Projectcamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Projectcamper



Bericht door annoh »

Om die veilig te kunnen vervoeren wil ik nog een gordelblok inbouwen
Hoeveel personen staan op kenteken?
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Projectcamper



Bericht door isoplus »

Als je accu maar 6 volt geeft, stort dat bij belasting nog verder in, dus waarschijnlijk gaan koelkast en verwarming wel draaien op een goede en volle accu.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

annoh schreef:
Om die veilig te kunnen vervoeren wil ik nog een gordelblok inbouwen
Hoeveel personen staan op kenteken?
5 zitplaatsen op kenteken. Alleen voorin zitten nu gordels.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Projectcamper



Bericht door annoh »

TS,

Ik ken de regelgeving van oudere campers onvoldoende.

Bij nieuwere campers waar, al dan niet bedrijfsmatig, zaken zijn aangepast zoals het plaatsen van banken en slaapbanken kan het zijn dat de verzekeringsmaatschappij eist dat er gecertificeerde banken dan wel slaapbanken gebruikt worden indien na ongeval je aanspraak wilt doen op uitkering bv in het kader van een inzittendenverzekering.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Projectcamper



Bericht door blizard »

Ik heb het raam ook weggehaald wegens lekkage, van buiten stuk alu, latjes en isolatie in het gat, en van binnen buigtriplex.
Daarna alles netjes schilderen.

Leuk project, lijkt wel op dat van mij...
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Projectcamper



Bericht door AadenAnke »

Ziet er netjes uit en dat voor die prijs, kun je niet echt een buil aan vallen. Bij onze MB307 van het zelfde jaar het raam in de alkoof en het achterraam verwijderd! Over de ontstane opening een plaat Trespa geplakt met een polymeer kit. Werkt uitstekend, de rand met zwart/grijs kleurige verf geverfd lijk van een afstand gewoon op een raam.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Ik heb vandaag een verloopstekker gehaald om de camper ook op een normaal stopcontact te kunnen aansluiten. Het 220v systeem werkt gedeeltelijk. 2 lampen en de afzuigkap in ieder geval. Het 12v systeem werkte niet. Er zit een soort van omvormer voor 220 naar 12 volt ingebouwd die naar mijn idee heel vreemd aangesloten was. Rode draad op een min aansluiting, bij elkaar horende polen waren niet samen aangesloten. Als ik hem met de multimeter meet als er 220 op aangesloten is geeft een uitgang 7 volt en een andere 2 volt. Dan zijn er nog 2 plussen en een min pool over, maar als ik die meet is het 0 volt en alle andere combinaties ook. Er staat ook geen merk op, alleen "made in Holland" dus ik kan ook niet zoeken naar een handleiding. Hij ziet er in ieder geval oud uit met van die schroef aansluitingen waar volgens mij ook bananenstekkers in kunnen.

Ik zou willen dat mijn hele 12v systeem via een omvormer werkt als ik op 220 ben aangesloten maar dat lukt hiermee niet ben ik bang.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Projectcamper



Bericht door Marius »

Er zijn genoeg standaard 230 volt naar 12 volt laders te koop die je zo in kunt bouwen als vervanging.
Veel meer hoeft het niet te zijn.
Voor nog geen 100 euro koop je een goede 10Ampere lader.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

frank_h schreef:Ik heb vandaag een verloopstekker gehaald om de camper ook op een normaal stopcontact te kunnen aansluiten. Het 220v systeem werkt gedeeltelijk. 2 lampen en de afzuigkap in ieder geval. Het 12v systeem werkte niet. Er zit een soort van omvormer voor 220 naar 12 volt ingebouwd die naar mijn idee heel vreemd aangesloten was. Rode draad op een min aansluiting, bij elkaar horende polen waren niet samen aangesloten. Als ik hem met de multimeter meet als er 220 op aangesloten is geeft een uitgang 7 volt en een andere 2 volt. Dan zijn er nog 2 plussen en een min pool over, maar als ik die meet is het 0 volt en alle andere combinaties ook. Er staat ook geen merk op, alleen "made in Holland" dus ik kan ook niet zoeken naar een handleiding. Hij ziet er in ieder geval oud uit met van die schroef aansluitingen waar volgens mij ook bananenstekkers in kunnen.

Ik zou willen dat mijn hele 12v systeem via een omvormer werkt als ik op 220 ben aangesloten maar dat lukt hiermee niet ben ik bang.
Het is gebruikelijk in een camper een tweede accu te hebben (de huishoud accu). Deze voorziet dan de 12V-apparatuur van spanning, als je stilstaat. Deze accu wordt opgeladen door een 220V lader als je aan de 220V paal staat. Sommige campers hebben ook een zonnepaneel hiervoor. Tijdens het rijden voorziet de dynamo in deze behoefte.

Campers, die alleen een 12V-voeding gebruiken en geen huishoud accu hebben, zijn zeldzaam. Je hebt immers dan alleen 12V als er 220V aangesloten is of als je rijdt. In het laatste geval levert de dynamo i.c.m. de startaccu dan de energie.

De 220V acculader heeft een maximum laadstroom en die waarde dient afgestemd te worden op de capaciteit van de huishoud accu (uitgedrukt in Ah).

Een foto van de huidige lader zal duidelijkheid geven.

Gr. Willart
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Mijn camper heeft een (waarschijnlijk defecte) huishoudaccu en zonnepanelen die hem bijladen. In deze tijd van het jaar natuurlijk nooit voldoende. Ik heb ook geen idee hoeveel de drie panelen die op het dak liggen leveren.

Het idee om de stroom 220-12v via een acculader te laten lopen is natuurlijk logisch alleen had ik die optie niet bedacht... Het zal wel dat die omvormer fungeerde als lader voor de huishoudaccu. Ik voeg zo via mijn telefoon even wat foto's toe van de omvormer en regelaar van de zonnepanelen.

De omvormer:
Afbeelding

De regelaar van de zonnepanelen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door frank_h op zo 20 nov 2016, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

:thumbup:

Genoeg expertise hier en anders ook wel iemand die een kijkje kan nemen.

Hier ben je van harte welkom.

Een lader heb ik ook nog wel over :wink:
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

De stroom is een puinhoop naar mijn idee. Een controlepaneel werkt half het ander lijkt niks te doen. En de losse kabels en de manier waarop alles aangesloten is belooft niet veel goeds. Die lader kom ik misschien nog wel op terug. Ben eerst benieuwd wat mijn garage morgen over de technische staat te zeggen heeft. Ik heb hem vanmorgen daar op het terrein geparkeerd.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Projectcamper



Bericht door rijschoollucassen »

Alleen al de hoeveelheid zekeringen en afgeknipt stekkertjes op de vloer bij de tweede foto spreekt boekdelen. Ik zou me er niet verder in verdiepen en alles compleet vernieuwen.

Dat laadapparaat ziet er trouwens niet verkeerd uit. Zou alles eens op een werkbank testen. Is wellicht nog goed bruikbaar.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Projectcamper



Bericht door isoplus »

De 15 en 5 staan voor de max. te leveren stroomsterke om te laden. Je kunt dus kiezen uit laden met 15 A of laden met 5 A. Wel even meten of de uitgang inderdaad 12 volt = geeft!
de startaccu wordt hier met 15 A geladen en de huishoudaccu met 5A zo te zien verder op mag je ook 12 volt afnemen maar max 3A anders piept de zekering.
Als je het precies wilt weten moet je de foto zodanig plaatsen dat we de tekst op het front goed kunnen lezen, dat scheelt aannames doen. Ook de andere uitgangen maar even meten wat betreft spanning.
Plaats reactie