Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Handyman2
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Handyman2 » vr 13 jan 2017, 17:23

Ter leeringh ende vermaeck ...

Mijn Hymer Ducato moest twee maanden geleden voor beurt en APK naar Fiat Professional dealer.

De camper staat op maxi-Alko chassis.
Aslasten gemiddeld, voor: 1750 kg
Achteras:2150 kg
Banden Continental Vanco2 FourSeason, 225/75 R16C 121/120 R
Conti geeft als max spanning 4,5 aan, dan zijn de banden met ruim 1250 kg per band belastbaar, Continental geeft aan dat om nog extra draagkracht te hebben, tot 4,75 gegaan mag worden. Dan kunnen er nog een paar kilos bij ;-)

Maar nu terug naar de clou, toen ik mijn camper ophaalde en wegreed bij de garage, kreeg ik meteen bij elke bocht het gevoel er zit een voorwiel los! Trillen en rammelen, stuiterend door de bochten ...
Dus meteen terug. Monteur verbaasd, momentsleutel erbij, nee, alle wielen zitten goed vast.
Op de brug .... Andere monteur, zegt u hebt een nieuwe stuurinrichting nodig !

Ja HALLO ... Ik kom net terug van Z-Frankrijk probleenloos.
Geen centje pijn, op welke wegen dan ook.
Camper ruim 4 jaar oud en rond de 50.000 gereden ...

Monteur meerijden, inderdaad, wat een trillingen ..
Ik vraag, je hebt hem toch APK Goedgekeurd, hoe kan dat ? Wat heb je anders gedaan ?

Stilte ...

Opeens valt mijn oog op de banden, mn die voorbanden staan wel erg bol ...

Euhhhh ... Ja ...
Nog ff vlug alle vier, tot 5,5 bar opgepompt, moet voor de APK.
Voor campers eist men dat, zo niet, afkeuring.
Als er keuring komt, wil de RDW Keurmeester dat ...

Nou dat is dan niet zo, durf ik te stellen.
Verbazing bij de monteurs.

Kijk in de lijst van de fabrikant, niet wat de camperfabrikant zegt.
In mijn geval voor tussen 3 en 3,5 bar
Achter zijn 4 tot 4,25 genoeg.
Ook onderweg vaak genoeg de temperatuur gecontroleerd, die blijft perfect.

Terug naar die waarden en de camper liep weer zonder trillingen, stuiteren of rammelen ..

Daniel
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Waeco Coolmatic CRX-110, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013

Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 463
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door josé moncayo » vr 13 jan 2017, 17:27

Is dat echt zo??

Word bij jullie de bandenspanning gecontroleerd bij de APK?
Moet toch niet gekker worden..
hebben ze niets beters te doen !

Groet José
Beter een hond als vriend,
als dat je vriend een hond is !!

Peter LMC
Berichten: 3508
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Peter LMC » vr 13 jan 2017, 17:34

Is een van de keurpunten.

9. De banden moeten een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Wil niet zeggen dat ze maximaal opgepompt dienen te worden.
Peter

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contact:

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Bob Diesel » vr 13 jan 2017, 17:43

Handyman2 schreef:Ter leeringh ende vermaeck ...

Mijn Hymer Ducato moest twee maanden geleden voor beurt en APK naar Fiat Professional dealer.

Daniel
En dat was/is die dealer naast dat texaco station en de grote flat :?:
Neem ik aan
Groetje's
Bob

Afbeelding


Today,is
Yesterday,s
Tomorrow

Handyman2
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Handyman2 » vr 13 jan 2017, 17:45

Peter LMC schreef:Is een van de keurpunten.

9. De banden moeten een juiste bandenspanning ....
[........]
Wil niet zeggen dat ze maximaal opgepompt dienen te worden.
Klopt Peter, bij mij dus 1 atu boven de toegestane max spanning, die door continental voor deze banden voorgeschreven wordt ...
Effectief voor 2 atu teveel, achter 1, ongelofelijk wat dat het rijgedrag ten ongunste beinvloed.

:crazy:

Daniel
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Waeco Coolmatic CRX-110, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013

Handyman2
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Handyman2 » vr 13 jan 2017, 18:33

Bob Diesel schreef:
Handyman2 schreef:Ter leeringh ende vermaeck ...

Mijn Hymer Ducato moest twee maanden geleden voor beurt en APK naar Fiat Professional dealer.

Daniel
En dat was/is die dealer naast dat texaco station en de grote flat :?:
Neem ik aan
Je bent heel warm, Bob ... :clap:
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Waeco Coolmatic CRX-110, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013

c.dekker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door c.dekker » vr 13 jan 2017, 18:41

Joé , dit is ook bij luxe auto's al enige jaren , het gaat in eerste instantie dat de banden niet op onderspanning staan i.v.b meer brandstof / milieu .

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contact:

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Bob Diesel » vr 13 jan 2017, 18:48

@Daniel
Ik kan als ik achter m,n laptopje zit, en de poort staat open (zomers) op de brug kijken
Maar ondanks dat ik dus om de hoek woon
Heb ik m,n camper er nog niet binnen gehad.
Ik heb 1x een offerte voor oa een beurt en 1x voor een reparatie laten op maken
En die was beide keren 2x zo duur als bij de garage waar ik nu kom
Die mi ook goed werk levert
En waar ik ook naar toe kan lopen,, iets verder :wink:


Maar je weet nooit,50 mtr naar de profesional
Groetje's
Bob

Afbeelding


Today,is
Yesterday,s
Tomorrow

Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 463
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door josé moncayo » vr 13 jan 2017, 19:05

ola

Nou hier lachen ze zich dood, keuring is hier nog niet zo fanatiek !!

groet José.
Beter een hond als vriend,
als dat je vriend een hond is !!

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1136
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Jadatis » vr 13 jan 2017, 22:29

Handyman2 schreef:Ter leeringh ende vermaeck ...

Mijn Hymer Ducato moest twee maanden geleden voor beurt en APK naar Fiat Professional dealer.

De camper staat op maxi-Alko chassis.
Aslasten gemiddeld, voor: 1750 kg
Achteras:2150 kg
Banden Continental Vanco2 FourSeason, 225/75 R16C 121/120 R
Conti geeft als max spanning 4,5 aan, dan zijn de banden met ruim 1250 kg per band belastbaar, Continental geeft aan dat om nog extra draagkracht te hebben, tot 4,75 gegaan mag worden. Dan kunnen er nog een paar kilos bij ;-)

Daniel
De bandenmaat 225/75R16C kom ik met Google tegen in Loadindex 121, 118 en 116.
Bij die LI 121 staat ook 10PR bij, is 10 plyrated die in de regel 5,5bar/80 psi als referentiedruk ( zeg maar AT-druk) heeft maar ook de uitzondering 5,25bar/77 psi kan zijn , denk dus dat jouw banden die 5,25 bar zelfs mogen hebben en nodig hebben om tot 160 km/u de 1450 kg te dragen .
Dat is dus al het eerste wat anders is, LI 121 = 1450 kg draagvermogen, LI 116 is 1250 kg draagvermogen en dan zal de AT-druk 4,5 bar zijn of vaak bij Michelin en Continental 4,75/4,8 bar/ 69/70 psi.
Dus kijk nog eens goed op de bandwang voor de juiste gegevens.

Dan over verschil tussen tussen fabrikant van de auto en de camperfabrikant.
De autofabrikant ( FIAT?) gaat er vanuit dat de Maximum toelaatbare aslasten( MTA) niet overschreden worden en gebruikt die MTA dan ook om de adviesdruk uit te rekenen.
De camperfabrikant heeft echter de klok horen luiden ....
Publiek geheim is dat bij campers voor B rijbewijs de achteras 9 van de 10x overbeladen is, en ook nog R/L onbalans , waardoor er achter de druk voor een hoger gewicht uitgerekent dient te worden.
De camper-fabrikant echter neemt dat dan ook maar automatisch voor de voor as aan, en adviseert 5,5 bar rondom aan
Voor-as is echter vrijwel onmogelijk te overbeladen bij campers, of je moet een motor op de voorbumper binden.
Sterker nog , het te verwachten gewicht op jouw voor-as is pakweg MTM min MTA achter dus 3500 kg - 2150kg= 1350 kg.
En daarvoor is zelfs nog lagere druk nodig. Denk zelfs dat bij overbelading , voorbeeld 4000 kg , er nog maar 1350 kg op de voor-as komt en dus 500 kg overbeladen achteras.
Wegen per as ,of beter per wiel ,is de enige manier om dit te bevestigen of ontkrachten. Maar dan wel in de belading, dus personen en vracht er in ,zoals je er mee op vakantie gaat.

Dus mijn eindconclusie: voor advies autofabrikant aanhouden en achter die van de camperfabrikant .
En omdat je met 2 personen vaak voor in zit ,dicht bij de voor-as , zal het gestuiter daarvan tot comfort- en grip-verlies lijden.

De APK voorschriften voor bandendruk, geven ook de adviezen van de voertuig-fabrikant aan , dus die gaat dan voor die van de camper-fabrikant. Achter de 4,5 bar aanhouden is dus voor APK te verantwoorden ook bij herkeuring ,maar vind ik niet wijs , omdat de gewichten hoger zijn dan toegestaan en vanuit gegaan is bij de berekening van bandendruk-advies
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Paul Wijts
Berichten: 16
Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Paul Wijts » za 14 jan 2017, 10:28

Jullie vroegen om meer gegevens. Ik heb een Hymer B 578. 3 liter moter. Fiat chassis. Aangegeven max lasten voor en achter 2000 kg. De feitelijke last weet ik niet. Maar die zal wel iets boven de 3500 liggen. 15 inch banden. De max druk van de Michelin band is 4,5 bar. Die van de conti's 5,5 bar. Vaak 2 ebikes achterop.
Zijn dit genoeg gegevens? In het voorjaar gaan er nieuwe zomerbanden op de camper. Nog een advies?
Dank alvast.
Paul.

Peter LMC
Berichten: 3508
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Peter LMC » za 14 jan 2017, 10:36

Welke maat is het Paul :?:
En welke Loadindex staat er op.
Peter

Handyman2
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Handyman2 » za 14 jan 2017, 14:45

@Jadatis

Merci voor je uitleg.
Ik heb een Maxi met Alkochassis, 225/75 R16 C 120/121, voor max 2100kg, achter max 2400kg toegestaan.
Meermaals gewogen, voor en achteras, gemiddeld 1750kg voor, 2150kg achter.

De Vanco FourSeasons zijn inderdaad 10Pli, zijkant staat als loadindex 121/120 wat zoals ik begrijp het verschil tussen enkel- en dubbellucht is. Ik houdt het bij mijn 2150kg op 4-4,5, meestal richting 4,5. Voor 3,5.
Volgens de tabel van Contnental is dat zelfs nog 0,5 teveel voor beide.
Ik vind dat op deze band als max: 83 psi staat opgedrukt. Wat inderdaad bijna 5.75 bar zijn.
Hoe ik aan die 4,75 kwam .... ik weet het niet meer. Vergeten.

Kijk ik in de "Continental technischer Ratgeber" dan zie ik inderdaad dat ie bij 5,75 bar, 2900kg op één as mag hebben.

Veelvuldig gecontroleerd, na stevige rit worden de banden licht warm, nooit heet of zeer heet gevoeld, wat ik vroeger bij mijn 15 inch wielen op light Fiat chassis met 15 inch banden wel al eens gehad heb, spanning iets te laag en forse belasting. Zoals je al aangeeft zullen de lightchassis Fiat bijna altijd aan hun grens rijden.

In mijn geval vond ik het zo frapperend dat een fors teveel aan spanning de rijeigenschappen zo drastisch verslechterden.

PS: Ik zie ook op de Artus Reifendrucktabelle, inderdaad dat de spanning hoger als 4,75 zou kunnen zijn:

http://www.ducatoforum-wohnmobile.de/fo ... ntID=22269


Gr. Daniel
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Waeco Coolmatic CRX-110, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1136
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Bericht door Jadatis » za 14 jan 2017, 22:01

@ handyman

Dus je AT-druk is dus hier de uitzondering naar boven , en gek genoeg geeft men vaak PSI aan ( 83 psi) maar dit is een omrekening van kPa 475 kPa= 83,4 psi wordt hier afgerond naar beneden, andere fabrikanten mogelijk naar boven dus dan 84 psi. kPa ( 100kPa=1 bar)is de wereldwijde norm en Kilogram, de invloed van de amerikaanse markt doet dit omrekenen naar psi en lbs.
Heb je gegevens maar ingevuld in mijn calculator, en maar die 83 psi aangehouden.
Voor de MTA's ingevuld geeft het aan dat 16% automatisch bij MTA achter gerekent wordt en 5% voor.
Komt uit op
Voor 4,3 en achter 5,6

voor de asgewichten die je geeft en naar ik aanneem gewogen zijn met volle bepakking, dus incl personen, rekent mijn spreadsheet er voor en achter eerst 10% bij .
Komt uit op ,
Voor 3,7 bar en achter 4,6 bar
Dus dan zit je met je 3,5 bar en 4,5 bar nog wel save ( als de meter 100% zuiver aangeeft).

Mijn gok is dat je MTM <>4200 kg is en je dus minimaal C1 rijbewijs hebt.
Is je camper dan als personen-auto ingeschreven ,mag je er op de Nederlandse snelwegen (indien gewone auto dat daar ook mag) 130km/u rijden.

Ook een minimum druk voor 140 km/u max snelheid (waar je geen minuut overheen gaat) uitgerekent.
Daarvoor de loadindex met 2 stappen verhoogd ( 160km/u-140km/u=20km/u/10km/u=2).
Daarbij nog zelfde gewichtsreserves.
Geeft voor MTA's voor 4 bar en achter 5,2 bar
voor je gegeven asgewichten voor 3,5 bar en achter 4,3 bar

Maar houdt er altijd mee rekening dat de drukmeter nooit 100% nauwkeurig is , en je moet altijd uitgaan van worst kaas scenario en dat is dat ie te hoge druk aangeeft (5 a 10% komt voor).

Spreadsheet geeft ook gewichtsverhouding voor/achter aan van 45%/55%, wat netjes is ,minimum 30% op voor-as van totaalgewicht wordt aangeraden.
Stel ik dat mijn vermoede MTM van 4200 kg juist is ,en ik reken mijn campernorm uit, die is gewicht op voor-as = MTM min MTA achter= 4200 kg - 2400 kg= 1800 kg op voor-as , en zit dus aardig in de richting van je 1750kg.
Zou je meer vracht meenemen ,dus hoger totaalgewicht ,zal dat naar mijn inschatting alleen op achteras komen, dus bijvoorbeeld 200 kg bij totaalgewicht wordt achter 2350 kg en voor nog steeds 1750kg, samen 4100 kg.

Trek je eigen conclusies en doe ermee wat je wil.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Plaats reactie