Koppakking door van ouwe J5

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door vanHooltje »

Ik zou de waterpomp maar eens los nemen, het ventje kan wel weggecavateerd zijn (dit kompt vaker voor) en heb je geen circulatie meer. Dat je peil steeds zakt is niet normaal, en dus moet er ergens een lek zitten. Rook je camper geen grijze rook?
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door @3 »

berrie schreef:- uit reparatienota,s maak ik op dat er vroeger ook al verlies van koelwater is geconstateerd, maar ondanks hoge kosten nooit goed is opgelost.
- Het is standaard bij deze motor dat het niveau structureel te laag staat. Als ik er nu een liter in gooi staat hij op peil en na een ritje kan er weer een liter in. Verder nooit geen problemen. Temperatuur is altijd constant in de 7 jaar en 30.000 km dat hij in mijn bezit is.
- in 2009 is bij een vorige eigenaar de distributieriem gebroken en waarschijnlijk de kop er af geweest voor controle.
Ook een mogelijk is dat bij de D-riembreuk de kop beschadigd is geraakt en er een scheur is ontstaan. Dit kan er in de loop van de jaren daarop voor gezorgd hebben dat het koelwater werd 'opgedronken' waardoor telkens moest worden bijgevuld.
Tja, en dan is het wachten op een keertje te weinig koelwater en veel warmte ontwikkeling.
Ik hoop dat de motor deze laatste excercitie overleeft heeft.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door de Jonckheer »

jielus schreef:Is het niet zo dat bij een lekkende koppakking de olie wit gaat schuimen? Dat heb je toch zo gezien aan de peilstok van de motorolie of bij de olie bijvulplug?
Dat is alleen het geval wanneer de pakking precies bij een oliekanaal door is. Meestal gaat ie lek bij een koeling kanaal omdat die direct naast de cilinders zijn. Ik heb vele lekke koppakkingen gerepareerd maar nooit een waar het koelwater in de olie terecht kwam. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is maar de kans dat een lekkage bij een koelwater kanaal zit is vele malen groter.
Vandaar mijn advies om af te vullen en de motor te laten draaien. Is de pakking lek komt het er vanzelf uit.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door de toren »

Bij onze oude camper J5 was de radiator dichtgeslibt maar dat was langzaam aan gebeurt ik had gewoon de tekenen niet door . Die werd bv warm als we de bergen op moesten maar dan zette ik de kachel aan en was het weg :) dom dom dom .
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Hoofdnoorman »

Even de kop naar Peter Peters in Epse Berrie.

Daar gaat alles van Deventer en omstreken heen en is goed en betrouwbaar.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door JAN60 »

Even laten besnuffelen bij een garage :silent:
Gr Jan
berrie
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 16:51
Locatie: deventer

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door berrie »

Dank voor al jullie meedenken.
Het gebeurde allemaal zo plots dat ik helemaal niet bedacht was op problemen. Ik heb geen rook opgemerkt, maar ook niet gehoord dat de ventilator is aangeslagen.
@ vanhooltje: De waterpomp haal ik er toch even af, dus dat hoort u nog.

@ @3: de reparatie is 6 jaar geleden gebeurd bij 30.000 km minder.
We hebben al diverse ritten gemakt, dwars door de Alpen, naar kroatie, naar Zuid-frankrijk, naar costa de Sol, noem maar op.
Dan was er toch al weel eerder iets gebeurd? De motor en de koeling hebben altijd perfect gefunctioneerd.

U hoort nader zodra de camper weer in Holland is.
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door @3 »

berrie schreef:Dan was er toch al weel eerder iets gebeurd? De motor en de koeling hebben altijd perfect gefunctioneerd.
@3 schreef:
Je schreef:- uit reparatienota,s maak ik op dat er vroeger ook al verlies van koelwater is geconstateerd, maar ondanks hoge kosten nooit goed is opgelost.
- Het is standaard bij deze motor dat het niveau structureel te laag staat. Als ik er nu een liter in gooi staat hij op peil en na een ritje kan er weer een liter in. Verder nooit geen problemen. Temperatuur is altijd constant in de 7 jaar en 30.000 km dat hij in mijn bezit is.
- in 2009 is bij een vorige eigenaar de distributieriem gebroken en waarschijnlijk de kop er af geweest voor controle.
Ook een mogelijk is dat bij de D-riembreuk de kop beschadigd is geraakt en er een scheur is ontstaan. Dit kan er in de loop van de jaren daarop voor gezorgd hebben dat het koelwater werd 'opgedronken' waardoor telkens moest worden bijgevuld.
Tja, en dan is het wachten op een keertje te weinig koelwater en veel warmte ontwikkeling.
Ik hoop dat de motor deze laatste excercitie overleeft heeft.
Dat wachten heeft dus 7 jaar geduurd. Daarvoor was er niets aan de hand omdat je het koelwaterniveau goed op peil hield.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
berrie
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 16:51
Locatie: deventer

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door berrie »

@ @3:
- het koelwater, en ook de oliën trouwens, worden altijd trouw door mij gecontroleerd.
zeker voor elke buitenlandse rit. Ook nu.

- ik heb hem zeven jaar geleden gekocht.
- Hij had toen een gebroken distributie gehad en was door een bedrijf weer hersteld.
- Uit oude rekeningen maak ik op dat er altijd een liter koelwater moest worden bijgevuld bij elke controle.
- Dat was bij mij ook zo. Ongeacht of ik nu elke maand controleerde of elk jaar. Altijd 1 liter erbij.
- Het is door de garage van de vorige eigenaar waar hij in onderhoud was allemaal uit den treure na gekeken. Tot de kachelkranen en kachelradiator tot het lichten van de kop aan toe

- Ik ben er maar vanuit gegaan dat dit gewoon bij die Hymer hoorde. Ik heb me er verder nooit meer druk om gemaakt en het koelwater bleef altijd prima op temperatuur. Nooit geen problemen met warm lopen.
- maar wel geregeld controleren. Ik heb er zelfs een peilstaafje voor gemaakt omdat je er bij dat type lastig bij komt.

Dus ik trek in twijfel dat een reparatie van 7 jaar geleden nu ineens accuut tot een lekke koppakking heeft geleid.
Ik denk toch eerder gewoon aan ouderdom en/of domme pech.
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door @3 »

Dan zal het dat wel zijn Berrie.
Misschien kun je zelf dan ook bedenken hoe het komt dat het koelwater verdwenen is.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door bas_noord »

Ik zou de kop zelf ook maar eens afpersen. Het liefst in een warme omgeving. Ik heb zelf iets vergelijkbaars als jij mee gemaakt. Continu iets water verlies en nergens te vinden waar. Kop er af...koppakking niet kapot. Uiteindelijk de kop afgeperst met lucht. Koud niks te vinden. Kop in warm water gegooid en weer afgeperst...bingo: scheur in de kop

In koude toestand geen lek te vinden

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door JAN60 »

Blijkbaar is mijn raad,om hem bij een garage te laten besnuffelen,niet interessant genoeg. :silent:
Gr Jan
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Slag+J16 »

Staat me bij dat we er vroeger ,, iets rose/licht rood ,, opspoten om de scheuren beter te kunnen zien,
Vraag me niet wat dit was--- ik weet het niet meer.
Jan
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door JAN60 »

Detectiepoeder.
Gr Jan
Plaats reactie