Projectcamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

Welk typenummer?
Onderste nummer is de productie serie lijkt mij. Foto van de achterkant is van mijn paneel en niet van TS.

Beide panelen zijn van dezelfde tijd en soort ontwerp. Dan kan je stellen dat hetzelfde vermogen per oppervlakte geldt.
Als je dan de twee oppervlaktes met elkaar vergelijkt. 44x100 en 55x118. Dan kom ik op 52Wp

Om zeker te zijn zal je er toch onder moeten kijken. Misschien dat het lukt met een spiegeltje.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Als ik google op bp solar en het typenummer vind ik wel bp zonnepanelen, maar een ander type. Als ik dan een + voor het typenummer zet krijg ik geen resultaten. Heb je op een andere manier panelen met hetzelfde typenummer gevonden? Ik weet ook niet of het mogelijk is om het aantal cellen te tellen en zo het wp te bepalen. De afmeting klopt, kan hooguit een paar mm in zitten. Ik ga er dan van uit dat het 60 of 75 wp panelen zijn. 3 stuks dus de totale installatie is dan 180 wp of 225 wp.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

Ik kom op Google uit de beginjaren van 2000 wel BP Solar panelen tegen met 50 55 en 60Watt, maar geen specs.
Ook niet op de BP site zelf.

Bijv. de BP Solar 255. Is dan een 55W paneel uit die zelfde 2 serie als mijn 275.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Projectcamper



Bericht door rongreven »

Mijn panelen zijn 80x50.
Onderstaand de specificaties :
20150316_151516_crop_900x800.jpg
20150316_151516_crop_900x800.jpg (461.29 KiB) 2064 keer bekeken
Groet, Ron
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

Mooi!
Weet je dat ook.

Weer wat verder in de puzzle :thumbup:

*********************************
Edit:
Haha niet TS.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Projectcamper



Bericht door Kroppie »

meet de werkspanning (Vmp)en meet op een zonnige zomerdag de kortsluitstroom(Isc), en dat vermenigvuldigd , dan weet je wat de panelen in de praktijk opbrengen , daar heb je meer aan dan aan het theoretische maximum .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Vandaag een nieuwe huishoudaccu besteld bij accuweb. Een 105ah semi-tractie. Als hij geleverd is kan ik de boel gaan testen en verbeteren.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

:thumbup:
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

De accu is vandaag bezorgd. Ik heb hem even snel ingebouwd om te testen. De koelkast werkt in ieder geval! Dus daar ben ik al blij mee. De rest van het 12v gedeelte lijkt nu helemaal geen stroom meer te krijgen. Dat komt waarschijnlijk door de kabels die ik los gehaald heb van de defecte omvormer/lader. De zonnepanelen zitten er nu wel op aangesloten, de laadregelaar gaat rechtstreeks naar de polen. Vandaag heb ik geen tijd meer om ernaar te kijken misschien dat ik morgen verder kan zoeken. Hopelijk werkt de kachel ook. Ik heb een nieuwe gas slang en regelaar gekocht dus die moet ik daarvoor ook aansluiten.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Projectcamper



Bericht door 309T16 »

Mooi Frank.
Hou gewoon in de gaten, dat de onbelaste accuspanning niet onder de 12V (~50% ontlading) zakt, dan komt het verder allemaal wel goed met het uitzoeken en verbeteren.

Succes!
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

Vandaag eens uitgebreid aan de slag gegaan met het 12 volt systeem. Dat was behoorlijk knullig aangelegd. Zo waren er kroonsteentjes met kale stukjes koper van een installatiedraad gebrugd om als positief of negatief blok te dienen en er waren drie plus kabels met elkaar verbonden door er oogjes aan te knijpen en daar een bout met moer doorheen te draaien zonder verdere isolatie. Ook zaten verschillende kabels met kabelschoentjes aan elkaar geschoven zonder isolatie en zaten sommige dingen gewoon erg los. Aangezien ik al wat kabels los gehaald had met het loshalen van de omvormer en ik toen vermoedelijk iets los getrokken had werkte er niks toen ik mijn nieuwe accu aansloot. In de oude situatie werkte alleen de waterpomp met het controlepaneel en de ringverwarming (maar ik weet niet of die via het controlepaneel aangesloten was). Het rechter gedeelte van het paneel heb ik nooit werkend gezien en de watertankvulling ook niet, maar dat kan ook omdat de tank leeg is. Dit is het paneel, eigenlijk zijn het 2 losse panelen.
20161206_145204_001.jpg
20161206_145204_001.jpg (137.31 KiB) 1526 keer bekeken
Heeft er iemand een idee wat de functie zou moeten zijn van de drie kleine druk knopjes onderaan op het linker paneel?

Ik heb samen met een vriend die iets meer verstand heeft van elektronica ernaar gekeken. We hebben alle niet-originele kabels verwijderd om wat overzicht te krijgen. Ook heb ik inmiddels achterhaald welke kabels naar de koelkast gaan en welke naar de ringverwarming. Die werken allebei als ik ze rechtstreeks op de accu aansluit. De koelkast ga ik buiten het paneel om aansluiten, die kan ik ook aan de koelkast zelf uitschakelen en de waeco heeft ook een beveiliging die de koelkast automatisch uit zet bij een te lage accuspanning.

Blijven deze, gedeeltelijk aangesloten originele kabels over:
20161206_145213.jpg
20161206_145213.jpg (142.31 KiB) 1526 keer bekeken
Een deel van de originele kabels was samengevoegd met de nieuwe kabels, daarom is niet alles meer aangesloten. De originele kabelboom loopt naar onder naar een soort aansluitplaat. Verder kwam ik er achter dat er in de buurt van deze aansluitplaat ook een - naar het frame gaat en dat er een + aansluiting is die niet van de huishoudaccu is, want er stond spanning op toen de huishoudaccu en zonnepaneel helemaal nergens aan aangesloten waren. Die zal dan wel naar de startaccu gaan. Er was allerlei verlichting los extra aangesloten. Die hebben we voor het overzicht ook maar losgekoppeld. Daarna hadden we geen tijd meer om verder te zoeken.

Ik weet niet of er standaard kleuren zijn voor bepaalde accesoires/aansluitingen? Dat zou ons wat zoekwerk besparen in de originele kabelboom.

De zonnepanelen liepen rechtstreeks naar de regelaar die rechtstreeks naar de accu liep. Die zaten dus niet op het controlepaneel terwijl het daar kennelijk wel een functie voor heeft. Wat mij betreft hoeven die niet via het paneel te lopen. De 2e accu functie van de regelaar zat niet aangesloten.

Wat ik in ieder geval werkend wil krijgen:

- Koelkast (eenvoudig buiten paneel om)
- Ringverwarming (ook eenvoudig, eventueel buiten het paneel om)
- Waterpomp
- Niveau schoonwater (ik weet niet of er al een meter in zit)
- Verlichting
- Eventueel voltmeter

Wie kan er wat tips geven over de aansluitingen? Ik heb een minimale kennis van 12v, maar ik ben redelijk handig en heb wel wat technisch inzicht. Is het aan te bevelen een nieuw controlepaneel aan te schaffen? Ik vond bijvoorbeeld dit paneel: http://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/p ... haudt.html
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Projectcamper



Bericht door isoplus »

Die rode knoppen zijn of zekeringen of schakelaars voor de verlichting denk ik.
Kijk eerst eens of er wel niveameters in de tanks zitten en zoek uit of die werken en hoe.
Inplaats van een camperpaneel kan je ook eens bij jachtpanelen kijken, vaak robuuster en eenvoudiger ( vetus)..
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Projectcamper



Bericht door frank_h »

De rode koopjes voelen als een soort drukschakelaar, maar ze klikken niet vast. Ik heb geen idee waarvoor ze moeten dienen. De watertank zal ik nog bekijken.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Projectcamper



Bericht door rijschoollucassen »

Lijkt me dat de groene ledjes met de rode knoppen te maken hebben. Knop indrukken, led aan? oké. Daar wordt klaarblijkelijk een systeem getest. Misschien een eenvoudige niveaumeter voor de watertank? 1e is kwartvol, 2e is halfvol etc?

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie