Geiser

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Geiser



Bericht door WoutvanAken »

Binnenkort ga ik starten met de ombouw van een Jumper van 2010.
Daarvoor ben ik al wat gegevens en onderdelen aan het verzamelen.
Inmiddels al diverse delen aangeschaft waaronder een Truma E4000 kachel.
Ook voor de warmwatervoorziening heb ik nog iets nodig, meestal wordt hiervoor de Truma boiler
gebruikt.
Het nadeel van een boiler vind ik dat het water continue warm gehouden moet worden terwijl je vaak
maar enkele keren per dag warm water gebruikt.
Er zijn zeer compacte geisers te koop, o.a. bij Praxis op propaan met een automatische ontsteking.
Deze kosten rond de € 250,-- , daarbij komt dan nog een afvoer en je moet natuurlijk een luchttoevoer hebben
maar een groot voordeel is volgens mij dat je alleen gas verbruikt wanneer warm water gevraagd wordt.
Ik vraag me af waarom hier zo weinig gebruik van wordt gemaakt, wat is jullie mening hierover?
Wout.
Geiser.jpg
Geiser.jpg (7 KiB) 1504 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jtk
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 14:51
Locatie: Millingen aan de rijn

Re: Geiser



Bericht door Jtk »

Het is volgens mij een goede keuze, je hebt onbeperkt heet water tov een boiler, de geiser kan ook op lpg. Het is een prima keuze, zorg wel voor een goede en veilige afvoer naar buiten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Geiser



Bericht door de Jonckheer »

Wij gebruiken een geiser en ik zou niet anders willen. Deze hebben wij in gebruik: https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... 5p/5463697
Een grotere is nergens voor nodig, je kunt met deze prima douchen. Het grote voordeel is dat je net zoveel warm water hebt als er water in je tank zit en er niets hoeft te worden voorgewarmd. Klein en compact dus makkelijk in een kastje te monteren. Als je zorgt voor een goede rookgasafvoer door het dak en flinke gaten ergens in het kastje voor de aanvoer van verse lucht is er geen reden om niet aan een geiser te beginnen.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Geiser



Bericht door pepon »

Zal iets met de wettelijke eisen te maken hebben.
Je zal in ieder geval de installatie moeten laten keuren, alleen al voor de verzekering.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
rondepon
Berichten: 48
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 20:27
Locatie: oosterhout

Re: Geiser



Bericht door rondepon »

lijkt een mooie oplossing maar is de waterdruk in de camper voldoende om de geiser te laten branden. een geiser heeft een bepaalde hoeveelheid water nodig om de brander te laten inschakelen. dus ik ben benieuwd en ga dit draadje zeker volgen. :D

groetjes Ron
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Geiser



Bericht door de Jonckheer »

Dat is al heel makkelijk, monteer een drukpomp, liefst met een drukvat, en het werkt probleemloos.

Overigens zou ik niet weten waarom een boiler veiliger is dan een geiser? Waarom zou je dat moeten laten keuren? Nooit van gehoord.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Geiser



Bericht door myway »

Een geiser heeft een open verbranding in de wagen en een boiler niet.
Met de juiste aanpassingen en eventueel een CO meter is het zeker goed mogelijk.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Geiser



Bericht door kampo »

WoutvanAken schreef: Ik vraag me af waarom hier zo weinig gebruik van wordt gemaakt, wat is jullie mening hierover?
Wout.
Omdat het gebruik van dit soort toestellen niet toegelaten is in voertuigen.
Het is inderdaad zo dat een enkeling het toch doet en dat het dan nog werkt ook.
Maar ik ben ook al mensen tegengekomen die het na verloop van tijd het open gaswandsyteem weer gedemonteerd hebben.
Vooral gedacht voor grote stacaravans en kleine buitenverblijven.
Of je de risico's wilt nemen bepaal je zelf. :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Geiser



Bericht door 1934 »

Maak al jaren gebruik van een boiler die door middel van 220volt te verwarmen is, door motorwarmte koelwater,en ook via de webasto waterverwarmer.
Op zich een mooi systeem,maar afgelopen winter met meerdere campers op pad geweest deze hadden beide een lpg tank en een gijser zoals jullie beschrijven,met een batterij ontsteker.
Heb me verwonderd hoe eenvoudig en goedkoop dat systeem is,sluit me aan bij de Joncheer, en zie geen nadeel mits bij juiste montage,hoe het wettelijk is geregeld geen idee (interesseert me ook totaal niet).
Vraag mezelf wel af Klaas (campo) waarom het niet zou mogen ? Systeem slaat pas aan bij inschakeling,dus geen altijd brandende waakvlam,een truma op gas mag toch ook ?


Groet 1934
Laatst gewijzigd door 1934 op ma 09 jan 2017, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Geiser



Bericht door de Jonckheer »

Welk risico heb je het over? Rijdend zal een geiser nooit gebruikt worden en stilstaand zeer kortstondig. Wij gebruiken hem uitsluitend om te douchen, dus een paar minuten. Een gasboiler daarentegen zal ook rijdend in werking zijn om het water op temperatuur te houden. Een werkend apparaat zal altijd een groter risico betekenen dan een niet werkend apparaat.
Je geeft aan dat een geiser verboden is in voertuigen. Misschien in België maar hier heb ik daar niets over terug kunnen vinden. Iets roepen is leuk maar het onderbouwen met een (NL) wetsartikel is veel beter!
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Geiser



Bericht door Toon »

als wij warm water willen hebben zetten we de boiler pas aan net voor we het nodig hebben
daarna gaat hij weer af
voor de afwas is het bekende fluitketeltje
verder never en nooit een geiser in mijn camper
die dingen zijn voor stabiele vaste inbouw
vele kunnen de trillingen in een kleinere camper niet aan
een boiler is veel compacter
verder is het vorstvrij maken ook nog een punt van aandacht
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geiser



Bericht door Kroppie »

gaan we weer , een nederlander heeft niets aan de belgische wet , en een belg niets aan de nederlandse.
geeft alleen maar verwarring .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Geiser



Bericht door kampo »

@Jonckheere
Doe eens normaal. Je bent weeral je eigen systeem aan het ophemelen.
Bij mij zit het erin dus is het goed. Dat is hier de meest voorkomende kreet.
Had je de vorige geiser al niet vervangen ?

Als je dat dan toch doet moet je het in de juiste context zetten zodat niet meteen iedere beginnende zelfbouwer gaat denken dat er enkel voordelen aan zo een goedkoop systeem zijn. Hier betreft het zelfs een voor mobiel gebruik niet toegelaten systeem. Bovendien verwacht ik niet dat er een voorzieningen opstaan die het gebruik al rijdende onmogelijk maken en in stilstand voldoende ventilatie garanderen zodat ALTIJD uitgesloten is dat er verstikkingsgevaar kan optreden in onvoorziene omstandigheden...

Moet ik je er nogmaals op wijzen dat BE en NL voor >90% dezelfde regelgeving hebben ? In dit geval 100% hetzelfde.
In antwoord op je vraag hierbij een paar van de voorschriften die zowel in NL als in BE van toepassing zijn:
Voor voertuigen
- 2007/46/EG Frame directive
- ECE-R122 Heaters
- ECE-R10 EMC
Voor de installatie en fabricatie van gassystemen
- installatievoorschriften, vooral de EN 1949
- gastoestelrichtlijn 90/396/EWG
- EN 88-1: 2005
- DIN 4811 bijlage H: 2005
- BGV D34
Voor andere dan voertuigen
- Onder andere de CE markering maar nog veel meer

Genoeg om te bestuderen als je daar zin in hebt. Ik ken ze niet allemaal en er zullen er wel al een paar een upgrade gehad hebben.

Gewoon gezond boerenverstand mag van mij natuurlijk ook.
Het lijkt me goed om zelfbouwers met regelmaat op de risico’s te wijzen.
Jammer genoeg heb ik de ervaring dat er wel eens iets misloopt zowel door technische storingen als door
menselijke manipulatie of bedienfouten.
Meestal toch door inbouwfouten en onkunde. Ik denk dat je dat, gezien je ervaring, moet bevestigen.
Ik zou je adviseren het er ook regelmatig over te hebben.

PS: het is niet omdat je in Vlaanderen woont dat je de NL gewoontes en regelgeving niet kent...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Geiser



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:gaan we weer , een nederlander heeft niets aan de belgische wet , en een belg niets aan de nederlandse.
geeft alleen maar verwarring .

jos

Wat is het probleem ?
Denk je dat forumdeelnemers niet weten dat er soms verschillen zijn tussen de landen ?
Groeten Kampo
Plaats reactie