Geiser

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Geiser



Bericht door myway »

Wout "TS" gisteravond nog op het forum denkt, jullie ruziën nog maar ff verder.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Geiser



Bericht door Marco Polo »

Argumenten voor en tegen uitwisselen = ruzie?
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Geiser



Bericht door JMD »

Goedemiddag,

Ik ben nieuw en nog niet ervaren met campers... Maar wat ik niet begrijp is dat er een veel discussie is over geisers (met name over veiligheid).
Kan mij iemand eens duidelijk uitleggen wat het verschil betreft veiligheid, als het gaat over koelkast op gas/geiser?
Naar mijn idee hebben beide systemen goede aan-/afvoer nodig; maar over koelkast weinig discussie.

Groet JMD
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Geiser



Bericht door Cee Pee »

Omdat het op gas werkt gaan er bij diverse leden allerlei alarmbellen rinkelen, vaak weten die niet hoe het een en ander werkt.
En een gaskoelkast zit er in de meeste campers en dus ook in die van hunzelf dus dan kan het wel, maar O wee als het iets is wat niet zo vaak voorkomt dan is het hek van de dam terwijl als je het op de keeper beschouwd het allemaal één pot nat is en mits deugdelijk aangelegd is er totaal geen gevaar is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geiser



Bericht door Kroppie »

er zijn mensen met een houtkachel als vewarming in hun camper , als je die commentaren hoort.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Geiser



Bericht door Cee Pee »

Dat bedoel ik Jos :thumbup: Ze zijn vaak niet gehinderd door enige kennis maar hebben wel een hoop commentaar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Geiser



Bericht door djurre1980 »

In mijn camper zit een stokoude geiser.
Deze werkt nog veilig maar lekt water en 1 stelknop is defect.
Ook heeft deze geiser gewoon een waakvlam.
Ik laat 'm door de camperzaak vervangen door een nieuwe Cointra COB-5P.
Het idee van "onbeperkt" warm water spreekt mij aan.
Mijn vrouw en ik houden van douchen en hebben ook een peutertje van 2 waarvan de drek soms afgespoeld moet worden.
Bovendien zijn de moderne geisers erg klein en licht (veel lichter dan een boiler), passen zelfs in een schoenendoos.
Ze werken ook niet meer met een waakvlam, maar ontsteken electronisch op het moment dat je de warme kraan aan zet en slaan weer af als je de warme kraan dicht draait, naar mijn mening uitermate veilig zolang installatie professioneel gebeurt.
Als je veelvuldig warm water wilt gebruiken voor de afwas en er meerdere mensen langer dan 2 minuten willen douchen, zou ik altijd een geiser verkiezen boven een boiler van maar 5 of 10 liter.
Ook zijn ze geschikt voor inbouw in campers en caravans, getuige de informatie en foto op de website van Cointra:

Afbeelding

Ze verkopen ze zelfs met een douchekop eraan vast.
Sluit de tuinslang en je gasfles erop aan en je kan heerlijk douchen.

Afbeelding

Ik vind ze absoluut niet onveilig.
Mijn koelkast, kachel en oven in de camper werken ook allemaal op gas, en dat gaat tot zover ook prima.
Plaats reactie