Projectcamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Projectcamper



Bericht door frank_h »

Zoals ik in het voorsteltopic al schreef heb ik vorige week mijn eerste camper gekocht. Ik wil er eigenlijk al jaren een. Nadat we er vorig jaar een gehuurd hadden was mijn vrouw ook overstag. Alleen de financiën zaten niet geheel mee. Totdat ik vorige week bij toeval een camper in redelijk de buurt te koop zag staan voor weinig geld. Dit is hem geworden:

Afbeelding

Hij is uit 1985. De basis is een Fiat ducato met een (helaas) turboloze 2.5 d. Wel fijn: hij heeft stuurbekrachtiging. Volgens de vorige eigenaar zou de opbouw van het merk Phoenix moeten zijn. Ik kan hier zelf niks over vinden.

Van binnen is hij vrij modern voor een camper van deze leeftijd met een licht interieur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vermoed dan ook dat de opbouw nieuwer is maar dat weet ik niet zeker. Hoe dan ook, er moet aardig wat aan gebeuren:
- Lekkage aan het dak verhelpen. Ik heb hiervoor al de naden (het dat bestaat uit aluminium platen die aan elkaar zitten met popnagels) op het dak dichtgesmeerd met lek-dicht van aquaplan. Ik ben nog van plan het hele dak met EPDM te behandelen.
- Plafond vernieuwen (dit heeft wat plekjes vanwege de lekkage)
- Het raam voorin de alkoof lekt. Ik wil dit verwijderen en er een stuk plaat op lijmen.
- Wasbakje vervangen
- Stroom werkend/netjes krijgen (er zit een 180ah huishoudaccu in maar volgens mij is dat een gewone accu en geen semi-tractie. Ik heb hem nu aan mijn optimate motorlader liggen die ontlade accu's soms weer kan herstellen. Er liggen 3 zonnepanelen op het dak. Er zit een waeco MCD compressorkoelkast ingebouwd die vrij nieuw is, maar ik krijg hem nu nog niet werkend. Hij heeft aan dat het voltage van de accu te laag is. Ben benieuwd of die het doet.
- Verwarming/boiler werkend krijgen. Er zit een combi ringverwaming/boiler in van het merk ATI type confort 3. Daar is nauwelijks wat over te vinden op internet. Hij blaast de lucht in ieder geval rond. Ik heb geprobeerd mijn gasfles aan te sluiten maar hij sprong niet aan. Dat kan ook door het lage voltage komen. Bovendien lekte het gas volgens mij. Ik heb dus een nieuwe drukregelaar en slang gekocht maar die moet ik ook nog aansluiten en testen. Hij heeft meer dan een jaar geschorst gestaan. De vorige eigenaar heeft hem zo'n 1,5 jaar gehad en is er een keer een weekend mee naar een festival geweest. Hij kon me dan ook niks over de werking van de apparatuur vertellen, want die had hij nooit gebruikt.

Oh ja... hij moet ook nog door de APK... Dit waren de puntjes:
- Laswerk aan de deurdorpels
- Laswerk aan de binnenschermen LV/RV
- Laswerk aan de chassisbalk in de wielkast LV
- Vergrendeling en bevestiging bestuurdersstoel (opgelost: Rails uitgebouwd. Waren onderdelen verbogen, die teruggebogen en het werkt weer. Ook zat er een draaiplateau onder de bestuurdersstoel waarvan de boven en onderkant met lange bouten aan elkaar vast zaten samen met het stoelframe zodat de stoel niet kon draaien. Dat waren er bovendien maar 3 terwijl de stoel echt 4 hoeken heeft. Dit heb ik ook maar meteen met losse korte boutjes vastgezet en voila: een draaiende bestuurdersstoel die goed vast zit)
- Uitlaat lekt
- Accubevestiging (opgelost, gewoon een kwestie van het metalen plaatje dat daarvoor bedoeld is langs de voet van de accu vastschroeven)
- Remschijven ontroesten
- Rem LA gangbaar maken
- Afstelling van beide koplampen werkt niet en de koplamp RV zit niet goed vast (logisch want RV is de verstelling afgebroken en daar zit hij gedeeltelijk mee vast)

Er zal dus nog aardig wat geld in moeten worden gestoken maar gezien de aankoopprijs van 1500 euro vind ik dat wel te rechtvaardigen. Mocht het echt helemaal niks worden dan zijn de onderdelen dat al waard. Zo zitten er zonnenpanelen op, een grote fiamma luifel, de waeco koelkast, fietsendrager, motordrager, trekhaak, de stuurbekrachtiging, combirollo's etc... Ik ga er echter vanuit dat het gewoon te doen is hem op te knappen. Komende maandag gaat hij naar de garage voor het laswerk en de andere dingen voor de APK.

