Waterhuishouding schoon maken?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door jielus »

Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1107
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door WiSpi »

Ik heb deze ook gebruikt. Met name ook omdat je kunt zien dat als het blauw weg is, het reinigingsspul uit de tank is.
Verder doe ik in de watertank enkele druppeltjes Hadex. Sommigen proeven een chloorsmaak, maar wij proeven het niet. Kans aan onze smaakpupillen liggen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door Arie55 »

staat niet bij vermeldt wat er in zit. Alleen waarvoor het is. :crazy:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door jielus »

Reich Easy Driver

Produkt: Mycleantank
Darreichungsform: Flüssigkeit
Wirkstoff: Wasserstoffperoxid
Besondere Anwendungshinweise: 1-4 Stunden Einwirkzeit (je nach Tankgröße), Farbindikator
Dosierung: 500 ml pro Tank
Gebindegröße: 1000 ml
BAuA-Nr.: Nein
Preis: 12,90 Euro
Preis/100 Liter-Tank: 6,45 Euro
Gesamtwertung: 5 von 5 Punkten (sehr gut)

Voor jouw Arie.

https://www.promobil.de/tipp/wohnmobil- ... vergleich/
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door Marco Polo »

Mooie tip Jielus!
Nu nog de optimale concentratie weten en dan koop je het voor een fractie van de prijs in de handel.
Voor een kleine 20 euro kan je al gauw een liter of 3 kopen.
12% (max concentratie wat een consument mag aanschaffen)
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/water ... 2_/p/12824
Zeg dat in die flesjes van Reich hooguit 3% zit dan kan je net zoals bij citroenzuur aardig besparen.
In vergelijking is Reich minstens 4 a 5 keer zo duur.

Edit: is inderdaad 3% oplossing.
https://reich-easydriver.com/nl/product ... cleantank/
Als je zelf bezig gaat heb je dus alleen de indicator niet.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door jan- »

Ik heb de truc met de gebitsreinigerbruistabletten herhaald maar nu bijna een vol buisje er in gegooid. Dat werkt veel sneller en beter. Nu mooi schoon. Bij de Action voor nog geen euro.

Mijn jerrycan heb ik wel schoon kunnen houden door hem altijd helemaal droog weg te zetten. Maakte hem altijd droog met een keukenrolpapier. Maar in de leiding bleef altijd water staan. Zag er na 8 jaar niet gezond meer uit, maar na drinken van dit water nooit ziek geworden. Ik heb dus maar een klein beetje water nodig, daarom dacht ik dat een stuk of 8 tabletten wel genoeg zou zijn. Niet dus.

Een gedeelte van de slang is doorzichtig maar zit in een donkere kast. Dus heeft een licht-dichte slang toch geen zin? Nu kan je hem beter in de gaten houden. Volgende keer niet eerst 8 jaar wachten. Het is een klusje van niks.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Eeffs
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 9:05

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door Eeffs »

jan- schreef:
wo 24 jul 2019, 22:37
Ik heb de truc met de gebitsreinigerbruistabletten herhaald maar nu bijna een vol buisje er in gegooid. Dat werkt veel sneller en beter. Nu mooi schoon. Bij de Action voor nog geen euro.

Mijn jerrycan heb ik wel schoon kunnen houden door hem altijd helemaal droog weg te zetten. Maakte hem altijd droog met een keukenrolpapier. Maar in de leiding bleef altijd water staan. Zag er na 8 jaar niet gezond meer uit, maar na drinken van dit water nooit ziek geworden. Ik heb dus maar een klein beetje water nodig, daarom dacht ik dat een stuk of 8 tabletten wel genoeg zou zijn. Niet dus.

Een gedeelte van de slang is doorzichtig maar zit in een donkere kast. Dus heeft een licht-dichte slang toch geen zin? Nu kan je hem beter in de gaten houden. Volgende keer niet eerst 8 jaar wachten. Het is een klusje van niks.
Ik heb zojuist mijn watertank gereinigd met dat blauwe spul maar binnenkant van de tank naar mijn mening nog steeds ranzig. Maar ik lees dus steragent... toch? Heel buisje op 10o liter en dan na kwartier leidingen laten lopen tot alles 'vol' zit, ook afvalwatertank? Nacht laten staan, watertank leegmaken via de kranen, watertank opnieuw vullen en nog een x doorspoelen?

