pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
Beste,
Bij de Van-types tot de laatste Up-date staan op de schuifdeur 2 stalen pensluitingen die bij gesloten schuifdeur in alu houders vallen met beweegbare kunststof zitting. Nu is het zo dat een schuifdeur nogal beweegt tijdens het rijden, dit brengt (soms) gerammel en gekraak of gepiep met zich mee.
Ik heb de verende elementen in de alu houders al vast gezet, hierdoor is de rammel en gekraak grotendeels weg, maar hierdoor sluit de schuifdeur iets moeilijker.
Nu had ik graag geweten of dit euvel nog steeds voor komt bij de laatste generatie (nieuwe neus) Ducato's, want deze zijn voorzien van kunststof pensluitingen en kunststof vaste zittingen. Indien hier geen problemen mee zijn overweeg ik om deze te vervangen bij mijn voertuig van Bj 2009.
Volgens ik gekeken heb zou dat één op één uitwisselbaar moeten zijn.
Joske
Bij de Van-types tot de laatste Up-date staan op de schuifdeur 2 stalen pensluitingen die bij gesloten schuifdeur in alu houders vallen met beweegbare kunststof zitting. Nu is het zo dat een schuifdeur nogal beweegt tijdens het rijden, dit brengt (soms) gerammel en gekraak of gepiep met zich mee.
Ik heb de verende elementen in de alu houders al vast gezet, hierdoor is de rammel en gekraak grotendeels weg, maar hierdoor sluit de schuifdeur iets moeilijker.
Nu had ik graag geweten of dit euvel nog steeds voor komt bij de laatste generatie (nieuwe neus) Ducato's, want deze zijn voorzien van kunststof pensluitingen en kunststof vaste zittingen. Indien hier geen problemen mee zijn overweeg ik om deze te vervangen bij mijn voertuig van Bj 2009.
Volgens ik gekeken heb zou dat één op één uitwisselbaar moeten zijn.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
Dag Joske, als je schuifdeur rammelt en piept heb je de afstelling dan al eens laten controleren? Volgens mij vallen de stalen pennen in conische vangmuiltjes waar een veer onder zit. Alle onderdelen zijn volgens mij van metaal en het veermechaniek zit er niet voor niets: je schuifdeur weegt een slordige 125 kg heb ik mij laten vertellen door een goede monteur. Het veermechaniek zorgt er mede voor dat de bewegingen van de schuifdeur tijdens het rijden (de schuifdeur beweegt als gevolg van het gegeven van mechanische traagheid nu eenmaal net iets later dan de auto zelf) opgevangen worden en niet volledig op de twee sluitpennen en slotgrijpers komen...
De schuifdeur is aan de middengeleider achter af te stellen: daardoor kunnen de twee stalen pennen exact uitgelijnd worden op de vangmuilen en is het piepen en kraken een stuk minder en doen de veren hun werk.
De schuifdeur is aan de middengeleider achter af te stellen: daardoor kunnen de twee stalen pennen exact uitgelijnd worden op de vangmuilen en is het piepen en kraken een stuk minder en doen de veren hun werk.
Buscamper fan
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
Beste,
De schuifdeur heb ik al meerdere malen afgesteld en is bij een gesloten deur echt spelingsvrij, dat kan ik je garanderen.
Er zitten wel degelijk harde grijze kunststof zittingen in de alu houders die met een korte veer naar voor gedrukt worden.
Ik heb de veren uitgeschakeld om rammel te voorkomen.
Een schuifdeur weegt maximaal 60 kg. Met isolatie en raam en binnenbekleding hoogstens 80 kg.
Heb er al meerdere gedemonteerd en gemonteerd.
Een schuifdeur goed afstellen neemt vrij veel in beslag.
Maar graag had ik de ervaringen gekend met de nieuwe sluitpennen.
Joske
De schuifdeur heb ik al meerdere malen afgesteld en is bij een gesloten deur echt spelingsvrij, dat kan ik je garanderen.
Er zitten wel degelijk harde grijze kunststof zittingen in de alu houders die met een korte veer naar voor gedrukt worden.
Ik heb de veren uitgeschakeld om rammel te voorkomen.
Een schuifdeur weegt maximaal 60 kg. Met isolatie en raam en binnenbekleding hoogstens 80 kg.
Heb er al meerdere gedemonteerd en gemonteerd.
Een schuifdeur goed afstellen neemt vrij veel in beslag.
Maar graag had ik de ervaringen gekend met de nieuwe sluitpennen.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
Joske,
Wanneer je de pennen licht invet met bijv. vaseline is het piepen en kraken toch ook weg?
Wout.
Wanneer je de pennen licht invet met bijv. vaseline is het piepen en kraken toch ook weg?
Wout.
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
Beste,
Doe daar regelmatig WD 40 aan, werkt het best en het blijft proper, maar de rammel op slechte baan krijg je daar niet mee weg.
Joske
Doe daar regelmatig WD 40 aan, werkt het best en het blijft proper, maar de rammel op slechte baan krijg je daar niet mee weg.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
Schuifdeur vervangen door echte camperdeur is beste oplossing
Vopper
Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
in onze bus van 2015 heb ik geen enkel probleem van rammelen of piepen van de schuifdeur
- Karelkaywa
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
In onze Ducato van 2006 rammelt er van alles (in de kastjes) maar de schuifdeur horen we niet. Overigens hadden we vorig jaar in Frankrijk problemen met het sluiten. Naar Fiat prof. Garage waar men het rollenstel in het midden heeft vervangen. Goed afgesteld kreeg men hem niet en we hebben maanden lang ( we waren net weg voor een half jaar overwinteren in Spanje en Portugal) de deur aan de linkerkant in de sponning moeten drukken. Zelf ook meerdere keren getracht de deur beter af te stellen maar helaas. Nu is hij in Velsen Noord bij de Fiat garage afgesteld en sluit de deur weer redelijk normaal.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
het is geen direct antwoord op de vraag van ts maar met veel geduld heb ik de deur afgesteld (fiat 2004) en je hoort geen gerammel meer,dus misschien toch nog maar eens afstellen.
Wij camperen met buscamper fiat ducato 2.3 jtd
2004 met tricano inbouw.
Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
2004 met tricano inbouw.
Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
WD40 is niet echt een smeermiddel, niet geschikt om iets langdurig iets mee te smerenjoske501 schreef:Beste,
Doe daar regelmatig WD 40 aan, werkt het best en het blijft proper, maar de rammel op slechte baan krijg je daar niet mee weg.
Joske
de werking is maar heel erg kort,
er zijn genoeg andere middelen die beter werken op lange termijn,
Re: pensluitingen op schuifdeur van bestelwagentypes
Gebruik silicone vet, (geen silicone spray) is water afstotend blijft redelijk dik en smeert goed.
En geen gepiep en gekraak meer.
Alleen niet met je kleren er tegen aan gaan zitten.
Met vriendelijke groet,
t'stokske
En geen gepiep en gekraak meer.
Alleen niet met je kleren er tegen aan gaan zitten.
Met vriendelijke groet,
t'stokske