Geen gasrespons bij koude start en hevige rookontwikkeling
Geen gasrespons bij koude start en hevige rookontwikkeling
Probleem:
1995 Ducato 2.5 tdi met mechanische pomp.
Start vlot, loopt netjes stationair.
30 seconden lang geen reactie op gasgeven, wel behoorlijk wat dieselrook.
Na die 30 seconden geen rook meer, prima vermogen, snelle gasrespons.
- pomp door Bosch nagekeken
- verstuivers vervangen
- dieselfilters vervangen
- getest met vlamstart > geen verschil
- getest zonder luchtfilterhuis > geen verschil
....en nou weten we het niet meer....iemand nog een idee waar we het zoeken kunnen??
1995 Ducato 2.5 tdi met mechanische pomp.
Start vlot, loopt netjes stationair.
30 seconden lang geen reactie op gasgeven, wel behoorlijk wat dieselrook.
Na die 30 seconden geen rook meer, prima vermogen, snelle gasrespons.
- pomp door Bosch nagekeken
- verstuivers vervangen
- dieselfilters vervangen
- getest met vlamstart > geen verschil
- getest zonder luchtfilterhuis > geen verschil
....en nou weten we het niet meer....iemand nog een idee waar we het zoeken kunnen??
Laatst gewijzigd door MarcP op za 06 feb 2016, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: geen gasrespons bij koude start
Gewoon 30sec. wachten.
Maar ik zou mij daar niet druk over maken
Plaats eventueel een motor verwarmer.
Maar ik zou mij daar niet druk over maken
Plaats eventueel een motor verwarmer.
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: geen gasrespons bij koude start
Welkom MarcP
Toch even nog 2 vragen;
Je schrijft ,, dieselfilters vervangen,,.
Zitten er bij jouw meer op dan 1.
En ,,getest met brandstart > geen verschil,,.
Wat voor een test is dit
Ik zit te denken dat de brandstof bij stilstand terug loopt naar de tank zodat
er bij het aanslaan eerst wat lucht mee aangezogen wordt richting brandstof pomp.
Toch even nog 2 vragen;
Je schrijft ,, dieselfilters vervangen,,.
Zitten er bij jouw meer op dan 1.
En ,,getest met brandstart > geen verschil,,.
Wat voor een test is dit
Ik zit te denken dat de brandstof bij stilstand terug loopt naar de tank zodat
er bij het aanslaan eerst wat lucht mee aangezogen wordt richting brandstof pomp.
Re: geen gasrespons bij koude start
Ha Peter,
Alvast bedankt voor het meedenken.
Brandstart moet natuurlijk vlamstart zijn ( het was nog vroeg...)
Testen was simpel: de zaak koelen tot vriespunt waarbij het voorgloei lampje aan- en weer uit gaat.
Het idee was om de onverbrande diesel in de cilinders alsnog te verbranden bij de start.
Maar helaas....geen verschil.
En de tank is er onderuit geweest om het begin van een biodiesel/bacterie probleem aan te pakken,dus alle filters tussen de tank en de pomp zijn meteen vervangen.
Je begrijpt: alle goeie ideeën zijn van harte welkom!
Marc
Alvast bedankt voor het meedenken.
Brandstart moet natuurlijk vlamstart zijn ( het was nog vroeg...)
Testen was simpel: de zaak koelen tot vriespunt waarbij het voorgloei lampje aan- en weer uit gaat.
Het idee was om de onverbrande diesel in de cilinders alsnog te verbranden bij de start.
Maar helaas....geen verschil.
En de tank is er onderuit geweest om het begin van een biodiesel/bacterie probleem aan te pakken,dus alle filters tussen de tank en de pomp zijn meteen vervangen.
Je begrijpt: alle goeie ideeën zijn van harte welkom!
Marc
Re: geen gasrespons bij koude start
Het lijkt er op dat hij even op 3 poten loopt.
Heb je de compressie al eens laten meten?
Heb je de compressie al eens laten meten?
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:13
Re: geen gasrespons bij koude start
Dat is een beveiliging voor de koudstart zodat je niet direkt vol in zijn toeren zit en dat er punten zijn waar door het staan de olie niet meer is door te starten en dat de motor dan 30 sec niet in de toeren komt zuiver voor het voorkomen van motor schade. Er zijn al veel vrachtwagen motoren die dat ook al hebben .
Re: geen gasrespons bij koude start
Dat laatste klopt, van die vrachtwagen motoren die zo'n beveiliging hebben. Moderne bussen hebben die nu ook. Maar een camper uit 1995, dus ruim 20 jaar oud, daar heb ik mijn twijfels over.
Re: geen gasrespons bij koude start
Was het ooit goed? Is het ineens opgetreden? Is het langzaam begonnen? Is het alleen bij koude start? Na de koude start uitzetten en een uur later weer starten, niet? Dan mogelijk valse lucht waardoor brandstof terughevelt in tank is al eerder gezegd
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Re: geen gasrespons bij koude start en hevige rook ontwikkel
Bij onze vorige ducato lekte de vlam start een heel klein beetje dit naar buiten toe dus aan de buitenzijde van het inlaat spruitstuk was altijd een beetje een restje van diesel olie te vinden.
Ik kan me voorstellen dat wanneer dit naar binnen toe lekt en er dus diesel zich ophoopt in het inlaat spruit stuk deze extra rook ontwikkeling geeft bij het starten.
Deze ducato pompen hebben ook nog een pomp vervroeger voor de koudstart, zit met een stekkertje aangesloten op de zijkant van de pomp gemonteerd.
Hoe is de afstelling en de werken daarvan??
Javanes reageert in dit draadje met wat foto's uit het instructie boekje over deze koudstart vervroeger:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8453511
Ik kan me voorstellen dat wanneer dit naar binnen toe lekt en er dus diesel zich ophoopt in het inlaat spruit stuk deze extra rook ontwikkeling geeft bij het starten.
Deze ducato pompen hebben ook nog een pomp vervroeger voor de koudstart, zit met een stekkertje aangesloten op de zijkant van de pomp gemonteerd.
Hoe is de afstelling en de werken daarvan??
Javanes reageert in dit draadje met wat foto's uit het instructie boekje over deze koudstart vervroeger:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8453511
Re: Geen gasrespons bij koude start en hevige rookontwikkeli
Allereerst mijn dank aan iedereen die met me medenkt!!
Het lopen op 3 poten is denk ik niet van toepassing omdat hij wel snel start en meteen regelmatig loopt zonder bijgeluiden.
De beveiligde koudstart i.v.m. motorschade is ook niet van toepassing want dat zit niet in dit beestje van 20 jaar oud...
Was het ooit goed? JA
Is het ineens opgetreden? JA, na een grote beurt was het meteen mis.
Bij terugkomst in de garage is er een bacterie in de tank aangetroffen ( stonk ook naar thinner..geen diesel ) dus we dachten de oorzaak gevonden te hebben.
Tank eronderuit en schoongemaakt, alle leidingen schoongemaakt en filters vervangen, pomp naar de Boch-mannen, inspuiters vervangen, 400km gereden om de boel een beetje door te spoelen.
Als hij 's ochtends even zijn '30 seconden opwarmtijd / zwarte hoestbui' gehad heeft is er de rest van de dag niets meer aan de hand.
Die koudstart vervroeger is inderdaad op werking gecontroleerd, want ( naast de bacterie ) was dat het eerste waar we aan dachten.
Maar daar gaan we zeker nog even extra op letten!!
Het lopen op 3 poten is denk ik niet van toepassing omdat hij wel snel start en meteen regelmatig loopt zonder bijgeluiden.
De beveiligde koudstart i.v.m. motorschade is ook niet van toepassing want dat zit niet in dit beestje van 20 jaar oud...
Was het ooit goed? JA
Is het ineens opgetreden? JA, na een grote beurt was het meteen mis.
Bij terugkomst in de garage is er een bacterie in de tank aangetroffen ( stonk ook naar thinner..geen diesel ) dus we dachten de oorzaak gevonden te hebben.
Tank eronderuit en schoongemaakt, alle leidingen schoongemaakt en filters vervangen, pomp naar de Boch-mannen, inspuiters vervangen, 400km gereden om de boel een beetje door te spoelen.
Als hij 's ochtends even zijn '30 seconden opwarmtijd / zwarte hoestbui' gehad heeft is er de rest van de dag niets meer aan de hand.
Die koudstart vervroeger is inderdaad op werking gecontroleerd, want ( naast de bacterie ) was dat het eerste waar we aan dachten.
Maar daar gaan we zeker nog even extra op letten!!