Koppakking door van ouwe J5

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Kroppie »

JAN60 schreef:Dat zal toch wel,en ook nog goed geplaatst :wink:
bolling naar onder .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
berrie
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 16:51
Locatie: deventer

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door berrie »

ja, dank voor jullie bezorgdheid :-B
Nieuwe koperen ringen en brandplaatjes. met de bolling naar beneden.
Gratis gekregen van de locale motorenrevisie.

Nu zit ik alleen nog te dubben over welke koelvloeistof ik moet / kan gebruiken.
Maar daar maak ik wel een nieuw topic over aan.
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
berrie
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 16:51
Locatie: deventer

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door berrie »

Follow up.
Nu na anderhalf jaar en 5000 km weer de koppakking eruit.
Vanaf het begin na de reparatie veel last gehad van witte? rook bij het starten. na een minuutje of zo was het weg.
Zelfs de verstuivers allemaal laten nakijken en afregelen, nieuwe brandplaatjes enz. en de gloeibougies vervangen.
Soms wel rook en dan weer niet, weinig koelwater verlies, maar dat deed hij altijd al.

In september na een rondrit uit Hamburg gekomen en de camper gewoon weggezet.

Nu wilde ik een paar dagen weg en enorme witte rook bij het starten, het hield niet op en binnen 5 km de motor aan de kook.

Datzelfde hebben we pas gehad met de Fiat Panda en van zoon en dat was ook de koppakking.

Ik heb diverse bedrijven benaderd om er nu maar een complete Turbo set in te laten bouwen, maar óf ze hebben geen tijd (geen blok op voorraad?) óf ze reageren helemaal niet.

Dus zelf nog maar eens aan het sleutelen. Brrr.
Vraag aan het forum:
Kan het gebeuren dat ik een verkeerde koppakking heb besteld?
Een Turbo heeft lagere compressie dan een gewone diesel en van mijn gereviseerde kop was behoorlijk wat afgehaald volgens het revisiebedrijf.

Dus nu maar de dikste pakking erop die er bestaat? En hoe dik zou dat dan moeten zijn?
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Bas vd laar »

Heb je De Bridge in Herentals al gebeld?
Voor mij hebben ze er eens een 2.5TD ingelegd.
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door helex »

Hallo Berry, heb je Tomcar in Dronten geprobeerd? Is niet zo ver weg en ik weet dat ze turbo's inbouwen.

Lex

Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door frank_h »

Met deze geschiedenis zou ik in ieder geval geen euro meer in je huidige blok steken. Mogelijk zit er ergens anders toch ook schade. Ombouwen naar turbo lijkt me de beste optie. De ducato specialist in Veendam adverteert met turbo blokken etc. Zelf geen ervaring mee. Verder zou je kunnen zoeken naar een rijdend turbo exemplaar en dan om laten bouwen. Maar die zijn dungezaaid.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Iveco4x4 »

helex schreef:
wo 14 feb 2018, 22:15
Hallo Berry, heb je Tomcar in Dronten geprobeerd? Is niet zo ver weg en ik weet dat ze turbo's inbouwen. Lex
Ik ben Berry en TS heet Berrie :wink:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Kroppie »

iedereen heeft het nu wel over een kopvlakken bij een nieuwe koppakking, maar word er ook wel eens gekeken hoe vlak het blok nog is voor er een nieuwe pakking tussen gaat?, en of het afdichtvlak wel nog netjes is.
is wel een stevig iets zo,n blok, maar krom kan ook een bovenkant van een blok zijn , of de cruciale afdichtvlakken vlak naast de boringen zijn niet meer zuiver, tja en dan duurt het niet lang voor een nieuwe koppakking er ook weer aan gaat
in geval van 2x een koppakking vlak achter elkaar, het totale plaatje voor wat betreft afdichtingsvlakken goed bekijken
en ook het aanhalen van de bouten bij deze blokken doe je niet zomaar effe met een momentsleuteltje, daar heb je een stevige jongen voor nodig, zeker om de laatste keer de gewenste draaihoek te bereiken, ik zelf ben er tenminste niet sterk genoeg voor(ook niet met een sleutel) van 1,2 meter
en zitten de speciale ringen onder de kop van de kopbouten?, met de tandjes naar beneden?, en het raakvlak tussen ring en kop droog, en tussen boutkop en ring ingelolied?, ook de draad van de bout goed inolieen .

en de beste koppakkingen voor deze motor zijn de pakkingen van victor reinz.
dikte volgens mij: zonder turbo 1,5mm. en met turbo 1,92 mm

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door 309T16 »

Balen, dat het voor de tweede keer gebeurd is :!:

Afgezien van de controle van het koelwaterniveau en de goede werking van de waterpomp, lijkt het er dan toch op dat er iets niet goed gegaan is bij de vorige reparatie.

De koppakking reparatie van mijn J5 (staat nog ergens een topic van op deze site) was mijn eerste koppakking reparatie. Dankzij dit forum uiteindelijk goed gelukt.
Sinds mijn reparatie ook witte pluimen bij starten, maar nooit koelwater verlies gehad. Condens in uitlaat, koude start afstelling?

Vraag aan Jos: hoe controleer je het onderblok op vlakheid? Ik heb destijds zo'n 1m lange platte liniaal er op gelegd. Niet nauwkeurig. Dat is duidelijk.
Ik vond het aantrekken van de kopbouten een rot klus. Zeer weinig ruimte in een integraal en veel kracht nodig, terwijl er te weinig ruimte is om met een lange arm die hoekverdraaiing in één keer te realiseren. Heb er speciaal een 300NM momentsleutel voor gekocht.

Berrie, als je tevreden was over het blok en de prestaties, zou ik het gewoon weer repareren. Tenzij je een turbo upgrade wenst. Dan is dit een mooi moment ervoor.

Ben ook zeer benieuwd als de kop gelicht is, wat de pakking laat zien.
In ieder geval succes gewenst!

Grt. Willart
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Kroppie »

ik heb een 400mm haarlineaal en dan met voelermaatjes van 0,03mm kijken, of die er nergens tussen passen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door dethleffsi6810 »

Lijkt mij ook zeer verstandig de cilinderkop (warm) te laten afpersen,deze cilinderkoppen scheuren weleens in de voorkamers.
Ook de kopbout gaten controleren op diepte en eventueel met een tap de draad opschonen.
Theo
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door JAN60 »

Belangrijk is ook ,dat de gaten volledig zijn schoongemaakt(ondaan van olie cq koelvloeistof)zit er nog veel van dit in dan krijgt men de bout wel op waarde, maar de druk op de cil.kop op die plaats is verkeert(bout drukt op de vloeistof) ,zodat de koppakking niet op het juiste moment op die plaats wordt aangedruk,en hier door lek is of snel weer gaat lekken.
Gr Jan
Hans b te Lm
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 04 aug 2017, 17:03

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door Hans b te Lm »

Hallo Allen,ik heb zelf ,ook het een en ander meegemaakt met de koppakking.Kontroleer ook alle nieuwe trekbouten met een nieuw snijijzer.Ik had 9 bouten waar ik material Kon weg snijden plus nieuwe tappen voor de boutgaten.Draai de bouten eerst in de gates en kontroleer of dit vol doende kan.Is dit goed ,smeer de bout draad dan met een kwastje matig in met Molykotepasta .Gebruik ook een gardenmeter op de sleutel bij het vast zetten in 2 fasen Zie handboeken. Veel succes. Hans b.
berrie
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 16:51
Locatie: deventer

Re: Koppakking door van ouwe J5



Bericht door berrie »

Dank voor alle reacties, hoewel dit topic alweer 1 1/2 jaar oud is.

Eerst even een paar antwoorden op de vragen en opmerkingen:
- De kopbout gaten en schroefdraad heb ik niets aan gedaan, alleen schoon en droog schoongemaakt.
Als ik dat nu nog zou willen doen, moet ik dan weer nieuwe kopbouten monteren?
- Ik heb bij de montage wel de schroefdraad van de bouten licht in geolied, de ringen onder de kop niet en de ringen op de juiste wijze gemonteerd.
Volgens handboek.
- De kop juist aangedraaid. In de goede volgorde en met de juiste momenten. De laatste keer 90 graden (meen ik nu uit het hoofd, of was het 60) was inderdaad een zware klus. Zeker bij de integraal heb je weinig ruimte en moesten we werken met een verlengstuk.
Mijn zoon drukte met kracht de momentsleutel op de bout tegen het afschieten en ik met twee handen de torsie. Ik heb daarover met Jos destijds nog contact gehad en die meende dat de laatste paar kg/m er niet meer zo op aan kwamen.

maar nu:
Is er geheel vrijblijvend en kosteloos een monteur wezen kijken. Hij is er ruim 1 1/2 uur geweest. Zeer sympathiek van hem.

We hebben de motor gestart en nu weer helemaal geen rook! En hij rookte de vorige keer net als een stoomtrein, niet overdreven.
Het koelwater reservoir zat tot bovenaantoe vol, dat was niet toen ik het vorigekeer bijvulde.

Er zat veel lucht in het systeem. We hebben alles weer ontlucht, maar niet bijgevuld want ik had geen vloeistof meer.
Volgens de monteur heeft, zo te horen, het onderblok ook een opdonder gehad.
Hij zou er niet teveel onkosten meer aan maken.

Bij de olievuldop geen onderdruk gemerkt, maar wel condens. Dat heb ik ook al eerder opgemerkt.
Echter geen water in de olie en het oliepeil blijft ook netjes staan.

Veronderstel dat er op een of andere manier water bij de kleppen tuimelaars zou komen. Dat wordt vervolgens afgevoerd via de carterontluchting naar de inlaat. Dat zou ook de witte rook kunnen verklaren? Bedenk ik in mijn onnozelheid.

Nu heb ik nog nieuwe gloeibougies liggen, die zet ik er toch nog maar even in.
Dan ga ik gelijk de compressie meten.
De monteur meende toch wel dat er verschil in compressie zou zitten want de motor schud ook nogal.
Dat was eerder nóg erger maar nadat de verstuivers zijn gecontroleerd, deeld vervangen van de nozzels en op de juiste druk gezet is dat wel verbeterd.
Lang verhaal. Sorry.

Nu ben ik opzoek nar een nieuw betrouwbaar blokje, maar dat valt geloof ik nog niet mee.
Het idee van een Turbo unit compleet in te bouwen heb ik mar laten varen.
De meeste bedrijven reageren helemaal niet. O.A. Veen dam en Heerentals. De rest heeft geen tijd, geen zin of geen blok.

Als laatste wordt geadviseerd een Ducato blok te nemen omdat die minder onbetrouwbaar zijn dan Peugeot/citroen
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
Plaats reactie