kan ook geen storing veroorzaken
zet je nu de camper aan de 220 zoals je normaal gewend bent laadt hij niet via de EBL maar via de externe lader en alles werkt gewoon door via de 12 volt

bij ons zit er ook een EBL 99 in de camper
daar is de stekker ook uit de EBL getrokken en de kabel op de externe lader aangesloten
3 panelen op het dak van elk 100 wat
een Schaudt lader geschikt om de 2 AGM vlies accu's van 85A te laden
en wij staan gewoon zeker 3 dagen vrij zonder de 220
en 24 uur per dag de kachel aan
zondag middag werden de accu's met ruim 8A geladen via de zonnepanelen
was wel kort maar toch
tegen de avond waren de accu's alweer bijna vol
het display gaf 14,5 aan en echt vol is 14,8
dus het werkt echt wel op deze manier
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Druiven
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 21:39

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Druiven »

Ik vermoed dat je een Possl of Globecar hebt? Onze vorige buscamper had ook een EBL 99, met een Banner (Running Bull) batterij die opgeladen kon worden met een lager voltage. We hebben nu een nieuwere camper (zelfde model), waar we ook de Varta batterij nu hebben, maar in plaats van de EBL99 heeft de nieuwe van de EBL119, de opvolger van de EBL 99 die met een hogere spanning kan laden (14.7). Misschien waard om terug te gaan naar de dealer, want de EBL 99/ Varta combinatie lijkt niet een goede oplossing. Zoals ook blijkt bij het feit dat de EBL99 is vervangen met de EBL119 in de nieuwe modellen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Kroppie »

je kan zonder problemen zowel de ebl als een externe lader aan de accu koppelen, en gelijktijdig de accu laten laden,de ebl zal dan meeladen tot de 14,3 volt bereikt is, stopt dan, en dan gaat de externe lader verder tot 14,8 .
geeft in de praktijk geen enkel probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door blizard »

dat zei ik al
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door Leonardus66 »

Allemaal hartelijk dank voor de adviezen. Met name Jos en Toon bedankt voor jullie bereidheid om toch wat nader in te gaan op de materie en bovendien rekening te houden met mijn beperkte kennis met betrekking tot deze materie.
Het is mijn zeker duidelijker geworden maar er blijven toch wat vraagtekens.
Ingeval ik zou kiezen om de EBL99 lader te handhaven en een Ctek lader er bij te plaatsen , rechtstreeks op de accu ,dan zijn er twee laders aangesloten met totaal verschillende laadkarakteristieken. De Ctek kent 8 fasen bij het laden en de EBL slechts 3. Gedeeltelijk zullen deze fasen elkaar overlappen. De accu zal wel beter geladen worden maar er klopt dan toch niets meer van de laadkarakteristieken en ben je dat voordeel kwijt of vergis ik me daarin?
Onduidelijk voor mij is bovendien of het iets uitmaakt of ik bij het uitschakelen van de laadfunktie van de EBL99 de lader direct op de accu aansluit of aan deEBL99 zelf (Block 7)
Wellicht dat bij het aansluiten aan de EBL99 de informatie op het paneel beschikbaar blijft maar die heb ik (zelfs beter) van deBVM 700.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door blizard »

Je kan de EBL gewoon aan laten staan, de externe lader neemt het over als de EBL stopt.
Als je de EBL afkoppelt, heb je ook geen connectie met het 12v netwerk meer, neem ik aan.
Daarnaast heeft de EBL meer capaciteit (max18A?) en zal je accu sneller laden.
De BMV verzamelt zijn info dmv de shunt, en meet dus alle stroom die er langs gaat.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu laden met EBL99



Bericht door travelscout »

Ook hier oppassen met een camper van een jaar oud.

De kans op een euro-6 motor met eco-mode is groot.
Dat betekent een start-stop systeem maar in ieder geval een intelligente dynamo regeling (via het motormanagement dus).
En dat heeft weer tot gevolg dat er een AGM-startaccu in kan zitten.

Dan lijkt het me logisch dat ook de AGM huishoudaccu al op dezelfde wijze geladen wordt door de dynamo.
Wel merkwaardig dan omdat er dan eigenlijk ook een EBL119 (Druiven), in hoort te zitten.
Paul.
Plaats reactie