LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

LPG-tank buitenvuller: tank leeg, teflon aan de slang?



Bericht door LMC591A28JTD »

Hallo allemaal,

Ik ga met al die verhalen over gewijzigde voorschriften toch maar een buitenvuller aansluiten op mijn rode LPG fles.
Nu zit de vulbajonet op de fles zelf. Die vulbajonet moet eraf om de slang van de buitenvuller aan te kunnen sluiten.

Nu mijn vragen:

Zit er een ventiel in die vulbajonet? Met andere woorden: als ik die vulbajonet eraf schroef, spuit de LPG er dan uit en moet ik dus eerst de fles helemaal leeg maken? Of zit de afsluiter in de grote moer die op de tank zit (tussen het blauwe loctite of zelfs in de tank? En kan ik dus gewoon de nog bijna volle fles van een vulslang voorzien?

Tweede vraag:

Hoe krijg ik die buitenvuller goed vast onder de campervloer? De sideskirt is maar een fragiel plastic ding. En dat LPG vulpistool weegt heel wat. Er zijn van die hoeken te koop voor de vuitenvulaansluiting. Is dat wat? Komt de buitenvulaansluiting dan op of achter de sideskirt?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door LMC591A28JTD op wo 22 feb 2017, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door bobbus »

Bij een "gewone" autogas LPG tank kan de vulslang er zo af . er zit een terugslagkklep voor . Dit is om bij ongevallen de vulslang geen onderdeel van het probleem te laten worden.
Laatst gewijzigd door bobbus op zo 05 jun 2016, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder wrijving geen glans
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door vanHooltje »

Die kan je er zo afschroeven, die klep zit in het dikkere gedeelte op de tank en tussen het knietje waar de snelsluiting op gedraait zit.
Voor de aansluiting van de buiten vuller kan je een bv rvs hoek nemen waar je de aansluiting aan monteerd en de hoek aan de vloer vast zet.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door DHM »

Hier staat het e.e.a. over aansluitingen met foto's


http://www.campercabine.nl/nl/category/ ... anken-lpg/
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door Danny268 »

Ik heb voor de bevestiging zelf een inox plaatje geplooid en bevestigd op chassisbalk van trekhaak
deze gaat niet zomaar scheuren of losgaan .... :wink:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb allebei de buitenvullers gemonteerd aan muurankers uit de bouwmarkt. Heel sterk, gegalvaniseerd en goedkoop.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn?



Bericht door myway »

Het verloop dat op het kniestuk zit is gelijmd en heel slecht los te krijgen.
Let er ook op dat de aansluiting in de tank niet verdraaid die zwarte streep zit er niet voor niets, indien er gas in de fles zit en de aansluiting verdraaid, is de 80% begrenzer stuk.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door Arie55 »

Er is mij verteld door de man die het ingebouwd heeft, dat met een buitenvuller er nu twee kleppen inzitten. De klep op de tank schijnt (???) soms te haperen.

In jouw geval zou er dus een klep in moeten zitten, die goed afsluit. Je kan immers in de opening kijken en zien wat er zit. Mijn buitenvuller zit wel in de skirt (bij A) en is van aluminium gemaakt. In mijn geval was de sideskirt ook een flimsy gevalletje. Dus heb ik een beugel gemaakt, die loopt van de plaat waar B bij staat, tot onderaan het vulgat. Foto is van in voorbereiding van de tank die geplaatst ging worden. Jij zou ook een beugel kunnen maken. Als je geen goede stevige verbinding ergen weet te vinden, kan je een prima afstand overbruggen met een tentstok. Aan beide zijden mep je de pijp plat, zet die in de goede hoek en boort daar een gat in voor een boutje. M5 is stevig zat.

Afbeelding

met foto's van jouw situatie, kunnen we verder meedenken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door myway »

Is dit een originele damptank, de apendagekast zit wel op een heel vreemde plaats.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door Arie55 »

Het is een LPG damp tank in de plaats van de berglade die daar heeft gezeten. Heb daar in het draadje http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8447577 over bericht. De gasbun is nu nog leeg.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LPG tank buitenvuller aanlsuiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door myway »

De damptanken die ik ken zijn de 105 graden tank, zit de apendage schuin aan de onderkant, is het meest voorkomend.
Er zijn ook 90 graden tanks, daar zit de apendage op het midden, zeker hier in Nederland niet gebruikelijk.
Schuin naar boven ken ik als een auto gastank en dan nog zit de kast erg hoog.
Vandaar mijn vraag.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LPG tank buitenvuller aansluiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door Arie55 »

De tank aansluiting op de foto en in werkelijkheid is ietswat naar beneden gedraaid. De tank is speciaal voor mij gemaakt. Geheel made in Belgium! Het + teken zat op de juiste plek na montage. Op een van de foto's uit de catalogus, kan je zien in het verwezen draadje hoe de vulpijp in de tank zit.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LPG tank buitenvuller aansluiten: moet de tank leeg zijn



Bericht door Kroppie »

als ik de steuntjes op en de naden van de chassis balken zie , zou ik me als eerste bezig houden met het roestprobleem en andere dingen onderop de lijst zetten , anders is tegen de tijd dat alles klaar is de camper niet meer

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: LPG tank buitenvuller: tank leeg, Teflon aan de slang?



Bericht door LMC591A28JTD »

De tank hoeft dus niet leeg. Vandaag de buitenvuller gekregen. Ga ik van het weekend inbouwen in de stalling.

Toch nog een vraag:

Moet er van dat witte teflon om de vulknie op de fles, daar waar de slang aan komt en tussen de slangverbinding en de buitenvuller?

Of moet alles gewoon 'koud' gemonteerd worden, zoals bij de overige knelkoppelingen?

Ik vind daarover niets op de site, waar ik het gekocht heb.
Bijlagen
20170222_203022.jpg
20170222_203022.jpg (216.29 KiB) 1961 keer bekeken
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Plaats reactie