Voor de mensen die vinden dat het niet nodig is om deze controle uit te voeren, omdat zij beweren dat de auto gewoon goed remt en zij geen verschil merken, hoop ik dat deze nimmer in de situatie komen dat het fout gaat.
Beste Arie.
Blijkens jou inbreng mag ik dus de conclusie trekken dat jij de ABS dus gewoon overbodig vindt. Immers je stelt dat als deze aangesproken moet worden je dus al veel te ver bent gegaan?
Jij zelf stelt, en meldt dit expliciet, dat jij geen verschil in de remwerking hebt geconstateerd. Dat noem ik een bewering.
Ik heb ook zéér duidelijk aangegeven dat ik niet weet of er ABS systemen zijn die zaken als belasting etc opvangen. Gewoon omdat de techniek daarvan sterk verbeterd is sinds mijn autotechnische praktijk.
Dus een enkel geval, meestal uitzondering genoemd is wat de regel bevestigd.
Dus, nogmaals:
1. Heb je een lastafhankelijke remdrukverdeler, zal deze
altijd afgesteld moeten worden bij het plaatsen van hulpveren of hulpluchtveren. ABS of niet!
2. Heb je géén remdrukverdeler, omdat er een ander systeem aanwezig is om een maximale remwerking te waarborgen, is er (mogelijk) geen andere actie vereist.
3. Je moet je, te alle tijden, vergewissen of de montage juist en volgens de voorschriften zijn gedaan. Doe je dit niet is het nalatigheid. Wel mag je er van uit gaan dat als een gespecialiseerd bedrijf de voorziening uitvoert, dit volgens de voorschriften gebeurt.
Voor de rest ben ik wel klaar met dit topic. Ik wijs de mensen hier op een manco en verzand in een discussie van ja of neen. Een ieder moet nu maar zelf conclusies trekken.
EDIT: Ik heb net eens zitten kijken bij de onderdelensites, en daar is dus wel gewoon een remkrachtverdeler voor de Renault Master DCi 140 in het programma.