advies over luchtvering gevraagd

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Gerard056 »

Bob v.d.Heijdt schreef:Hallo Gerard,
Als je toch bezig ben dan zou je kunnen overwegen
om er ook een paar steunwielen achterop te moteren
op het de dragende balken, deze zijn compleet te koop
waar?? ik heb ze wel eens gezien.
Als je toch nog met je lange oversteek aanloopt dan nemen
de wielen het over en heb je geen schade.
Groet, Bob v.d.H.
beste Bob,
aanvankelijk wilde ik enkel maar steunwieltjes , echter dan moet je wel een versterkt frame hebben bv een maxi ,
en aangezien ik een light versie heb gaat dat niet de kans dat je het frame met alles wat er op staat sloopt is aanzienlijk.
En omdat ik geen zin en reden heb om bv een trekhaak met versterking er onder te gaan bouwen lijkt met dat geen goede oplossing.
Trouwens die wieltjes kosten ook aardig wat euro,s

mvg. Gerard.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Gerard056 »

Hoofdnoorman schreef:Ik heb even meegelezen maar kom één belangrijk aspect niet tegen in dit topic en het betreft de remdrukverdeler :!:

Afhankelijk van de belasting op de achteras krijgen de achterwielen meer of minder druk toegevoerd. Immers bij zwaardere belasting zal de beremming meer moeten zijn.
Dit houdt gelijk in dat, wanneer men hulpveren of luchtbalgen achteraf monteert, de remdrukregelaar ook afgesteld zal moeten worden. Doet men dit niet, dan zal de wagen minder gaan remmen omdat hij denkt dat hij onbeladen is.
Houdt dus rekening met deze zaken en laat de boel goed afstellen. Soms moet er een stangetje verlengt worden, soms kan men de remdrukregelaar verdraaien. Het allerbeste kan men dit laten doen waar men verstand heeft van deze zaken en de relatieve beremming van de as(sen) kan meten/afstellen. Men heeft hiervoor de asdrukken nodig.
Het niet uitvoeren van deze afstelling kan tot levensgevaarlijke situaties leiden.
Hallo Rudy,

Bedankt voor het advies, maar de set is bedoeld voor Fiat campers met ABS wat ik dus heb en zonder 4 wielaandrijving.

mvg. Gerard
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Hoofdnoorman »

Dag Gerard.

We mogen dus dan, in principe, er van uit gaan dat het allemaal in orde is. Inderdaad zijn de consequenties met ABS natuurlijk anders dan met een conventioneel systeem. Maar de ABS zal nutteloos zijn als het wiel niet eens kan blokkeren omdat hij van begin af aan al te weinig remdruk kan hebben. Omgekeerd, dus te hoge remdruk t.o.v. het gewicht, zal waarschijnlijk wel door ABS uitgebalanceerd worden.

Mijns inziens, de theoretische materie overwegende, zal er dus ook met een ABS systeem de remdrukverdeler afgesteld moeten worden als deze aanwezig is, tenzij de leverancier dit uitdrukkelijk aangeeft dat dit niet nodig is.

Maar goed, ik ben al een beetje oudere autotechnicus en heb zelf geen super uitgebreide, en jarenlange ervaring met de moderne remsystemen. Toch kan het, mijns inziens, geen kwaad dit nog even te controleren en de vraag aan de leverancier voorleggen.

Uit praktijkervaring weet ik, ik heb het dus lijfelijk meegemaakt, wat 10 cm langere remweg voor gevolgen zou kunnen hebben. Daarom reageer ik ook op overbelading en toestand van remmen. Zie hier en ik stond letterlijk slechts 10 cm stil voor de gevallen man.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Gerard056 »

Goedemorgen Rudy,

even terug komend op je bericht, ik ben nog steeds in afwachting van het complete pakket ,( wordt volgens dhl vandaag afgeleverd ) en zal zeker de gebruik en installatie handleiding goed doornemen.
mogelijk dat er iets in staat over evt afstellen van abs/remmen. ( al verwacht ik dat niet )

Zelf ben ik van mening dat de remweg juist korter wordt , mede omdat de camper zonder hulpluchtvering wat naar achter wil overhangen gezien het feit dat mijn koplampen bij beladen toestand te hoog staan en niet op de juiste hoogte komen bij het verdraaien van de hoogte verstelling in de cabine.
En nee naar mijn inzien ben ik niet te zwaar beladen wij gaan juist zorgvuldig om met de belading en het gewicht minimaal water zo veel mogelijk toilet en vuilwatertank legen ed. wat zwaarder spul in de garage zo dicht mogelijk tegen de achteras en niet overdreven veel kleding eten ed mee.( maar dan komen we weer in het gevalletje overgewicht en daar gaat deze topic niet over )
door plaatsing van het hulpluchtveer systeem op de achteras komt de achterzijde weer op normale hoogte zoals hij zo,n beetje hoort te staan bij leeggewicht en dus de moment-reactie bij het remmen eerder naar de vooras zal gaan ipv eerst de achterzijde van de camper uit de vering laten komen en dan max remdruk bereiken.
Ik heb het plaatsen van hulpluchtvering er bij de camper dealer besproken en die gaf ook toe dat het meestal wel ten goede komt van het gedrag van de camper zeker als straks de camper wat ouder wordt en de vering toch wat slapper gaat worden.

mvg. Gerard.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 16 jul 2016, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren aub knop Nieuw Antwoord gebruiken ;-)
Gebruikersavatar
Blokske
Berichten: 145
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 20:54
Locatie: Huldenberg centraal in Belgie

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Blokske »

Hallo Gerard 056,
Ik had op mijn vorige die ook een lange oversteek had eveneens luchtvering laten plaatsen (Goldschmidt met dubbel circuit geplaatst voor €999) na het hopeloze sukkelen om uit mijn eigen parkeerplaats te raken zonder stukken te maken.
Ik woon in een sterk heuvelachtig gebied en de wieluitslag zorgde ervoor dat ik in diagonaalbalans stond als ik wilde binnen of buitenrijden met geen grip als gevolg ook de achterbumper was zo af en toe in de bodem aan het graven gegaan.
Na het plaatsen van de hulpluchtvering kon ik individueel meer wieluitslag geven achteraan om zo mijn voertuig vooraan meer grip te geven op het compleet uitgeveerde voorwiel dat los begon te komen van de bodem met slip als gevolg, vanaf toen kon ik zonder problemen of lading uitladen wel binnen rijden bergop in achterwaartse richting. het vergde wel wat feeling op het knopje (ventiel op dashboard) maar dat gaf niet gezien het resultaat er wel was.
De stabiliteit kon ik ook wel goed gebruiken op snelwegen wan die lange overhang geeft automatisch een verkeerd beladen voertuig vanaf toen kon ik rijden zonder wiebelen of andere zorgen.
Het is wel een beetje aftasten wat de juiste spanning per balg is voor je voertuig want je mag het nu ook weer niet te hoog gaan liften he.
Uiterst hoog kon ik de achterbumper met een 2 meter overhang 25 cm verhogen in beladen toestand en daar gaat het om he om in extreme situaties (ferry) je achtertrein ook mee te krijgen en niet op verlof achter te laten.
Om me te stellen op camping had ik uitdraaisteunen bij en die zette ik na het oppompen even onder de Camper en liet die daarna zakken zo stond die heel stabiel en wiebelde mijn eega niet uit haar bedje als ik 's morgens naar de bakker ging.
Dat zijn enkele voordelen van het systeem die hier niet ter sprake zijn gekomen en die een extra metalen veer niet kan geven.
Mijn huidige nieuwe Camper heeft een kortere oversteek en vereist geen extra hulpvering maar ik mis het gemak soms wel.
Blokske.

LMC A 654 G Black Selection met zitgroep achteraan.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Sun »

Na een trip van 2500 km weer thuis. Alleen maar lof over de eerder genoemde set, de stabiliteit en de mogelijkheden.

Ik heb geen verschil in de remkarakteristieken voor/ na montage ontdekt. Ben van mening dat wanneer je de ABS hebt moeten aanspreken, je al veel te ver bent gegaan. Je afstand naar je voorganger was te klein of je snelheid was te hoog. Krijg je geen lichamelijk letsel van een aanrijding aan de voorzijde, dan krijg je wel de inboedel van de camper in je nek.
Een camper vraagt om een defensieve rijstijl.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Hoofdnoorman »

Gerard,

Als er bij jou een remdrukverdeler op zit, zal het uit de veren tillen een verminderde remdruk opleveren.
Verminderde remdruk achter betekent een langere remweg. Alle verhalen over duikeffect etc hebben hier juist het tegenovergestelde invloed van wat een leek zou verwachtten. Sterker, door het duikeffect (de kont komt namelijk ook nog eens omhoog) wordt de afstand as/chassis nog eens extra verhoogt met als gevolg een nog mindere remdruk.

Geloof mij, ik sta hier absoluut geen onzin te verkopen en put uit een 45 jarige ervaring.

Wel wil ik even vooropstellen dat dit dus alleen van toepassing is als er een remdrukverdeler op de achteras zit welke de remdruk verhoogt/verlaagt afhankelijk van de belading. Als enkele mensen vertellen dat er auto's zijn die dus niet van een remdrukverdeler zijn voorzien omdat er een intelligent ABS systeem aanwezig is, zal ik dit niet bestrijden. In dat geval is er dan ook geen mogelijkheid iets af te stellen en zal dit dan ook niet nodig zijn.
Wat is een remdrukregelaar

Wat is een remdrukregelaar, hoe werkt een remdrukregelaar en waaruit bestaat een remdrukregelaar

Wat is een remdrukregelaar

Een remdrukregelaar wordt ook wel remdrukbegrenzer of remdrukverdeler genoemd. Het is een regelventiel wat zich bij de achteras bevindt en via een hefboom of veer aan de achteras wordt bediend. In de meeste gevallen komt er een remleiding vanuit de voorzijde in en gaat er 1 of 2 remleidingen naar de remschijven of remtrommels op de achteras.

Hoe werkt een remdrukregelaar

De remdrukregelaar regelt de remdruk en daarmee de mate van werking van de achterremmen. Bij een beladen auto zal er met hogere remdruk sterker op de achterwielen geremd kunnen worden. Dit doordat er een hogere wieldruk en zullen de achterwielen minder snel slippen waardoor een grotere vertraging mogelijk is. Bij het duiken van de auto en het daarmee opveren van de achteras zal de remdrukregelaar de remdruk weer verlagen.

Waaraan is een kapotte remdrukregelaar aan te herkennen

Een kapotte remdrukregelaar is meestal te herkennen aan lekkage vanonder de stofhoes, ook kan de zuiger in de regelaar vast komen te zitten door corrosie en zal de druk niet meer afgeregeld worden. Ook bij de remdrukregelaar geldt dat een kapotte stofhoes of het niet tijdig vervangen van de remvloeistof corrossie in sterke mate zal versnellen.

Waaruit bestaat een remdrukregelaar

Een remdrukregelaar bestaat in de meeste gevallen uit de volgende onderdelen:
•Regelaarhuis
•Stofhoes
•Zuiger en cups
•Veer
•Arm

Lees ook onder andere de onderstaande artikelen die een directe relatie hebben met "Wat is een remdrukregelaar":
Bron: http://www.lageautokosten.nl/auto-probl ... ukregelaar
Remkrachtregeling

Er moet rekening worden gehouden met de automatische remkrachtregeling bij de achteras. Veel basisauto's zijn uitgerust met een lastafhankelijke remkrachtregeling.

Door de toename van het gewicht zakt de opbouw meer in de richting van de as. Via een stangenstelsel vindt er een regeling plaats in het remsysteem zodat tijdens het remmen met een hogere remdruk de achteras kan worden afgeremd. Deze hogere remdruk is nodig vanwege de toename van de massa van de kampeerauto.

Wanneer nu bij een beladen kampeerauto met behulp van de hulpluchtveer de bovenbouw naar boven wordt gebracht krijgt de regeling het sein dat de kampeerauto niet zo zwaar beladen is, terwijl dat niet het geval is. De remdrukregeling past zich aan deze gewijzigde hoogte aan waardoor de remdruk niet meer gerelateerd is aan de toegenomen massa van de kampeerauto.

Bij toepassing van hulpluchtvering is dit een belangrijk aandachtspunt. Het is dan ook zaak de remdrukregeling aan te passen aan de gewijzigde constructie. De vakman kan je hier het beste over informeren.
Bron: https://www.nkc.nl/advies/techniek/veer ... -hulpveer/


Resumé: Een rondje googelen kan resulteren in wel 100 waarschuwingen betreffende de noodzakelijkheid van de afstelling. Voor de mensen die vinden dat het niet nodig is om deze controle uit te voeren, omdat zij beweren dat de auto gewoon goed remt en zij geen verschil merken, hoop ik dat deze nimmer in de situatie komen dat het fout gaat.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Sun »

Rudy,

Nogmaals, wanneer je de ABS moet aanspreken ben je al veel te ver gegaan, het is geen personenauto.

Je stelt dat er beweert wordt dat het niet nodig is om de controle uit te voeren. Ik ben het met je eens dat erop gecontroleerd moet worden, maar ik lees de bewering niet. Misschien dat ik er even bij had moeten vertellen dat er bij mij geen remdrukverdeler op de achteras zit.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Gerard056 »

De Fiat Ducato X250 heeft geen remdruk verdeler dus valt er weinig af te stellen !
wel is er een dwarsversnelling/gierhoeksensor aanwezig,

DWARSVERSNELLINGS-/GIERHOEKSENSOR
De dwarsversnellings-/gierhoeksensor is in het middelpunt van de auto gemonteerd en kan de draaiing om de verticale as van de auto (gieren), de versnelling in zijwaartse richting en de helling (stijgen/dalen) signaleren.
De verbinding met de ABS-regeleenheid vindt plaats via het C-CAN.

