advies over luchtvering gevraagd

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Gerard056 »

Beste forumleden,

Onze camper heeft de laatste trip met zijn achterbumper aan de grond gezeten en heeft een gelukkig kleine zelf repareerbare schade opgelopen, dit kwam omdat ik van een schuin aflopende weg een naastgelegen vlak stuk op moest de hoek van de achterbumper heeft daarbij de grond geraakt.
Om dergelijke problemen in de toekomst wat uit te sluiten en ik vermoed dat de overhang van onze camper te lang en te laag is en daar komt nog eens bij als ik hem trip klaar maak merk ik ondanks dat ik oa weinig water (25%) en bagage meeneem de camper toch wat naar achter over helt mede omdat de koplampen ook al niet genoeg naar beneden schijnen ( staan in de laagste stand )

Nu zit ik te denken aan ( hulp ) luchtvering,
er bestaan verschillende systemen ?
zou ik genoeg hebben aan een basisset ( dus enkel de balgen ) of moet je daar een manometer met of zonder compressor bij nemen of zou ik het gewoon af kunnen met bv de pomp van de reserve/nood wiel reparatie set ?

Het is voor een Hymer Tramp 578 ( premium 50 ) bj 2013 op fiat ducato X250 basis
bedoeling is dat ik het er zelf onder ga monteren ( zonder hefbrug )

graag jullie advies , Gerard.
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door isoplus »

In mijn vorige camper zaten achter twee balgen die ik gewoon met een kleine compressor op druk zette. De twee ventielen zaten onder de chauffeursstoel en daar paste ook de compressor onder.
Er lopen dan lange leidingen naar de balgen en die zijn kwetsbaar. Als ik het nog eens zou doen zou ik de compressor en manometer met ventielen in de garage plaatsen ( daar zit meestal ook een 12 volt aansluiting) Overigens raakte onze Knaus met hulpvering bij een korte steile bocht nog wel eens de straat met de trekhaak, dus het blijft kritiek met een lange overhang.
De trekhaak zorgde ervoor dat er verder geen schade was. Verder simpel systeem, ingewikkelder hoeft het niet en ik had er verder geen omkijken naar.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door campertje »

Even reclame maken :( :(

Kijk eens op de site van oluve.nl

Ik heb daar pas ook een set gekocht, :thumbup: :thumbup:

Ik heb gekozen voor de 2 weg luchtverings set. Zonder manaometers en compressor.
Monteren is een makkie, ook zonder brug of zo.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Tec »

Ik heb al jaren een set van dunlop er onder wat prima bevalt.
Persoonlijk zie ik het nut van een compressor ( meer gewicht, storings gevoeliger)niet in omdat ik altijd met dezelfde druk rijd.
Wel heb ik een gescheiden systeem met twee manometers zodat ik zeker weet dat ze op druk zijn/blijven. ( 2 bar)
Tevens heb ik bij elke manometer een ventiel ( zat in het pakket) en kan heel gemakkelijk onderweg, met een fietspomp, bijpompen als het nodig is.
Wel zou ik voor een gescheiden systeem gaan wat de stabiliteit behoorlijk bevorderd.
Anders wordt de lucht van de linker naar de rechter balg of andersom verplaatst in b.v. doorlopende bochten of forse zij wind.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Sun »

Ik heb sinds vorige week een set van Oluve. Een gescheiden systeem, met 2 manometers. Erg makkelijk om de druk goed af te kunnen lezen. Ik had al een compressor en ik vindt het een welkome aanvulling. ' Niet omdat het moet, maar omdat het kan' :-B 10 sec pompen en een balg zit al op 3 bar. De camper is minder windgevoelig en helt minder over in de bochten.
Mooi systeem!

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door javanes »

Als je altijd met dezelfde druk rijdt en/of de druk niet aanpast aan de belading kun je volgens mij net zo goed kiezen voor hulp (schroef)veren.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door gjvonk »

Of stalen hulpveren beter zijn hangt volgens mij ook van het chassis onder de camper af: ik dacht dat stalen hulpveren voor een ALKO chassis bij Car Support duurder zijn dan luchtvering, maar dat weet ik niet meer zeker. Je kunt ze altijd even bellen voor een vrijblijvende advies afspraak.
Buscamper fan
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Gerard.Smolders »

Sun schreef:Ik heb sinds vorige week een set van Oluve. Een gescheiden systeem, met 2 manometers. Erg makkelijk om de druk goed af te kunnen lezen. Ik had al een compressor en ik vindt het een welkome aanvulling. ' Niet omdat het moet, maar omdat het kan' :-B 10 sec pompen en een balg zit al op 3 bar. De camper is minder windgevoelig en helt minder over in de bochten.
Mooi systeem!

Gr Arie

Arie

Heb je deze set zelf gemonteerd,of heb je dit laten doen?

Gerard
Gebruikersavatar
Ceesz
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 09 nov 2011, 12:51
Locatie: Alkmaar

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Ceesz »

Hallo Gerard,
Even laten informeren bij Carsupport, is niet te ver van Roosendaal.
Ze hebben ook een site, kunnen je informeren over lucht/stalen veren.
Succes.
groet
Cees Z
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Tec »

javanes schreef:Als je altijd met dezelfde druk rijdt en/of de druk niet aanpast aan de belading kun je volgens mij net zo goed kiezen voor hulp (schroef)veren.
Zijn die beter dan???
Onderweg veranderd mijn belading echt niet zoveel dat de druk bijgesteld moet worden.
En (hulp) luchtveren werken progressief terwijl (hulp) schroefveren lineair werken en dat maakt verschil.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door javanes »

Ik weet of een uit de kluiten gewassen fietsband beter veert dan een schroefveer. :wink:
Volgens de bedrijven die de beide systemen leveren zit weinig of geen verschil tussen het resultaat met hulpluchtvering of extra stalen schroefveren.

Overigens zit er bij mij ook hulpluchtvering onder. Eén van de eisen in Duitsland om de MTM te kunnen verhogen van 3200 naar 3500kg.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pol-S
Berichten: 252
Lid geworden op: di 28 dec 2010, 12:47
Locatie: Oenkerk

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Pol-S »

ik had hulpluchtveren achter
Sinds een paar weken stalen hulpveren van Carsupport
Ik ben er heel te vreden over en bevalt mij veel beter dan hulpluchtveren.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Sun »

Gerard.Smolders schreef:
Sun schreef:Ik heb sinds vorige week een set van Oluve. Een gescheiden systeem, met 2 manometers. Erg makkelijk om de druk goed af te kunnen lezen. Ik had al een compressor en ik vindt het een welkome aanvulling. ' Niet omdat het moet, maar omdat het kan' :-B 10 sec pompen en een balg zit al op 3 bar. De camper is minder windgevoelig en helt minder over in de bochten.
Mooi systeem!

Gr Arie

Arie

Heb je deze set zelf gemonteerd,of heb je dit laten doen?

Gerard

Hallo Gerard, ik heb dit zelf gedaan. Ik had meer werk met de installatie van de manometers en schakelaar ( moet wel even mooi ) en aanleg van de luchtleiding ( door balk van achter naar voor en dan onder de bestuurderssroel uitkomen, dan van de balgen zelf. Eerder had ik al een compressor onder de bestuurderstoel gemonteerd, dat is lekker dichtbij de accu.

Ik zit nu in Polen, maar zelfs balgen laten het de eerste 50 km over de Poolse grens naar Wroclaw het niet soepeler rijden :-B

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Saviemeke »

Ik heb vorig jaar ook hulpluchtvering van Oluve onder onze camper geplaatst, dat is goed zelf te doen
Ik heb naast de vulventielen zelf twee kleine manometersgeplaatst, echt nodig is dit niet. Maar je hebt wel een indicatie dat de balgen op druk blijven. Het systeem bevalt goed, zeker nu er een zwaardere fietsendrager met twee ebikes achter op de camper geplaatst zijn.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie