Radio op woonbatterij

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Vertrokken3 »

Misschien niet op 123, maar niet onmogelijk.

De voeding van een eventuele canbus laat je best met rust, maar naar mijn ervaringen daarmee heeft dat weinig te doen met de voeding van het uiteindelijke toestel.
(spreek algemeen, omdat ik oa. ervaring hebt met autoalarmen met canbus aansluiting, niet zo dadelijk met autoradio met canbus)

Uiteindelijk zal een canbus zelf niet de autoradio voeden.
Zolang de min gemeenschappelijk blijft, wat bij campers normaal altijd is, zie ik weinig problemen.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door LMC591A28JTD »

De canbus voedt natuurlijk nooit een radio.

De canbus is een datacommunicatielijn in de auto waarop heel veel en dus vaak ook de radio is aangesloten via een gateway. Al die apparaten kunnen in principe via de canbus met elkaar communiceren. De canbus schakelt dan via een stuurapparaat de voeding in of andere functies.

Menige radio doet het niet zonder dat hij in het canbus-netwerk is opgenomen. Juist door de canbus is het aantal kabels in auto's heel erg afgenomen.

Je kunt het proberen, maar zonder elektrisch schema van een moderne auto kun je beter niet aan voedingen rommelen.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Vertrokken3 »

Dat is toch niet rommelen, gewoon de radio voeding geven van de huishoudbatterij en de canbus laten voor wat het is.
Indien de canbus de radio zou bedienen dan heeft die canbus niet eens door dat de voeding van de radio niet van de startbatterij komt.
De canbus ziet gewoon een werkende radio die probeert te communiceren met zijn bus.

Elk autoalarm dat canbus gestuurd wordt werkt zo vlot door, stand van portieren ramen enz. worden door de canbus doorgegeven, en het alarm geeft via de canbus door dat de richtingsaanwijzers op moeten, of de deurvergrendeling moet schakelen.
Dit alles terwijl het alarm zelf gewoon voeding krijgt van een huishoudbatterij, waarom zou dat dan met een simpele autoradio niet lukken.

Radio's met ingewikkelde bedieningstoestanden aan het stuur, navigatietoestanden en zo verder lukken toch ook terwijl de autoradio gewoon voeding krijgt van de huishoudbatterij.

Ik geef toe dat ik vele ken die schrik krijgen wanneer ze geconfronteerd worden met een canbus en dan al vlug zegen "lukt niet het is een canbus" maar dat is blijk geven van niet al te veel kennis van (auto) elektriciteit/elektronica.
Kennis in feite beperkt tot en in en uit elkaar schuiven van wat stekkers.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door LMC591A28JTD »

Ik heb diverse OBD uitlees apparaten, o.a. VCDS voor VW en een Autel maxidiag DS voor andere auto's. ik kan me zomaar voorstellen dat de canbus meldt aan de ring dat de geschakelde voeding ingeschakeld moet worden voor de radio en een foutmelding geeft op het moment dat dat niet via de ring gaat. Veel radio's hebben immers ook een verbinding met het combi-instrument en wat doet dat als een radio die alleen op contact werkt, opeens signalen aan dat display wil geven?
Ik heb al heel wat gepruts gezien met niet-canbus radio's in canbus-auto's. En omgedraaid.

Maar het zou ook zomaar gewoon kunnen werken, vandaar mijn advies: eerst een schema lezen en dan aansluiten.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Kroppie »

neem toch een gewone niet can bus radio , op de hh accu aansluiten en klaar , dat canbus ding laten zitten waar die zit en vergeten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door LMC591A28JTD »

goede oplossing, Kroppie, als je een canbus hebt.

Je wil uiteindelijk de startaccu sparen door de HH accu te ontzien.

En als het aansluiten van die 'vreemde' voeding betekent dat de canbus niet in zijn slaapmodus komt, weet je wat er dan gebeurt?

Precies, dan is na een dag of een paar dagen toch de startaccu leeg en heb je wel nog muziek :lol3:
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Kroppie »

ik schreef: een gewone NIETcanbus radio en die op de hh accu , dus niks vreemde voeding , en dat standaard canbus muziekding uitzetten, laten zitten en vergeten , alles blijft verder origineel ,geen accu die daar van leeg raakt.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 03 mar 2016, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door LMC591A28JTD »

precies en daarom vond ik het ook een goede oplossing!
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Kroppie »

dan had ik uw antwoord niet goed begrepen . :oops:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Vertrokken3 »

LMC591A28JTD schreef:En als het aansluiten van die 'vreemde' voeding betekent dat de canbus niet in zijn slaapmodus komt, weet je wat er dan gebeurt?

Precies, dan is na een dag of een paar dagen toch de startaccu leeg en heb je wel nog muziek :lol3:
Voor een goed begrip, ik heb diverse canbussen bestudeerd, niet op langs de kant van de wagen maar puur elektronisch.
Elektronica is nu eenmaal mijn hobby en ik ben jaren lag actief geweest in industriële sturingen die ook op de een of andere manier langs bussystemen communiceren. Dus de puur elektronische techniek die daarachter zit is me niet vreemd.

Er bestaat niet zoiets als een canbus die een startbatterij kan leegtrekken. Of dat nu al slapend is of klaarwakker.
Die laatste zin is dus puur stemmingmakerij en volkomen uit de lucht gegrepen.

Geen enkel toestel dat met de canbus communiceert krijgt voeding van de canbus of moet van dezelfde batterij spanning krijgen dan waarvan dat de canbus zijn voeding krijgt. Dat is nu eenmaal de opzet van het systeem.

Enkel, zoals al gesteld, de verschillende spanningsbronnen moeten dezelfde min aansluiting hebben.
De plus speelt geen enkele rol.
In principe kan je zelfs toestellen die pakweg op 24V of zelfs 230V wisselstroom laten communiceren met de canbus.
(wat trouwens vaak gebeurd , handuitleestoestellen werken op een 9V batterij of zo, grote uitleestoestellen krijgen 230V voeding....)
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door LMC591A28JTD »

Sorry hoor, maar ik ga hier geen weles-nietes spel van maken, dus mijn laatste post in dit topic.

Ik ken genoeg gevallen van lege accu's door canbussen die niet in de slaapmodus komen.

Google even dit: canbus not in sleepmode battery empty. Je krijgt dan 290.000 hits!

Hier staat het allemaal in het Nederlands:

http://www.marcovw.nl/Motor/Canbus/canbus.htm

Als ik ongelijk heb, geef ik dat graag toe.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Vertrokken3 »

Ik wil ook geen welles nietes spelletje en ik wil heus ook mijn ongelijk toegeven. (Dus is dit ook mijn laatste reactie in deze richting. )
Maar je moet lezen wat er staat.

Jij stelt dat een autoradio die voeding krijgt van de huishoudbatterij de kans loopt dat er foutcodes worden gegenereerd waardoor de canbus actief blijft met als gevolg dat je een lege startbatterij riskeert.

Ik stel dat het niet uitmaakt dat het toestel nu spanning krijgt van de startbatterij of van de huishoudbatterij.
Dat maakt voor de signalen over een canbus niet uit. Die zijn net dezelfde.

Ik ken tientallen autoalarmen die op de een aparte servicebatterij zijn aangesloten.
Met de communicatie tussen de canbus gaat er totaal niets mis mee.

En voor een goede orde, een canbus die niet in slaapmode gaat komt door het feit dat er iets mis is met een bepaald toestel, een sensor of zo, of een radio of zo.
Wanneer de radio spanning krijgt via de huishoudbatterij is er niets mis mee met de radio. Dus waarom zouden er foutcodes worden gegenereerd?

Is er wel iets mis met de radio waardoor deze de bus wakker houdt, dan is dat ook wanneer hij spanning krijgt van de startbatterij.

Stuurt de canbus een signaal naar de autoradio dan reageert de radio daarop, ongeacht van welke batterij hij spanning krijgt.

Nogmaals voor de canbus maakt het totaal niet uit van welke bron een bepaald toestel spanning krijgt.
Kan je ook overal lezen.

Los daarvan, hoeft niet iedereen met een "canbus" radio de voeding nemen van een huishoudbatterij, standaard is het alvast niet zo. Stekkers zijn daar niet op voorzien.
Je moet de voedingsdraad opzoeken en hem loskoppelen en in de plaats een plus van de huishoudbatterij aansluiten.

Ik heb er alle begrip voor dat een autodealer of camperdealer dat niet wil doen, om welke redenen dan ook.
Maar men moet niet vertellen dat het niet kan of dat het gevaarlijk is voor bv de canbus en bij uitbreiding de startbatterij, want dat is pertinent een leugen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door Aloys »

Ik wilde ook mijn radio aan de huishoudaccu, net als mijn sigarettenaanstekers in het dashboard.
Die stopcontactjes, dat was geen probleem. Maar die radio... Er komen wel 20 draden uit, ook voor
het canbus-systeem. Met de radio op AAN kon ik niet één draadje vinden met 12V erop! Ik heb het
maar laten zitten. Teveel gedoe.

Daarna ontdekte ik dat de radio ook wel speelt zonder contactsleutel, alleen gaat ie dan na 20min.
automatisch weer uit. Daar kan ik wel mee leven.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Radio op woonbatterij



Bericht door PaulBng »

@Noorderkempen
En als je de camper in de stalling zet en de massasleutel van de HH accu uitzet?
Plaats reactie