Ingezakte voorvering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door Bob Diesel »

joske501 schreef:
Het grote voordeel van Carsupport is dat ze zelf hun veren maken en je kan kiezen hoeveel je de auto omhoog wilt laten komen, weliswaar tot een bepaald maximum. Ze wegen de auto per wiel en gaan dan de lengte van de veer bepalen, zo zijn er bij mij 2 verschillende veren geplaatst zodat de wagen volledig vlak komt te staan op de dwarse as.

Joske
Nooit geweten daar dat ook kan :oops:
Wel met luchtvering
De mijne hangt nl altijd rechtsvoor iets dieper en moet meestal een blok onder het wiel
Wat kost zo iets :?: ongeveer :?:
En moeten dan ook de schokbrekers worden aangepast
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door @3 »

joske501 schreef:Ik heb gewoon een standaard auto (lichte vracht) besteld die aan de eisen van een maxi chassis (4 ton) moet voldoen, en dat is niet zo !
Kan je dat onderbouwen of is dat slechts jouw mening?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door joske501 »

@3 schreef:
joske501 schreef:Ik heb gewoon een standaard auto (lichte vracht) besteld die aan de eisen van een maxi chassis (4 ton) moet voldoen, en dat is niet zo !
Kan je dat onderbouwen of is dat slechts jouw mening?
Beste,

Een auto met technisch opgegeven asbelasting voorveren van 2100 kg waarvan deze iedere keer bij het oprijden van een verkeersdrempel tot tegen zijn aanslagen gaat bij een belasting van 1700kg (gewogen zonder personen, dus + 160 kg voor 2 pers in ons geval) voldoet zeker niet !!!!! En er wordt niet gewelddadig gereden hoor! Ook wij Belgen zijn spaarzaam op het materiaal en onze centen. :lolno:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door isoplus »

Helemaal correct is dat natuurlijk niet, de meeste lichte vrachtwagens hangen iets voorover en door te beladen wordt dat gecompenseerd.
Wij hangen boven de cabine een zwaar hef-bed of een kastjesbende, dat hebben de meeste lichte vrachtwagens niet.
Neemt niet weg dat de camperbouwers er te weinig aandacht aan besteden, het is natuurlijk volkomen absurd dat je bij een splinternieuwe camper de vering moet aanpassen om enigszins comfortabel te rijden :roll:
Wij deden dat anders, onze camper hebben we wat vering betreft niet gewijzigd, wel zorgen wij er voor dat de meeste lading op de achteras komt en dat gaat goed.
Het ding was gemaakt voor 4,0 ton en afgeleverd voor 3,5 ton en daar zit ook direct het probleem.
Met 3,5 ton op het kenteken is amper wat te laden en moet je zelfs al het reservewiel thuis laten :( , laat staan dat je met lading kunt schuiven om wat beter het gewicht te verdelen!
Nu, met 4,0 ton op het kenteken is dat veel makkelijker en kan er dus 500 kg op de achteras bij, dat rijdt aangenamer.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door kampertjes »

Heb net als Joske een buscamper met maxi chassis en dus geen alkoof, geen grote bovenkasten met weet ik wat enz. Wel dezelfde ervaring en dus ook maar andere (langere) voorveren er onder laten zetten. Een buscamper heeft geen grote achteroverbouw, dus je compenseert voorasdruk niet met een volle garage. Overigens zit zonder veel extra veel belading (echt!) de achteras tegen de buffers dus veel heeft ie daar niet over (en dat voel je ook wel).
Degene die de veren vervangen heeft liet me de oudijzerbak zien met het resultaat van 3 weken. Daar lagen toch zeker wel 100 veren in. Dus er zijn er wel meer.
Ieder zijn beslissing maar ik ben bijzonder blij met de aangepaste vering. Van harte aanbevolen! En voor het geld hoef je het niet te laten, dat valt best wel mee eigenlijk. Maar een beetje vreemd blijft het wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door joske501 »

isoplus schreef:Helemaal correct is dat natuurlijk niet, de meeste lichte vrachtwagens hangen iets voorover en door te beladen wordt dat gecompenseerd.
Wij hangen boven de cabine een zwaar hef-bed of een kastjesbende, dat hebben de meeste lichte vrachtwagens niet.
Neemt niet weg dat de camperbouwers er te weinig aandacht aan besteden, het is natuurlijk volkomen absurd dat je bij een splinternieuwe camper de vering moet aanpassen om enigszins comfortabel te rijden :roll:
Wij deden dat anders, onze camper hebben we wat vering betreft niet gewijzigd, wel zorgen wij er voor dat de meeste lading op de achteras komt en dat gaat goed.
Beste,
Mijn camper (maatwerk) is niet extra belast aan de voorzijde, alles is ingebouwd in het midden en achteraan, zelfs het zwaarste gedeelte is ingebouwd boven en achter de achteras daar dit een L4 is (langste type) Dus geen hefbed of dergelijke toestanden, het is een wagen voor slechts 2 personen.
Ook de achtervering hangt behoorlijk laag, dit met een belasting van om en bij de 1700 kg, daar waar een maximale aslast is toegestaan van 2400 kg. De hoge bufferblokken (die een gedeelte van de vering uit maken) hangen bijna tegen de achteras, maar hier werkt de vering behoorlijk. Het bedgedeelte en opbergkasten zijn gebouwd boven de achteras, bagageruimte, batterij en watertank 100L ook.
Fietsen, boiler, gasflessen en reservewiel hangen achter de achteras.
Bad en toiletruimte, keukenblok en zitplaats zijn in het midden gebouwd.
Ik heb wel een originele 125 L dieseltank en de 3.0 motor die een dikke 50 kg meer weegt dan de 2.3 motor en dat is zo al bepaald bij bestelling. Hier had de constructeur rekening mee moeten houden en een zwaarder type van veren steken, maar dat hebben ze dat niet gedaan! :bang:
Ik lig daar nu niet wakker van want het probleem is al een paar jaar opgelost op eigen kosten en kan nu veilig rijden zonder kans op grote onderstel schade, en met minder kans op vast rijden daar de wagen iets hoger staat bij de trekkende wielen.
Ik ben er nu blij mee. :D

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door @3 »

joske501 schreef:Een auto met technisch opgegeven asbelasting voorveren van 2100 kg waarvan deze iedere keer bij het oprijden van een verkeersdrempel tot tegen zijn aanslagen gaat bij een belasting van 1700kg (gewogen zonder personen, dus + 160 kg voor 2 pers in ons geval) voldoet zeker niet !!!!!
Niet aan jouw verwachting, zoveel is duidelijk.
Maar wanneer jij duidelijk kunt aantonen dat de constructie niet voldoet sta je sterker in conclaaf met de verkoper.
Daarnaast dien je je een aantal zaken te realiseren.
Een camper (onderstel/chassis) is vaak niet anders dan van een bedrijfswagen. Mits er natuurlijk geen eigen (Alko) chassis is gebruikt.
Een bedrijfswagen dient zowel leeg als volbeladen een behoorlijk en acceptabel weggedrag te vertonen. Het overrijden van snelheidsbeperkende hindernissen verschilt in beide toestanden natuurlijk behoorlijk.
Men gaat er als camperaar door de bank genomen vaak volledig aan voorbij dat een camper niet zelden zijn maximum gewicht overschrijdt met alle gevolgen voor het weggedrag. Het voertuig presteert daardoor binnen de daaraan gestelde technische eisen maar misschien ook aan de rand daarvan.
Dat mag misschien niet aan de verwachting tegemoet komen maar is wel degelijk een factor waarmee moet worden omgegaan. Het rijden met een maximum beladen voertuig is wat anders dan in je luxewagen sturen. Dat wordt door de camperaar mi nog wel eens vergeten.
Daarnaast is het natuurlijk de vraag of het tot de aanslag door veren een mankement is ipv een gevolg. Dat roept tevens de vraag op of de constructeur daarvoor aansprakelijk is ondanks dat er andere technische oplossingen mogelijk zijn die het euvel makkelijk zouden kunnen voorkomen. Er is daarin dus een duidelijke keus gemaakt.
Kan je niet duidelijk aantonen dat de constructie niet aan de eisen voldoet dan zal het aansprakelijk stellen van een eventuele wenselijke modificatie lastig worden en dienen dan uit eigen middelen te worden bekostigd. Hoe teleurstellend dan ook.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door Bob Diesel »

Bob Diesel schreef:
joske501 schreef:
Het grote voordeel van Carsupport is dat ze zelf hun veren maken en je kan kiezen hoeveel je de auto omhoog wilt laten komen, weliswaar tot een bepaald maximum. Ze wegen de auto per wiel en gaan dan de lengte van de veer bepalen, zo zijn er bij mij 2 verschillende veren geplaatst zodat de wagen volledig vlak komt te staan op de dwarse as.

Joske
Nooit geweten daar dat ook kan :oops:
Wel met luchtvering
De mijne hangt nl altijd rechtsvoor iets dieper en moet meestal een blok onder het wiel
Wat kost zo iets :?: ongeveer :?:
En moeten dan ook de schokbrekers worden aangepast
:?: :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
wineke1
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 22:32
Locatie: gramsbergen, NL

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door wineke1 »

Joske 501

Aan de ene kant ben ik wel blij dat m'n eerste bericht nogal wat losmaakt.
De bedoeling was alleen om te laten zien dat het "voordelig" met originele Fiat spullen kan, en laat je die door de Fiat dealer bestellen en monteren heb je ook nog eens verhaal als het niet klopt.

Deze voor ons "tussen Pous" heeft inderdaad heel goed uitgepakt, en ik denk dat je gelijk hebt dat je hier niks meer aan hoeft te veranderen, ware het niet dat we vanwege de mogelijkheden zoals automatisch vlak, altijd gelijke rij hoogte (motor achterop) zelfs zakken op de Autobahn, en flink omhoog met oprijden veerboten volgend jaar naar vol luchtvering gaan.

Onze 18 ton Volvo race service truck heeft dat ook en ik weet hoe makkelijk dat is met oa horizontaal zetten van de auto lift. Voor zover je van comfort kunt spreken bij een vrachtauto is de de achteras luchtvering beter dan de normale bladveer vooras.

Ben het volledig met je eens dat het niet klopt dat Fiat zich op de borst klopt dat ze de meeste camper onderstellen leveren maar in de praktijk de voorvering te wensen overlaat, de ontelbare oprij wiggen die je overal ziet zijn het bewijs.
Daarnaast vind ik dat de camperbouwers hier ook een dikke steek laten vallen, bij z'n ding van nieuw ver over een ton mag dat gewoonweg niet.
We zitten zelf al meer dan 25jaar in de automotive en weten goed waar Abraham de mosterd haalt, maar voor de gem. Camperraar zijn dit ergerlijke dingen.

Hans


Verstuurd vanaf mijn iPad
wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2.

In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
Gebruikersavatar
wineke1
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 22:32
Locatie: gramsbergen, NL

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door wineke1 »

wineke1 schreef:
zo 31 mei 2015, 18:31

dom, dom, dom, hoe kan ik zo dom zijn, om het hele bericht nogmaals te plaatsen.
Fijn dat jullie zo attent zijn om me dat te melden.

Iets verderop in ieder geval een nieuw berichtje met het vervolg, nee, de veren zijn niet ingezakt.
Laatst gewijzigd door wineke1 op ma 18 mei 2020, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2.

In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door 't Busje »

Waarom na 5 jaar deze herhaling van je eerste post? Is hij weer ingezakt? Of vier je het eerste lustrum?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door Peter LMC »

Gaat het een beetje Evert. :crazy:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door 't Busje »

Dacht het wel, maar een gek zal zelf niet zeggen dat hij gek is.

Het is één-op-één herhaling van de eerste post zonder enige toevoeging of uitleg, dus vroeg ik me af waarom.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ingezakte voorvering



Bericht door Peter LMC »

Op het verkeerde knopje gedrukt.
Kan iedereen overkomen. :silent:
Plaats reactie