LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: LPG tank buitenvuller: tank leeg, Teflon aan de slang?



Bericht door bobbus »

het zijn bolconische verbindingen , dus geen materiaal nodig om dicht te krijgen , wel checken met zeepsop !
zonder wrijving geen glans
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: LPG tank buitenvuller: tank leeg, Teflon aan de slang?



Bericht door m1155 »

Inhaken op dit onderwerp...

Hoewel er weinig mis kan gaan maar toch > Hoe de LPG aansluitingen checken op dichtheid. Bij de pomp is het wat laat...

Ik dacht misschien de tank(s) op lichte druk brengen met lucht (compressor) en dan de zeepsop test ?

De overige verbindingen zijn later te checken als de tanks gevuld zijn omdat er toch een afsluiter op de fles zit.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door Arie55 »

Het testen op dichtheid is destijds als volgt gegaan; toen alles gemonteerd en klaar voor gebruik was, werd mij gezegd iets voor 5 euro te gaan tanken. Vermoedelijk bracht dat kleine beetje gas de tank op druk en konden de dampen zijn weg gaan zoeken. Daarna is er met een speciaal apparaat gecontroleerd die bij alle koppelingen werd gehouden. Denk dat dit apparaat veel gevoeliger is dan een zeepsopje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door ducati 900 »

Goed gedaan Arie zo doen wij dat ook altijd een paar liter Lpg erin en de boel is op druk, genoeg om te testen.
Mocht de boel toch lekken dan ben je niet zo veel kwijt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door willemzon »

Ik ben van plan om een rode lpgfles aan te schaffen.
Ik vraag mij af of ik wel een buitenvuller aan wil schaffen. De gaskast zit aan de buitenkant. Via een klein luikje makkelijk bereikbaar.De koelkast zit aan de andere kant die ik trouwens uit zal doen als ik lpg tank.
Als ik met de rug naar de shop ga staan dan zien ze niet eens dat ik het luikje open heb.

Als wij 2 maanden weg gaan dan zou ik de fles maar 1 keer moeten vullen.

Het gaat mij helemaal niet om het extra geld want dat valt wel mee. Maar je hebt wel weer extra koppelingen, een extra gat in de camper en als ik de camper in de stal moet ik de boel steeds weer los draaien om de fles er uit te halen, want de eig. wil niet hebben dat ik de fles er in laat zitten.
Bovenstaand lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de veiligheid.

Zijn er nog veel mensen die geen buitenvuller hebben en geen hinder ondervinden bij het gas tanken.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door 't Busje »

willemzon schreef:
za 19 jan 2019, 11:51
Zijn er nog veel mensen die geen buitenvuller hebben en geen hinder ondervinden bij het gas tanken.
Wij, al sinds november 2014. Sinds de Nederlandse regels voor het tanken van LPG per 1 januari 2016 veranderd zijn, tanken wij eigenlijk altijd probleemloos in het buitenland.
Onze stalling wil ook niet dat er gasflessen in de camper blijven en dus staan onze flessen 's winters in het schuurtje bij ons huis.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door m1155 »

Arie55 schreef:
za 19 jan 2019, 10:20
Het testen op dichtheid is destijds als volgt gegaan; toen alles gemonteerd en klaar voor gebruik was, werd mij gezegd iets voor 5 euro te gaan tanken. Vermoedelijk bracht dat kleine beetje gas de tank op druk en konden de dampen zijn weg gaan zoeken. Daarna is er met een speciaal apparaat gecontroleerd die bij alle koppelingen werd gehouden. Denk dat dit apparaat veel gevoeliger is dan een zeepsopje.

Arie
Is een optie maar als er toch iets lekt zijn ze bij de pomp niet blij denk ik... alhoewel het mij lijkt dat de lekjes zeer klein zijn. Bij 1 fles zijn er maar 2 koppelingen die kunnen lekken. Bij 2 flessen met t-stuk 4.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door TestCase »

Er zit heel vaak een camera op de pomp gericht dus stiekem gaat het dan niet. Wil niet zeggen dat het niet lukt trouwens.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door Arie55 »

ducati 900 schreef:
za 19 jan 2019, 11:29
Goed gedaan Arie zo doen wij dat ook altijd een paar liter Lpg erin en de boel is op druk, genoeg om te testen.
Mocht de boel toch lekken dan ben je niet zo veel kwijt.

Ben.
Heb dat niet zelf gedaan Ben, de Belgische firma heeft dit geplaatst en getest.
arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door jielus »

Afgelopen week een LPG gasfles gezien die met een snelkoppeling aan de buitenvuller zat. Zag er puik uit. Misschien een oplossing voor mensen die de flessen uit de camper moeten halen!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie