waeco cruise control

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

waeco cruise control



Bericht door knutselaartje »

Helaas kluns ik een beetje in de rondte met de CC van Waeco. :crazy: Test A is gedaan en alles gaat zoals op het lijstje. Test B (diagnostische modus): deeltje 2: houd de SET toets ingedrukt, het motor toerental zal nu oplopen. werkt na 2 seconden. Bij loslaten van de toets blijft de motor dat toerental vasthouden. Klopt dus ook, Deeltje 3: Houd de reset toets vast, maar in mijn geval verminderd het motor toeren tal niet en het toerental wordt steeds hoger. Ik onderbreek dat dan maar door de de waeco uit te zetten. Verder heb ik eens een 12 volt trafo (gelijkstroom) aangesloten op de vacuüm unit: deze geeft een duidelijk klik. Op het moment dat ik de Dehtleffs Bus II op Fiat ducato van 1999 kocht (vorig jaar april) werkte alles zoals het hoort. Dit voorjaar nog eens een 60 km de CC gebruikt, maar daarna werkt het niet meer. Vacuüm leiding enz is goed dicht. Bedrading is nagekeken en ik zie daar geen fouten. Kun je de vacuüm pomp ook zodanig testen dat deze de bowden kabel beweegt? en zo een fout uitsluiten.?
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: waeco cruise control



Bericht door Hoofdnoorman »

Even afhankelijk van welk type CC je hebt kunnen het eigenlijk maar twee dingen zijn.

1. de vacuumdoos heb je de draden verkeerd zitten of
2. de bedrading van de bedieningschakelaar zit verkeerd. Let op!! Niet altijd moet daar groen aan groen en oranje aan oranje etc. Dat dus even nakijken.

Als het daar niet in zit, dan zal toch wellicht jouw bedieningsschakelaar defect zijn. Mogelijk een weerstand.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: waeco cruise control



Bericht door Peter LMC »

Wat ook nog een mogelijkheid is.
Krijgt de CC wel een puls signaal van de signaalgever.
Geen puls signaal dan ook geen werkende CC omdat deze denkt dat je stil staat.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: waeco cruise control



Bericht door faalhaas »

De puls gever kent een test modus waarbij het ledje op de rekenmodule gaat knipperen.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: waeco cruise control



Bericht door mMario »

Heb je de remlichtschakelaar en/of koppelingsschakelaar werking gecontroleerd? mogelijk niet correct afgesteld. heb je wel boekje met schema en fout mogelijkheden? stuur anders maar pb dan kan ik ze wel sturen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: waeco cruise control



Bericht door knutselaartje »

Dank voor jullie reacties, de rem en koppelings-schakelingen werken naar behoren. Test A is OK.
Dat de bedrading niet goed zou zijn aangesloten lijkt me ook haast niet mogelijk om dat ik vorig jaar vaak op de CC heb gereden en geen bedrading los heb gehad. En dan nog even een vraag: hoe test ik de pulsgever, welke knoppen moet ik in welke volgorde gebruiken. Weet iemand dat? Ik heb al onder de auto gekeken waar deze zich bevind, maar zonder op een brug staan zie ik de gever niet zitten aan de aandrijfas, ik kom niet ver genoeg onder de wagen om hem te zien. Dus als daar een testje voor is. Wel ga ik de bedienings unit even uit elkaar halen; mogelijk is er een draad los/stuk? Fijn dat ik daar nu een schema van heb. En voor de zekerheid dat schema nalopen.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Lord Ruud

Re: waeco cruise control



Bericht door Lord Ruud »

Op welke wagen zit de cruise control ?
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: waeco cruise control



Bericht door knutselaartje »

Ingebouwd in Dethleffs Bus II op Fiat ducato van 1999. Vanmorgen heb ik de bediening eens even gedemonteerd, maar alles lijkt goed te zitten qua bedrading. Ik vind wel dat de plastic drukknop deksel een beetje prutserig over komen (dun plastic) Ik dacht: misschien blijft zo`n knop dekseltje wel eens hangen? Ik ben nog wel benieuwd hoe ik de contactgever bij de aftak as electronisch kan testen.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: waeco cruise control



Bericht door Hoofdnoorman »

Als ik jou was zou ik maar eens niet gaan twijfelen aan de woorden van iemand die zeker 100 van die dingen heeft ingebouwd, knutselaartje. Ik probeer jou hier te helpen en je de goede kant op te sturen. Natuurlijk beweer ik niet alwetend te zijn, maar ook ik heb goede monteurs gehad die bij hoog en laag beweerden dat alles helemaal perfect aangesloten was. En het euvel zoals jij het beschrijft duidt nu eenmaal op een foute aansluiting.

Dus bedrading nakijken.
Wat ook even de aandacht verdiend is het openmaken van het achterdeksel van de vacuumunit. Dus even de beugel er af en het dekseltje los. Hier kijken of de bedrading aan de spoelen zit en niet gecorrodeerd zijn, getwist en sluiting maken.

Je hoeft de motor niet te laten lopen om te testen.

Doe.

1. Schakelaar CC op aan.
2. houd setknop ingedrukt terwijl je de auto op contact zeten laat dan los. (hij staat in de control modus)
3. druk op de rem. gaat lampje branden? OK
4. druk op de koppeling. lampje aan? Ok
5. druk op set. lampje aan? En hoor je licht geklik in de vacuumdoos? OK
6. druk op res. lampje aan? En hoor je licht geklik in de vacuumdoos? Is dit exact hetzelfde geluid als bij de Setknop? Meestal is de res wat stiller. Er moet dus geluidverschil zijn. OK
7. Je mag even een aangedreven wiel opkrikken en daar aan laten draaien. Gaat het lampje knipperen? OK

Als alles OK is zal het goed werken. Jij zegt echter dat zowel de Set als de Res verhoging geven in toeren.
Het zou niet uit te sluiten zijn dat de regelkast defect is, maar het zit toch echt vrijwel altijd in de aansluitingen van de draden aan de vacuumunit of de bedieningsschakelaar. Hierbij gaat de bedieningsschakelaar wel eens vaker kapot.

Let er op dat als je het achterste kapje van de vacuumdoos los hebt, de elektrische klepjes met hele kleine o-ringetjes zitten die af moeten dichten. Kijk goed hoe die zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: waeco cruise control



Bericht door Hoofdnoorman »

Even terugkomend op die contactgever.
Deze moet een weerstand hebben van 700 Ohm ongeveer.(zo uit mijn hoofd)

Maar pas op! Ook hier wordt vaak een aansluitfout gemaakt. Kijk even op het spoelhuis bij de amp klemmen. Daar staat heel summier een + en - teken. De blauwe draad komt op de plus.
Maar het testen doe je dus gewoon door het aangedreven wiel even te draaien. Dat kan door op te krikken. En in de controlmodus te zetten door de setknop ingedrukt te houden terwijl je start. Daarna in de versnelling en de koppeling helemaal los laten en kijken of hij gaat knipperen. Maar je kunt ook het wiel even door iemand laten draaien.

Kijk inderdaad nog even goed naar de solderingen van de draadjes op de bedieningsunit. Iets teveel weerstand en de Res-knop gaat zich als Set-knop gedragen.
Kijk ook even of de stekkers goed in elkaar zijn geschoven en niet een draad is uitgedrukt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: waeco cruise control



Bericht door knutselaartje »

Ga ik mee aan de slag. Geeft zo `n ding nog veel werk hé :D Alvast dank.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: waeco cruise control



Bericht door knutselaartje »

Zo, vanmiddag eindelijk wat tijd om het test lijstje verder af te werken van de CC. De vacuüm unit los gehad, maar ziet er nog als nieuw uit binnen in. De beide spoeltjes getest met 12 volt = doen het goed en ook het ledje op de elektronische unit doet het bevelen (rem- koppeling- set en reset. ook hoor ik na het weer in elkaar zetten van de vacuüm unit bij het testen de beide (set en reset) de klikjes.
Daarna de krik en toebehoren schoon gemaakt en wat gesmeerd en de voorkant bestuurders zijde op gekrikt. De test waarbij het ledje zou moeten oplichten/knipperen bij het ronddraaien van het wiel geeft geen signaal. Mogelijk is dat de signaal gever aan de bijrijders kant zou zitten. Ik denk dat het het beste is om de camper op een brug te zetten is.
Al met al lijkt het er op dat de contact gever bij de uitgaande as niet werkt? Zal ik gaan nakijken op een brug, want op mijn rug liggend zie ik nergens dat zoiets gemonteerd is. Dank voor de adviezen tot dus ver. Zodra ik dat heb nagekeken laat ik dat nog even weten.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: waeco cruise control



Bericht door Hoofdnoorman »

Fijn dat nu alles gecontroleerd is en kun je dus een aantal zaken uitsluiten.

Van het volgende weet ik dus niet wat er van toepassing zou kunnen zijn, misschienb anderen die even kunnen meedenken? :

Heeft het type van 1999 reeds een elektronische teller of is dit nog met kabel?

Als je geen PickUp kunt vinden, dan kan het zijn dat er in de tellerklok een pulsgever is ingebouwd. Enige tijd geleden is hierover een topic geweest. Het zou kunnen dat de aansluitingen van de pulsgever defect zijn.

Al met al verklaart het nog steeds niet waarom of de toeren klimmen bij beide knoppen. Dus helemaal niet nu je zeker weet dat de beide vacuumklepjes afzonderlijk en prima reageren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: waeco cruise control



Bericht door knutselaartje »

Als ik tijd heb zal ik de teller eens demonteren. Ook al om dat deze de gewoonte heeft om als ik 90 km rijd hij 80 aangeeft. Heb al een paar bekeuringen gehad :evil: Intussen heb al el een elementje op mijn werktafel liggen , zo een die op een fiets de wiel omwentelingen meet. Misschien kan ik daar wat mee knutselen bij de teller achterkant ?? laat wel weer weten wat daar de uitkomst van is.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Plaats reactie