Als bovenstaande lijstje afgewerkt is is hij bruikbaar. Dan willen we hem natuurlijk nog optisch wat mooier maken. Nieuw vloertje, kussenhoezen, misschien een leuk retro behang. Genoeg te doen dus!
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Projectcamper



Bericht door Dropmans »

'remschijven ontroesten' ??
Keertje flink remmen en klaar toch?


Maar inderdaad een leuk campertje om te zien. Inderdaad ondanks zijn leeftijd ziet hij er niet 'antiek' uit ofzo.

Heel veel plezier toe gewenst !
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Die roest op de schijven. Komt van het staan denk ik. Flink remmen of opschuren zal het wel doen. Ik ben eerder benieuwd in hoeverre het laswerk te doen is.

ben trouwens nog op zoek naar een paar dingen:
- Een reservewiel
- Een dop met sleutel voor op de watertank
- Reststukken aluminium plaat, voor het dichtmaken van het gat van de ruit in de alkoof en wat gaten die gaan ontstaan als ik nodeloze zaken van het dak ga verwijderen (oude TV antenne, houder voor een schotel).

Verder zat er nog een vrijwel nieuwe Dorema voortent met stangen bij. Ik heb geen idee hoe ik de maat of het type moet bepalen. Grijs met blauw en een PVC dak. Er staat in ieder geval geen type op. Maar aangezien ik die niet ga gebruiken en ik hem veel te groot vind om mee te slepen ga ik die verkopen. Dus als er iemand interesse heeft...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Projectcamper



Bericht door Kroppie »

ik heb dat raam ook weggehaald en het gat dicht gemaakt met een raam van latjes en board , buitenzijde plaatje polyester over gelijmd , binnenkant stuk vloerdedekking.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Hoe ben je aan die polyester plaat gekomen? Ik heb een voorkeur voor aluminium omdat de rest van de camper daar ook van gemaakt is maar dit kan een alternatief zijn.

Afwerking aan de binnenkant wordt mee vervangen met het plafond straks dus dat is geen probleem.
Maaslander10
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 17:06

Re: Projectcamper



Bericht door Maaslander10 »

Mooie klus ziet er ook goed uit

Voor campers van het merk Phoenix bouwen ze niks onder de 2 Ton €
bestaat nog gewoon .



Merk bestaat gewoon nog.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Projectcamper



Bericht door Kroppie »

plaat van marktplaats , gezocht op polyester plaat (zoeken met spatie anders vind je 0), had een plaat voor +- 10 euro m2 1,5mm dik helder wit (weliswaar Na het schoonmaken :D ),makkelijk te buigen , goed te lijmen , is handelaar in bouwmaterialen in uden brabant.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 18 nov 2016, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Maaslander10
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 17:06

Re: Projectcamper



Bericht door Maaslander10 »

Handelsmaatschappij Verwijst in Uden heeft het op de rol
Verschillende lengtes en breettes dacht ook 7€ per meter

Tom
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Projectcamper



Bericht door myway »

Voor de koelkast, kijk eens wat de lengte van de kabel is en hoe dik.
Meestal zit daar het probleem van niet opstarten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Projectcamper



Bericht door de Jonckheer »

Nou, daar ben je niet aan bekocht lijkt mij. En die turbo die je niet hebt kan dan ook niet stuk gaan moet je maar denken. En reken maar dat je zo zonder turbo ook overal komt maar dan een ietsje later :lol: . Op de vlakke weg merk je sowieso weinig verschil en ja, in de bergen ga je langzamer maar hoe vaak kom je eigenlijk in de bergen?
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: Projectcamper



Bericht door RoelofH »

Ziet er zeker niet verkeerd uit :thumbup:

Succes ermee!

Wat betreft warm water ......Ik heb het ding er allang geleden uitgesloopt , hebben wij niet nodig .
Tenzij je wil douchen in de camper is het ook niet noodzakelijk lijkt mij .

Als we langer weggaan staan we afwisselend wel eens op een camping en weekendjes een nacht bij een jachthaven o.i.d. met voorzieningen en alles is weer fris 8-)
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Dat de koelkast niet wil starten kan natuurlijk door de bedrading komen, maar als mijn accu volgens de multimeter maar 6 volt levert kan ik me voorstellen dat het voltage te laag is... zometeen eens kijken wat een nachtje aan de lader gedaan heeft maar ik ben bang dat die overleden is.

Mbt het warm water: daar zou ik zeker zonder kunnen. Maar de ringverwarming vind ik wel belangrijk. We hebben vorig jaar September in Zwitserland gestaan en toen was ik 's nachts toch maar wat blij met de kachel van onze huurcamper. Mijn vrouw nog meer dan mij...

Ik heb trouwens ook nog een zoontje van 1,5. Om die veilig te kunnen vervoeren wil ik nog een gordelblok inbouwen.
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Projectcamper



Bericht door Dropmans »

"Om die veilig te kunnen vervoeren wil ik nog een gordelblok inbouwen."

:thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

Leuke camper en een opvallend modern interieur voor dat bouwjaar.

Succes :thumbup:
Plaats reactie