Trouwens, kan het zijn dat ik 2 afvalwatertanks heb? De douche heeft onder de camper een kraan voor het legen en de keuken heeft op een andere plaats halverwege onder de camper ook een kraan voor het legen.....

NB. Je wordt ook niet ziek van het drinken, als je ziek wordt dan is het van de nevel terwijl je onder de douche staat. Maar dat terzijde.

Groetjes
Eeffs
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door seth_space »

Eeffs schreef:
zo 26 jul 2020, 22:18
....

NB. Je wordt ook niet ziek van het drinken, als je ziek wordt dan is het van de nevel terwijl je onder de douche staat. Maar dat terzijde.

Groetjes
Eeffs
Dat slaat alleen op de legionella bacterie. In water kunnen allerlei organismen en stoffen zorgen voor ziek worden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Eeffs
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 9:05

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door Eeffs »

jan- schreef:
wo 24 jul 2019, 22:37
Ik heb de truc met de gebitsreinigerbruistabletten herhaald maar nu bijna een vol buisje er in gegooid. Dat werkt veel sneller en beter. Nu mooi schoon. Bij de Action voor nog geen euro.

Mijn jerrycan heb ik wel schoon kunnen houden door hem altijd helemaal droog weg te zetten. Maakte hem altijd droog met een keukenrolpapier. Maar in de leiding bleef altijd water staan. Zag er na 8 jaar niet gezond meer uit, maar na drinken van dit water nooit ziek geworden. Ik heb dus maar een klein beetje water nodig, daarom dacht ik dat een stuk of 8 tabletten wel genoeg zou zijn. Niet dus.

Een gedeelte van de slang is doorzichtig maar zit in een donkere kast. Dus heeft een licht-dichte slang toch geen zin? Nu kan je hem beter in de gaten houden. Volgende keer niet eerst 8 jaar wachten. Het is een klusje van niks.
Ik krijg m toch niet goed schoon hoor. Eerst dat blauwe spul gedaan, alles doorgespoeld en daarna gevuld en zo'n buis bruistabletten erin. Weer alles doorgespoeld. Maar de wanden blijven bruin aan de binnenzijde. Wat te doen?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door jielus »

Eeffs schreef:
do 30 jul 2020, 10:15
Ik krijg m toch niet goed schoon hoor. Eerst dat blauwe spul gedaan, alles doorgespoeld en daarna gevuld en zo'n buis bruistabletten erin. Weer alles doorgespoeld. Maar de wanden blijven bruin aan de binnenzijde. Wat te doen?
Onderzoeken wat dat bruin is! Is het geen verkleuring in de kunststof?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 889
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door ekruijsse »

Eeffs schreef:
zo 26 jul 2020, 22:18

Trouwens, kan het zijn dat ik 2 afvalwatertanks heb? De douche heeft onder de camper een kraan voor het legen en de keuken heeft op een andere plaats halverwege onder de camper ook een kraan voor het legen....

Groetjes
Eeffs
Ja dat kan heel goed, jij hebt een Rimor misschien? Keukenblok in afvalwatertank midden onder de auto, douche afvalwatertank achter de achteras
Eugene
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door javanes »

De boel ontkalken doe ik met citroenzuur.
Voor het schoonmaken gebruik ik chloor.
http://home.kpn.nl/P.Riekwel1/watertank.html
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Eeffs
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 9:05

Re: Waterhuishouding schoon maken?



Bericht door Eeffs »

ekruijsse schreef:
do 30 jul 2020, 12:50
Eeffs schreef:
zo 26 jul 2020, 22:18

Trouwens, kan het zijn dat ik 2 afvalwatertanks heb? De douche heeft onder de camper een kraan voor het legen en de keuken heeft op een andere plaats halverwege onder de camper ook een kraan voor het legen....

Groetjes
Eeffs
Ja dat kan heel goed, jij hebt een Rimor misschien? Keukenblok in afvalwatertank midden onder de auto, douche afvalwatertank achter de achteras
JAAAA! Een Rimor. Dank u! Weer wat te weten gekomen. :-B
Plaats reactie