Ook deze draagt bij aan het juist en optimaal remmen.

Gerard
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door Hoofdnoorman »

Voor de mensen die vinden dat het niet nodig is om deze controle uit te voeren, omdat zij beweren dat de auto gewoon goed remt en zij geen verschil merken, hoop ik dat deze nimmer in de situatie komen dat het fout gaat.
Beste Arie.

Blijkens jou inbreng mag ik dus de conclusie trekken dat jij de ABS dus gewoon overbodig vindt. Immers je stelt dat als deze aangesproken moet worden je dus al veel te ver bent gegaan?
Jij zelf stelt, en meldt dit expliciet, dat jij geen verschil in de remwerking hebt geconstateerd. Dat noem ik een bewering.
Ik heb ook zéér duidelijk aangegeven dat ik niet weet of er ABS systemen zijn die zaken als belasting etc opvangen. Gewoon omdat de techniek daarvan sterk verbeterd is sinds mijn autotechnische praktijk.

Dus een enkel geval, meestal uitzondering genoemd is wat de regel bevestigd.

Dus, nogmaals:

1. Heb je een lastafhankelijke remdrukverdeler, zal deze altijd afgesteld moeten worden bij het plaatsen van hulpveren of hulpluchtveren. ABS of niet!
2. Heb je géén remdrukverdeler, omdat er een ander systeem aanwezig is om een maximale remwerking te waarborgen, is er (mogelijk) geen andere actie vereist.
3. Je moet je, te alle tijden, vergewissen of de montage juist en volgens de voorschriften zijn gedaan. Doe je dit niet is het nalatigheid. Wel mag je er van uit gaan dat als een gespecialiseerd bedrijf de voorziening uitvoert, dit volgens de voorschriften gebeurt.

Voor de rest ben ik wel klaar met dit topic. Ik wijs de mensen hier op een manco en verzand in een discussie van ja of neen. Een ieder moet nu maar zelf conclusies trekken.



EDIT: Ik heb net eens zitten kijken bij de onderdelensites, en daar is dus wel gewoon een remkrachtverdeler voor de Renault Master DCi 140 in het programma.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door snoopy »

Na in vorige campers van alles gehad te hebben hebben we een jaar gelden besloten volledige luchtvering te nemen onder onze Carthago compactline. Inderdaad heel veel geld maar wat een gemak. Eén druk op de knop en je staat vlak (dus geen hydrologische poten) maar die kunnen wel meer opvangen. Maar niemand die ziet dat je cht staat te camperen. Knop voor legen watertank dan kantelt en zakt hij naar een kant. Iets zwaars in de garage doen. Achterkant naar beneden, pont of hobbels achterkant omhoog, zelfs een stand waarmee hij helemaal omhoog komt voor op een slechte weg of zo. enz. enz. Dan praten we nog niet over het extra rijcomfort en betere wegligging. Nadeel. Bij een verkeerslicht slaat de compressor aan om hem weer wat rechter te zetten en de prijs.
Wij zijn daarbij meer dan uitstekend geholpen door transporttechniek in Ulft. Zelf ook camperaars en als er nu wat is staan ze nog steeds gelijk klaar.
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door ducati 900 »

Ja jij hebt het helemaal goed voor elkaar maar hulpluchtvering komt wel redelijk in de buurt hoor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door snoopy »

Op zich heb je gelijk maar het zijn juist de extra's (geheel hoger, lager voor of achter om er makkelijk wat in te rijden (in mijn geval scooter of scootmobiel), vlak/waterpas zetten met een druk op de knop en vanaf het laagste punt) die voor ons de extra + maakte.
Ook het extra rijcomfort.
Voor deze zaken wordt je toch door de standaard vering geblokkeerd. Maar het kost wat...:roll: (8500-9000 in ons geval). Maar ja met 20.000 km per jaar en hopelijk heel veel jaren..... Maar je moet het bedrag wel hebben en ervoor over hebben dat is een persoonlijke omstandigheid.
Heb alleen onze ervaring proberen weer te geven. De andere systemen hebben we ook allemaal gehad. En als het alleen voor een pont of verkeersdrempel gaat zou ik ook kiezen voor hulpluchtvering achter.
Zit nog wel een ander groot voordeel bij. Camper staat met volledige luchtvering altijd in dezelfde stand. Dus niet te zien dat hij b.v. achter zwaar beladen is 8-)
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: advies over luchtvering gevraagd



Bericht door ducati 900 »

Dat laatste doet mijn hulpluchtvering nu ook automatisch en voor de rest heb je
natuurlijk gewoon gelijk, je hebt een supersysteem.
En daar heb je dus ook voor betaald.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie