Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnelling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Shivaz
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 10:08

Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnelling



Bericht door Shivaz »

beste,

Op zich is alles goed gegaan, na 9 dagen kon ik weer rijden. De garage is Valladolid heeft mij netjes geholpen.

Ik heb echter 2 vragen, waarmee ik waarschijnlijk terug wil gaan naar de garage. Want ik kom er toch weer langs. Met extra informatie van jullie heb ik wat meer kennis om evt de garage feedback te geven.

1. Hij schakelt moeilijker, vooral de 1e en 2e versnelling moei ik hem echt induwen. Ik merkte al meteen dat ze het koppelingspedaal anders hadden afgesteld. Hij stond eerst hoger, nu een stuk lager. Het lijkt alsof ik hem niet genoeg ver kan intrappen om goed te kunnen schakelen. Ik heb hem niet zelf weer terug gezet naar een hogere stand. Ik ben benieuwd of dat de oplossing is. Dinsdag ga ik weer rijden. Wat wel beter was, hij slipte nogal in de 1e versnelling als ik heuvel op vanuit stilstand moest optrekken.

2. Het olie peil van de versnellingsbak, ik had iets gelezen over het juiste oliepeil. Oude peilstok vs nieuwe peilstok. Nu is mijn WiFi hier niet zo snel en het zoeken gaat reuze traag. Ik heb denk ik de nieuwe stok, net even gekeken, en het olie peil is tot het onderste streepje (gekeken vanaf het handvat).
Foto peilstok:
https://drive.google.com/open?id=0By_kC ... mYwakw4OHc
Is dit goed?

Ik hoop dat ik wat extra info op deze manier kan verkrijgen, dat zou mooi zijn als ik evt terug ga naar de garage.

Alvast bedankt.

Gr emile
Hymer B694 1990 Peugeot J5 2.5 td
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Kroppie »

olie vullen tot minimaal het bovenste streepje ,liever iets (0,25ltr)meer
koppeling kabel zo afstellen dat het pedaal op gelijke hoogte staat met het rempedaal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Shivaz
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 10:08

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Shivaz »

Dank je Jos, ik ga ermee ad slag.

Gr emile
Hymer B694 1990 Peugeot J5 2.5 td
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door @3 »

Kroppie schreef:koppeling kabel zo afstellen dat het pedaal op gelijke hoogte staat met het rempedaal.
Dat is geen referentie. Staat misschien mooi maar dat is het dan.
Technisch van belang is dat de koppeling een vrije slag heeft van enkele milimeters. Het eerdere slippen heeft hier mogelijk mee te maken dat er te weinig vrije slag in zat.
Nu kan het zijn dat er teveel vrije slag in zit, de koppeling komt dan niet goed vrij en het schakelen gaat dan moeilijk.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Shivaz
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 10:08

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Shivaz »

Blijven afstellen, totdat hij goed aanvoelt dus..?
Hymer B694 1990 Peugeot J5 2.5 td
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door de Jonckheer »

Nee, tot de koppeling goed vrijkomt en je goed kunt schakelen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Kroppie »

als alles verder in orde is staat bij een j5 met een goed afgestelde kopp kabel het kopp pedaal gelijk of iets hoger dan het rempedaal .
heeft niets met mooi zijn te maken ,maar is vlgs de gegevens uit het officiele werkplaatshandboek van peugeot .
en bij dit type word door de terugtrekveer van het koppelingspedaal het druklager constant tegen de diafragmaveer gedrukt waardoor de vrije slag dus niet voelbaar is ,en je dus door de hoogte van het pedaal de slaglengte kunt instellen

niet alle automerken en types zijn hetzelfde , dus niet meteen iets roepen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PD0CDD
Berichten: 160
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 13:17
Locatie: Schagen

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door PD0CDD »

IK zal zo de koppeling instellen dat ,als je de handrem aantrekt zet de hem in z'n 2 de versnelling
koppeling omhoog laten komen ,flink wat gas geven en dan mag hij niet slippen.
this maar een iedee.
Fiat Ducato 40 3.0 Multijet XLH2 Gran Volume X250 130Kw 2013 Automaat Diesel
- doe geen dingen die ik ook niet doe !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Kroppie »

moet u weten ,maar wat ik opschreef is het voorschrift van peugeot .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door @3 »

Kroppie schreef:en bij dit type word door de terugtrekveer van het koppelingspedaal het druklager constant tegen de diafragmaveer gedrukt waardoor de vrije slag dus niet voelbaar is
Dan dien je de speling tegen de trekveer in af te stellen. Door slijtage van de diafragmaveer wijzicht de afstand van het druklager tot het vliegwiel. Als het geen zelfsteller is wijzigt daardoor ook de hoogte van het pedaal. Dat voor de reparatie het pedaal anders stond dan erna geeft aan dat dit geen zelfsteller is. Het is belangrijker dat het pedaal goed is afgesteld dan dat zij op gelijke hoogte is met het rempedaal. De juiste afstelling is dus afhankelijk van de slijtage van de koppelingsplaat en kan overeenkomen met het rempedaal. Andersom kan de juiste afstelling afwijken van het ideaal.
Kroppie schreef:niet alle automerken en types zijn hetzelfde , dus niet meteen iets roepen
Niemand is alwetend, ik niet en jij ook niet. Ook is het zo dat ik nooit zomaar iets roep.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Shivaz
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 10:08

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Shivaz »

Goed, bedankt voor antwoorden!

Maar nu in Jip en Janneke taal, want helaas ben ik niet technisch aangelegd vwb autotechniek. Druklagers en vliegwielen zeggen mij niks helaas...

Kan ik dit nu zelf oplossen met het afstellen vh pedaal of beter terug naar de garage?

Gr emile
Hymer B694 1990 Peugeot J5 2.5 td
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Kroppie »

onder de auto de kabel afstellen ,kun je denk ik zelf als je weet waar je aan moet draaien ,maar dat is moeilijk van hieruit te raden hoe handig je bent .
laat iemand de koppeling intrappen terwijl jezelf aan de linkerzijde onder de motor/vernellingsbak gaat kijken wat er beweegt .
die hefboom d aar zit een kabel aan met een stelschroef ,deze verdraaien , moer er iets verder opdraaien tot dat je pedalen gelijk staan of het kopp pedaal iets hoger ,dan proefritje maken ,vergeet niet de borgmoer weer vast te draaien .
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Shivaz
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 10:08

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Shivaz »

Top, die had ik gevonden en versteld, nu kwestie van proefritje...

Thanks!
Hymer B694 1990 Peugeot J5 2.5 td
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Na aandrijfassen vervangen moeilijk in 1e en 2e versnell



Bericht door Kroppie »

mooi :thumbup: ,laat nog ff horen of het beter schakeld .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie